Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1152 ggr
Tea11
12/13/17, 8:32 AM

Våra Gerbiler dör! 😢

Hej, Jag har länge sökt gerbiler till våra barn. Vi bor i Kalmar och tyvärr finns inga uppfödare här. Slutligen köpte jag två små krabater i en djuraffär trots att jag läst att man inte ska. Lyckan var total när de kom hem! Dag två märkte vi att den ena kissade rött och att den andra var slö. Vi gick till vet. Och fick sulfa. Den slöa piggade på sig och den andra var oxå pigg. Ett par dagar senare var den som kissat rött död. Det såg ut som om den andra ätit på den 😩. Katastrof, sorg, gråt. Vi hade alla föst oss vid dem. Vi väntar nu på en Gerbilkompis, har väntat 1,5 vecka. Under tiden tillverkade vi en ny och större bur så vi kunde introducera den nya bra. För två dagar sedan fick ( Flash) flytta in i buren. Nu på morgonen hittade vi honom död i buren! 😢😢😢. Vad händer? Har vi gjort något fel? Har vi fått dåliga gerbiler? Detta är katastrof, hela familjen är helt knäckt! Vågar vi skaffa nya?

Annons:
Anne.K
12/17/17, 7:11 AM
#1

Hur gamla var dom vid köpet? Vad har dom fått för mat? När blev dom sjuka? Hur länge hade ni haft dom? Var båda hanar? Hur levde dom i djuraffären?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

råttisardeluxe
1/16/18, 8:30 PM
#2

Fy så tråkigt!
Jag har själv köpt två hanar från djuraffär en gång som sista utväg. Hade en ensam hane vars kompis dött, och fanns inga gerbiler att varken adoptera eller köpa hos uppfödare.

Chip (ena från djuraffären) var LIVRÄDD de första veckorna. I början grävde han ner sej i spånet och låg i botten på buren i flera dagar, pga att han var så himla rädd. Eddie (andra från djuraffären) var DESPERAT efter att få springa runt, gräva och utföra andra naturliga beteenden som det märktes tydligt att han inte fått göra innan. 

Kortfattat: Man ska näst intill ALDRIG köpa från djuraffärer. Om det är en "bra" djuraffär så fine, men hur ska man få reda på det?

Ni gjorde fel, men det har jag också gjort. Hur skulle ni annars gjort? Ända alternativet är väl att åka upp till uppfödare i Stockholmstrakten… Ni fick "dåliga gerbiler", så där ska det inte vara. Det är inte normalt att de dör sådär.

Jag skulle kolla med en seriös uppfödare längre upp i landet om de har några planerade kullar framöver. Det skulle vara värt väntan, längtan och resan för att få friska och glada gerbiler. Tror jag i alla fall.

Upp till toppen
Annons: