Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 753 ggr
Matilda.y
2017-11-02 19:17

STOR BRÅK

Hej alla! Jag har tre gerbilhanar som är syskon. Nu är dem 6mån och allt har gått superbra ända till igår natt. Jag gick in till rummet där dem är så jagade dem varandra superfort och bet varandra och en råkade hoppa in i glaset. Min ena gerbil Nix fick ett sår bredvid ögat (som set ut att läka fint hittills) Nu är Nix i ett eget akvarium och de andra två funkar fint ihop. Jag tog ut just Nix för att det såg ut som att det var han som triggade igång det på något vis. Det såg även ut som modet mest var Nix och en till som bråkade så jag testade nu att lägga i min 3:e gerbil som inte var med i bråket innan. Då vart det ännu mera bråk och dem höll på att bli en boll!! Men jag tog upp den 3:e (tippen) och Nix hängde efter i svansen! Men svansen sitter kvar och det blev inte ett så allvarligt sår. Nu är Nix själv, Tippen och Plupp är i samma bur och dem funkar ihop. Jag undrar om jag ska köpa en till gerbilkompis till Nix eller kommer det inte att funka? De är som sagt hanar och dem är strax över 6mån.

Annons:
Ellenekli
2017-11-03 01:54
#1

Jag skaffade gerbiler själv för en månad sedan så kan inte jätte mycket men det kan ju bara varit så att Nix fick nog på grund av någonting? Menar alltså att han kanske inte ”hatar” andra gerbiler. Sen vet jag inte hur allvarligt de kan skada sig när de bestämmer rank heller, de kanske bara va det som de handla om. Sen är de ju ett krav att gerbiler måste gå minst två så hade jag varit du så hade jag försökt sätta ihop de om nån vecka då de kanske glömt bråket och om de inte funkar så köpa en ny och funkar inte de heller då har du ju iallafall provat alla sätt så då får du agera gerbil, nej men haha menar alltså att du får va väldigt social med Nix! Lycka till!!

Anne.K
2017-11-06 11:47
#2

Det är en vanlig ålder för gerbiler att börja bråka i. Jämngamla syskon som bor ihop fler än 2 stycken kan om man har otur börja bråka då de gör upp om hur flocken ska se ut. 

I din situation nu så skulle jag satsa på att skaffa en ny kompis till din ensamma gerbil. Det kommer högst troligen inte gå att sammanföra honom till sina bröder igen. När du skaffar en ny kompis så se till att skaffa en bebishane som är runt 6-7 veckor gammal och inte hunnit bli könsmogen. Då kommer sammanförandet gå mycket smidigare. Dock ska man alltid introducera gerbiler försiktigt med varandra med säkra metoder.  Artiklar om hur man introducerar gerbiler finns i Artikellistan här på forumet.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: