Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 1043 ggr
Thessan_H
7/7/18, 12:03 AM

HJÄLP! ihopsättning

Har idag satt våra nya hanar (bebisar enligt uppgift 7 v) i delad bur med vår hane på 1 år. Men blir vääääldigt fundersam på om det kommer att gå. Dom ”slåss” vid gallret och är vansinniga (1-åringen och en av dom små) Vad är normalt? Finns det någon uppfödare i Skåne som ev kan hjälpa till med hopsättning.?

Annons:
Thessan_H
7/7/18, 2:54 AM
#1

Bifogar video (vill bara tillägga att jag särat dom igen och flyttat de små till en annan bur för att inte stressa dom)

Tsunamis
7/10/18, 10:34 AM
#2

Hejsan, flytta tillbaka ungarna till andra sidan av den delade buren igen. Tar du bort dem så får du börja om från noll igen varje gång du stoppar tillbaka dem. De kommer lugna ner sig så fort de börjar bli vana vid att det är en annan gerbil på andra sidan.

Fortsätt att ha dem i delade buren och byt sida på dem nån gång varje eller varannan dag så de får vänja sig vid varandras lukter. Prova ta bort avdelaren efter 2-3 veckor och först så måste absolut  den vuxna ha slutat att krafsa på gallret och vara mycket snällare mot den yngre.

MvH  Tsunamis

Thessan_H
7/11/18, 2:04 AM
#3

Hej Jag gav upp efter någon dag då dom inte lugnade sig. De fortsatte att bråka konstant (den lilla var lika arg och krafsade lika väl som min 1åring) Dom små lämnades tillbaka så får vi prova igen sen med lite yngre hanar. (Dessa hade visst hunnit bli 8v)

Anne.K
7/11/18, 9:25 AM
#4

#3 Ge inte upp så snabbt. att sätta ihop gerbiler tar tid. De kommer inte vara vänner på en gång. I början får man räkna med att det kan kraffsas en del vid gallret. Men det lugnar oftast ner sig med tiden som de går i den delade buren. Inget som sker över en dag.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
7/11/18, 10:21 AM
#5

Som ovan säger ge inte upp direkt - en ung gerbil kan vara lika grinig tillbaka i början men den får alltid vika sig för den äldre och mycket större gerbilen vilket de också gör om man har lite tålamod.

MvH  Tsunamis

Thessan_H
7/11/18, 10:34 AM
#6

Okej. Tack för svar. Eftersom jag inte är van vid ihopsättningar och bara gjort det en gång tidigare (och då gick det jättelätt) så kännde jag oro och gav upp. Jag var rädd att det var för stressande för dom att hålla på så länge. Jag var rädd att det skulle bli bråk ändå sen och kännde inte riktigt att jag hade kontroll över det då jag saknar erfarenheten. Gör ju detta för mina barns skull då gerbilen/na är deras. Så synd att det inte verkar finnas någon uppfödare här i Skåne som hade kunnat hjälpa mig genomföra en ihopsättning så vår hane inte behöver vara ensam.

Annons:
Upp till toppen
Annons: