Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 971 ggr
kylernordgren
2018-08-11 13:33

sätta ihop 2 fullvuxna?

hur stor är chansen att sätta ihop två ”halvfulla” gerbiler tillsammans och att de faktiskt fungerar tillsammans? tacksam för svar och om någon annan gjort detsamma?

Annons:
kylernordgren
2018-08-11 14:00
#1

halvvuxna* haha

kylernordgren
2018-08-11 21:19
#2

.

Anne.K
2018-08-12 08:52
#3

Ålder och kön på gerbilerna?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

kylernordgren
2018-08-12 13:33
#4

#3 vet inte exakt ålder men den ena är runt 1 o ett halvt o den andra är ca 2 år o det är hanar.

Anne.K
2018-08-12 13:37
#5

Det är skitsvårt att sätta ihop vuxna gerbiler med varandra. Och oftast så går det inte. Men det finns undantag där det funkat. Men det tar otroligt mycket tid att ens försöka.

Man får köra delad bur metoden i många veckor och till och med månader innan man kan våga introducera dom utan galler. 

Jag rekommenderar att man skaffar dom bebishanar som kompisar i första hand. För chanserna är tyvärr väldigt låga att 2 vuxna hanar skulle acceptera varandra.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

kylernordgren
2018-08-12 13:46
#6

#5 okej hmm.. ska ge det ett försök med splitcage method och om inte det verkar fungera så har jag en uppfödare som jag kan kontakta vid nästa kull som kommer :) tack för bra svar hihi

Annons:
Anne.K
2018-08-12 16:38
#7

#6 det är som sagt inte omöjligt. Jag själv har lyckats göra lyckade introduceringar med vuxna gerbiler när jag hade min uppfödning, så det kan gå. Men det gäller att ha otroligt mycket tålamod och att kunna läsa av sina gerbiler och se de små signalerna på hur dom agerar mot varandra genom kroppsspråk etc.  Det tar som sagt några veckor som minimum att introducera vuxna med varandra. För de kan vara väldigt aggressiva i början genom gallret, men har man is i magen så lugnar det ner sig med tiden. Det är en lång process.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Zeraphine
2018-08-12 17:36
#8

Det kan gå, men precis som Anne.K säger så är det oftast en lång och krävande process.

Och risken att dom ska hålla sams en längre period om ihopsättningen skulle fungera bra är lite sisådär.

En dag så kan det smälla till och dom ger sig på varandra.  Då gäller det att vara snabb och sära på dom igen.

Att skaffa dom varsin ung hane (runt 7 veckor) och sätta ihop dom med rekommenderar jag då hellre istället :)

kylernordgren
2018-08-12 17:52
#9

tack för svar (:

Upp till toppen
Annons: