Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 730 ggr
Antongerbil
8/16/18, 11:31 AM

Fågel solrosfrön

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, går det att ge dom här solrosfröna till gerbiler? Ska man t.ex stoppa i frysen först så eventuell ohyra försvinner? Tackar för svar!:)

Annons:
Zeraphine
8/16/18, 12:05 PM
#1

Solrosfrön ska man vara väldigt försiktig med att ge gerbilerna för mycket av.

Max ett-ett par i veckan 

Gerbilerna kan snabbt gå upp i vikt annars och riskerar att bli överviktiga.

Solrosfrön är ingenting som jag tycker ska ingå normalt i deras kost utan bara vara mera som "godis" för dom.

Ska du köpa solrosfrön så köp på lösvikt i affären istället ;)

Antongerbil
8/16/18, 12:08 PM
#2

Är det någon anledning till att de är bättre att köpa på lösvikt i affären? Eller är det okej för dom att äta dem från den här påsen?

Anne.K
8/16/18, 3:13 PM
#3

Jag håller inte riktigt med om vad #1 säger. Man behöver inte vara rädd för solrosfrön. Det kan absolut ingå i den vanliga matblandningen. Men självklart i sparsam mängd. Men man behöver inte vara rädd för fröna. 
Dom innehåller massa nyttigheter som är bra för gerbilerna, bra fetter, vitaminer och mineraler som är hälsosamma. Jag använde själv solrosfrön i mina egna gerbilblandningar som jag blandade själv och det var minsann ingen som blev fet eller överviktig (jag hade 40 gerbiler hemma på den tiden då jag höll på som mest). 

Och den påsen du har är okej att ge ifrån. Jag köpte själv ofta sådana påsar, för annars hade det blivit jättedyrt om man ska köpa små förpackningar när man ska blanda flera kg foder. :P

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Antongerbil
8/16/18, 3:15 PM
#4

Okej vad bra, tack för hjälpen!

Anne.K
8/16/18, 3:16 PM
#5

Men om du inte kan blanda egen mat till gerbilerna så råder jag dig dock att använda fröna som godis ändå. För ger man för mycket så kan det leda till övervikt så det gäller ju att kunna balansera det på rätt sätt till resten av maten dom får. Och vet man inte hur man gör så är det bättre att ge som belöning eller godis. 

Men du kan ge det som godis dagligen om du vill utan problem. Ge i så fall ca 1-2 frön per gerbil varje dag, så blir det inte för mycket och dom får på samma gång ut av det nyttiga av solrosfröerna. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Zeraphine
8/18/18, 1:58 PM
#6

#5  Kan ju hända att jag då tolkade inlägget fel.

Eftersom det är en stor påse så är det lätt att ge för mycket solrosfrön.

När jag var uppfödare förr så skulle mängden fett i en egen blandning foder ligga någonstans mellan 6-8%  och det kommer man lätt upp till om man "öser på" med frön.

Dom flesta av mina gerbiler jag hade förr favoriserade solrosfröna och åt gärna dom först.

Att jag skrev att lösvikt kanske var ett bättre alternativ berodde på storleken på den där påsen.   Det skulle ta en gerbil en hel livstid att äta upp ett par kilo med solrosfrön.

Därför tyckte jag att det var slöseri med frön och öppna en så stor påse enbart för att kunna använda en liten mängd och sedan behöva kasta resten.  (tänker kanske lite väl mycket på naturresurserna ibland)  :)

Nu utgick jag dock från att TS hade 2-4 gerbiler och inte en uppfödning.

I så fall hade påsen självklart gått åt snabbare.

Annons:
Anne.K
8/18/18, 9:35 PM
#7

#6 du har absolut en poäng där. Har man få gerbiler är det klart onödigt med så stora påsar. Men nu verkar ju ts redan ha den hemma så då är det ju bara att ge. Men självklart med måtta. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: