Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1271 ggr
Ollhie
2018-05-02 17:11

Gerbil har förlorat hår. Hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har två styckna gerbiler som har mått jätte bra och varit bästa vänner.

Men idag när jag kollade till dem så märker jag att min ena gerbil inte har hår på rumpan. Samtidigt som det verkade som att min andra gerbil jagar bort henne ifrån maten, Jag separerade dem fort och fyllde på mat och vatten still stackaren. Men vet ni något om vad detta kan bero på? Hur kan man fixa det och hur länge kan de vara ifrån varandra eftersom att gerbiler inom lag ska komma i par? Här nedan kan ni se bilden på stackaren,

Mvh Oliver

Annons:
Ollhie
2018-05-02 17:21
#1

Jag har nu märkt att hon även blöder från ena sidan av benet så det är definitivt ett anfall från den andra gerbilen, Men frågan återstår ju fortfarande hur jag ska göra med dem?

råttisardeluxe
2018-05-06 10:10
#2

Bra att du separerat dem. Jag vet inte vad du kan göra med dem, antagligen går de inte ihop längre och kommer inte göra det.

Novachan
2018-05-06 14:08
#3

Om dom är från en uppfödare så kontakta hen om hen har några råd om du du bör göra. Kanske de inte bör gå ihop igen, eller så kan man testa med någon metod som uppfödaren kanske känner till, eller kanske uppfödaren rekommenderar att de ska introduceras med nya kompisar - var för sig, alltså två burar, eller att de måste bo själva livet ut. Jag är inte bäst på gerbiler men tror det står i någon artikel här om att det är svårare att få honor att gå ihop jämfört med hanar, men minns ej om det stod något om honorna då ska bo själva i sådana här situationer eller testa bo med ny kompis eller andra alternativ… Sök och läs bland artiklar och trådar där folk kanske har frågat liknande frågor och fått svar på dessa.

Anne.K
2018-05-06 18:23
#4

De gerbilerna kan du inte ha ihop mer. Den andra gerbilen har troligen barberat den hårlösa på rumpan och även skadat den. När dom börjar skada varandra så är det i regel ingen idé att försöka få ihop dom igen.

Jag rekommenderar att du skaffar nya kompisar till dom som dom kan bo med istället för med varandra. Tänk på att de nya kompisarna bör vara av samma kön och runt 5-6 veckor ålder för smidigast introducering.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: