Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 693 ggr
ThatPie
2018-05-18 21:53

Börja ge färsk mat?

Hej!

Så jag har nu haft mina tjejer i ca 1,5 månader nu (de är 4 månader gamla), har gett dem någon pytte liten äpple bit tidigare, men inte speciellt mycket mer. Har avvaktat just för att jag inte vet när man ska börja ge dem färsk mat? (och då inte vill börja för tidigt). Har försökt leta både här och på andra ställen, men inte hitta någon information om det alls! Vilket kanske borde läggas in på någon av artiklarna eller något liknande. I alla fall, ska jag börja introducera dem till färsk maten? (känns som det borde vara hög tid?)

Sedan undrar jag även ifall det finns något annat bra sätt att få dem att slipa sina klor bättre? Har ca 4-6 (vet ej exact) stenar nere på botten av buren som en av dem verkar gå på flitigt, men den andras är väldigt långa. Ska jag avvakta och se ifall hon slipar dem själv, eller?

Annons:
Anne.K
2018-05-19 08:47
#1

Du kan börja ge dom färskmat på en gång. Men tänk på att man inte bör ge färskmat oftare än max 3 gånger i veckan till gerbiler. Ger man för mycket och för ofta kan dom bli lösa i magarna pga. att det blir för mycket vätska. I naturen så får dom inte i sig så mycket vätskerik mat så deras magar är inte anpassade för att kunna hantera för mycket vätska.  Men 3 gånger i veckan kan du erbjuda färskmat i mindre mängder. :)  Satsa då på att ge saker som är rika på vitaminer och inte sånt som bara ger bukfylla.  Nyttig mat är alltid bästa vägen om man vill ha friska gerbiler. 

Sedan angående klorna så brukar man inte behöva bekymra sig så mycket. Den gerbilen du upplever som har långa klor kan du kolla tandstatusen på. Många gånger hänger för långa klor ihop med att tänderna på gerbilen är för långa också eller något annat problem med tänderna (detta är min personliga observation). Så håll koll på tandhälsan.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ThatPie
2018-05-19 19:55
#2

#1 Tack för svaret! De fick lite maskros blad idag :)

Tog en titt på tänderna (så gått jag kunde) och hon som har något längre klor hade även något längre tänder än den andra, så ska hålla koll så att det inte blir värre framöver!

Upp till toppen
Annons: