Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 1879 ggr
lazer.EXE
7/8/18, 9:55 PM

Vilken sand?

Hejsan hoppsan! Jag har tänkt skaffa ett par gerbiler nu till hösten och är i full fart med att leta upp allt jag kommer att behöva åt dem.

Min "lokala" djuraffär verkar inte (iaf inte för stunden) ha någon sorts sand alls, så jag tänkte att jag skulle fråga vad det är för krav på sand man ska ha åt gerbiler? Räcker det med att den är finkorning eller ska det vara någon speciell sort?

Tack på förhand!

Annons:
Baadeh
7/8/18, 9:55 PM
#1

finkorning chinchilla sand :D

Svartsynt
7/9/18, 8:56 AM
#2

Jag använder Blästersand från Jula, det blir mycket billigare. :)

Anne.K
7/10/18, 4:04 PM
#3

Finkornig blästersand fungerar bra och om du kan få tag på finkornig rådasand fungerar också utmärkt. Sanden måste inte heta chinchillasand för att duga. Huvudsaken är att sanden är finkornig, ren, inte har metaller i sig, och inte har snäckskal i sig (som en del sand som säljs till fåglar kan ha).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Baadeh
7/10/18, 4:13 PM
#4

#3 Precis så länge den är finkorning.

lazer.EXE
7/10/18, 9:57 PM
#5

#1 #2 #3 tänkte att det kunde vara så. har för mig att vi har någon sorts rådasand hemma, men ska kolla upp vad det är för sort. tack så mycket för svar!

Novachan
7/11/18, 1:27 PM
#6

Hur är det med så kallad sandlådesand? ex. https://www.bauhaus.se/sandladesand-20kg.html

Det står att den är otvättad och det fick mig att undra om sand normalt sett brukar tvättas?

Annons:
Anne.K
7/11/18, 2:07 PM
#7

#6 Har inte koll på hur det brukar vara. Men rådasand (som var det jag alltid använde till mina gerbiler när jag hade gerbiler) är iaf. tvättad innan det säljs.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

91Marran
7/13/18, 5:44 PM
#8

Zoofast har bra och billig sand. Nästan för finkornig om den nu kan vara det.

Mvh
Mig

[Djurälskare000]
8/6/18, 10:41 AM
#9

Kan man plocka finkornig sand på stränder?

Anne.K
8/6/18, 12:31 PM
#10

#9 rekommenderar det inte. Då måste du koka sanden för att bli av med smuts och bakterier som kan göra gerbilerna sjuka. Och även sila sanden så att det inte finns farliga föremål i sanden så som glas eller annat splitter eller annat skit som folk slänger på stranden. 

Bättre att köpa sand istället. Mycket säkrare och man slipper allt arbete.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Djurälskare000]
8/6/18, 12:36 PM
#11

#10 ja det är ju sant🙂

Upp till toppen
Annons: