Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 543 ggr
Nailroth
8/18/18, 6:24 PM

Nybörjar frågor (långt inlägg)

Hej. Jag tänkte införskaffa gerbiler men kan inget om de och har sökt via internet men får motsättande information beroende på var jag läser.  Tänkte dra några frågor så jag gör det bästa hem för dessa gnagare jag kan.

Hur många till buren? Vet att man ska ha en grupp. Som det ser ut idag kommer det bli ett 152 liters akvarium som bur eftersom jag har ett läkande akvarium stående 95x40x40cm större kan det bli i framtiden.

Botten matrial. Funkar vanlig "sågspån" som man kan köpa vanlig mat affär som är till små djur. Hade detta när jag hade hamster som liten men läste att spån från vissa träd är farligt för gerbiler och spånet som jag kan köpa säger bara att det kommer ifrån träd utan gifter. 

Funkar fin sand som blästersand?  Tänkte dela av akvariet i två delar med en del där det är 30-35cm med spån så de kan gräva i och en tunnare del där det finns vatten, mat och leksaker och ha sand i den tunnare delen eftersom de flesta arter av gerbiler lever i sten och sand områden. Jag gillar naturliga biotoper 

Underhållning av buren. Har läst olika om hur mycket det ska städas allt ifrån var sjätte månad till varje vecka till oftare om du har många i buren. Då menar jag grund städning med utbyte av allt spån och sådant . Är gerbiler som hamstrar gillar att göra en del till toalett?

Hjul? informationen går från "livsfarligt de kan bryta ryggen av att springa i ett hjul" till "hjul är ett måste annars får de inte den motionen de kräver.

Belysning funkar det att ha lysrörs armatur över buren? Har inte direkt något dagsljus i lägenheten och använder inte några taklampor då det lilla dagsljuset jag har och ljuset från akvarierna ger tillräkligt. Behöver något typ av belysning så man kan se dem.

Katt hur är det med den delen? Har en katt och en liten lägenhet så kan inte ha de i ett rum där han inte får va om inte jag är med.  Buren ska byggas så min katt inte kan sitta nära och titta på dem så att de inte ska bli stressade av honom. han får titta på dem från avstånd.

Annons:
ThatPie
8/19/18, 12:08 AM
#1

#0 Till ett akvarium på 152 liter kan du ha 2-3 gerbiler och då antingen 2 honor eller 2-3 hanar, då honor är svårare att hålla i större grupper.

Jag använder mig av vanligt kutterspån till mina, då vi även har marsvin och alspånet är så väldigt dyrt, även om det är det ”bättre” alternativet. Kutterspån eller stallströ kommer från barrträd vilket innehåller terpentin vilket inte är bra för dem, men så länge man är noga med att lukta på spånet och se så att det inte innehåller allt för mycket terpentin så brukar det gå bra. Om man dock har en känslig gerbil eller en som utvecklar allergi måste man använda sig av något annat.

Blästersand går bra, är det jag själv använder! Välj bara en finkörning variant. En sak som kan vara bra att tänka på när man ”delar upp” buren (beror även på hur man delar på den) är att spånet, pga deras grävande och med det skvättande av spån, kommer hamna över allt i buren. Gerbiler är inte djur att ha om man strikt vill ha en ”fin” och utseendemesigt ”välstädad” bur. Då de gärna gräver ner allt de kan :P

Hur ofta buren ska städas beror på hur ånga som bor i den och hur stor den är (och hur mycket spån man har). När jag hade min bur på ca 112 L bytte jag den helt var annan vecka. Har nu en detolf (ca 260 L) men inte haft den tillräckligt länge för att veta hur ofta den behöver städas ännu (lite mer än en vecka). Så på städ fråga kan jag bara chansa, så kanske var 2-4 vecka för en bur på 152 L?? Vet att vissa använder sanden mer än andra som toalett, men i allmänhet är det där de utför sina behov om det finns en skål i buren. Mina gör det lite här och var i buren samt i sandskålen. 

Om man har gott med spån, kartonger och dess like behövs inget hjul alls. Hjulet och springande i det är för övrigt inte bra för deras ryggar. Om man har en mindre bur är behovet att bli uttagna på ”rastning” större, just för att buren själv inte är stor nog för bra motion.

När det kommer till någon typ av belysning så har jag sett en del som använt sig av någon slinga för att få in lite ljus i buren, vilket kanske är något för dig då om du inte har mycket dagsljus tillgängligt eller använder taklampor :)

Tror inte att katt lär vara ett problem, Så länge buren är kattsäker så borde det gå bra!

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px Helvetica; color: #454545; min-height: 14.0px}

Jag har bara haft gerbil sedan april, så detta är vad jag lärt mig från blä nätet och här på fokus, så om det är någon annan vill lägga till eller ändra på något jag sagt. Do it :)

ThatPie
8/19/18, 12:09 AM
#2

#1 wow ja vet inte vad som hände mer fonten där

Nailroth
8/19/18, 1:03 PM
#3

Bra då vet jag hur det ser ut. spånet jag hitta verkar vara från lövträd enligt företaget som tillverkar produkten.  Kan få tag på kutterspån med men vad du skrev så håller jag mig nog till det andra jag hittade. Kostar bara några kronor mer per liter.

Behöver kanske blanda i något annat i spånet så de kan gräva tunnlar och sådant i det. När jag hade hamster så grävde de i det men det föll ju in så blev inga tunnlar. Var i en djuraffär igår och titta då på gerbiler och de hade en bur som var full med tunnlar som de hade byggt.

Belimas
8/19/18, 6:09 PM
#4

#3
Jag brukar ge dom hö eller halm som de kan gnaga till mindre bitar och bygga tunnlar med i spånet, dom älskar det så det är ett hett tips. Även hushållspappersbitar/toapappersbitar är populärt att slita i mindre delar och boa med.

Upp till toppen
Annons: