Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1195 ggr
[Maria-Gerbiler]
6/23/18, 4:44 PM

Hur rumsrena är era gerbiler?

Hej!

Jag funderar på att skaffa gerbiler ifall min sambo klarar av det (han är pälsdjursallergiker). I så fall tänkte jag sätta upp en hage på parkettgolvet som gerbilerna har tillgång till dygnet runt - min fråga är då: Tror ni att gerbilerna kommer att förstöra golvet med piss och annat? De kommer att kunna springa till sandbad och bur ganska smidigt men jag vet inte hur rumsrena gerbilerna kommer att bli. Vad tror ni?

Har haft gerbiler förut, men en egyptisk variant. Jag kommer dock inte ihåg hur mycket de "gjorde ifrån sig" och om jag skaffar nya så kommer det troligtvis bli den mongoliska varianten eftersom de egyptiska verkar supersvåra att få tag på. 

Man kanske kan skydda golvet med fleecefiltar?

Tack!

Annons:
[Maria-Gerbiler]
6/23/18, 4:47 PM
#1

Bild på mina förra gerbiler (Gerbillus perpallidus), 11 år sedan <3

IsabellsHamsterhem
6/24/18, 7:07 AM
#2

Du kan ju alltid ha en plastmatta under eller lägga en större skiva med plexiglas så skyddar du golvet :)
Min hane är inte speciellt rumsren utan kissar och bajsar där han äter, sover, badar, dricker osv.

Rescue --> https://isabellshamsterhem.weebly.com/

Guldhamster, Campbell Dvärghamster, Vintervit Dvärghamster och Roborovski Dvärghamster uppfödning --> https://luvaxhamstery.weebly.com/

Svartsynt
6/24/18, 9:35 AM
#3

Jag kan inte svara för om alla gerbiler är så, men mina tre hanar kissar och bajsar överallt så jag skulle definitivt rekommendera att ha någonting under hagen som skyddar golvet. Dessutom är det förstås viktigt att hagen är rymningssäker, eftersom gerbiler är rymningsbenägna och de är bättre på att klättra och hoppa än man tror. Jag lämnar aldrig mina gerbiler utan uppsikt när de är i rasthagen för de tar ofta chansen att försöka ta sig ut, så det gäller att hålla koll. Lycka till! 🙂

[Maria-Gerbiler]
6/24/18, 1:07 PM
#4

Tack för svar! :)

Har funderat på att sätta ut 50 cm högt plexiglas som hage och eventuellt säkra med några dm i trä vid behov. Men det blir kanske lite mycket med att glasa in hela govet också, hehe. Hade tänkt att de skulle få springa på ganska stor yta. 

Så det är nog en bra idé att minska hagen och ha glas i botten eller sätta ihop flera burar i så fall.

Anne.K
6/25/18, 7:52 PM
#5

#4 Ett tips annars är att om du vill skydda ditt golv i hagdelen så kan du köpa sådana plastmattor som man har under kontorsstolar för att stolarna inte ska slita ut golven. Dom brukar vara ganska stora så beroende på hur stor hage du tänkt ha så kanske ett par sådana plastmattor skulle funka för dig? :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Maria-Gerbiler]
7/3/18, 7:55 PM
#6

#5 Tack det är en bra idé! :) Det jag funderar på är om gerbilerna kommer att lyckas bita sönder plastmattorna, men det kanske går att lösa med trälister. Vore så kul om gerbilerna kunde vara frigående.

Annons:
GerbilBest07
8/6/18, 11:58 AM
#7

Man kan sätta tidningspapper på golvet också!🙂

🌺GERBILER🌺

ThatPie
8/6/18, 12:43 PM
#8

#7 skulle inte rekommenderas då trycksvärtan inte är bra för dem!

GerbilBest07
8/6/18, 12:49 PM
#9

Det har du rätt i! Tänkte inte på det

🌺GERBILER🌺

Anne.K
8/6/18, 1:01 PM
#10

#8 Trycksvärtan som används idag är inte giftig längre, Så det går bra att använda tidningspapper till gerbiler.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: