Annons:
Etikettjirdar-jerboas-degus-duprasi
Läst 1205 ggr
Crest
2016-07-02 19:33

Shawijirdar

Hej allihopa! I augusti förra året blev jag ägare till tre stycken shawijirdar (eller Shaw's jird), och tänkte starta en tråd för dem, där jag lägger upp lite bilder. Har aldrig varit den som fotar mina djur särskilt mycket, men då och då händer det att jag knäpper några kort. I vilket fall som helst tycker jag att det är helt underbara djur, så tyckte det skulle vara kul med en egen tråd. Deras latinska namn är Meriones shawi, och de tillhör alltså samma släkte som våra tama gerbiler som ju egentligen också hör till jirdsläktet. Utseendemässigt är de väldigt lika gerbiler, men är ungefär dubbelt så stora. Än så länge finns de bara i viltfärgen agouti (har dock för mig att det i vissa länder förekommer jirdar med en liten vit fläck på hvudet/ryggen). Även sett till skötselbehov är de väldigt lika gerbiler, och då det inte alls finns mycket info om dem på nätet är det helt enkelt gerbilskötsel jag utgår från när jag tar hand om dem. En sak som skiljer dem från gerbiler är dock att de inte gräver alls lika mycket, men de har väldigt bra balans och tycker om att klättra. Därav är inredningen mer klättervänlig och med mindre spån. De är dessutom nästan utesltande natt-/kvällsaktiva, till skillnad från gerbiler, och har på det stora hela ett mycket lugnare temperament även om de också har mycket om gerbiler nyfikenhet och livlighet. Men åter till mina pojkar. Neo, Mio och Pop heter de och de är födda hösten 2013. Neo och Mio är kullbröder och Pop är lillebror och även minst av dem tre. Han har bara en liten svansstump kvar efter en olycka, troligtvis fastnade han i något i buren när han var liten. Neo är störst (och tjockast). Alla tre är galna i mandelspån och de har väldigt trevliga och olika personligheter! Hehe, nu lyckas jag inte bifoga bilder bara för det, men det kommer senare! ;) Är det någon mer som har/har haft shawis?

Annons:
Crest
2016-07-14 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har haft problem med att ladda upp bilder från surfplattan, men nu lyckades jag! Här har vi Pop med sina stoora ögon. Det syns inte på bilden men han har bara en liten svansstump kvar, efter en olycka då han var liten. Han klarar sig bra ändå även om han har lite sämre balans än sina bröder :)

Crest
2016-07-14 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hm, så blev den på fel håll… En bild med min (ganska stora) hand som storleksreferens, om någon funderade på hur stora de är! Neo på bild.

Crest
2016-07-14 17:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Gott med linser! Så himla gulligt när de äter med bara ena tassen och använder den andra som stöd, som Mio gör här ^^

Crest
2016-07-14 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Trötta jirdar

thea_thea
2016-07-14 18:02
#5

Åååh så jäkla söta😍

Crest
2016-07-14 18:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mio och Neo (om jag inte ser fel). Som ni kanske ser är shawijirdarna lite kraftigare byggda och inte riktigt lika slanka somm sina mongoliska släktingar.

Annons:
Crest
2016-07-14 18:12
#7

#5 Eller hur! ^_^ Nu kan jag inte redigera inlägg härifrån, men ser nu att det här Mio och Neo på förra bilden (rätt ska vara rätt ;)).

thea_thea
2016-07-14 18:13
#8

#7 Ändrade åt dig :P Så fruktansvärt söta, vill ha några!

Crest
2016-07-14 20:47
#9

#7 Haha, tack! Jaa, är så synd att det inte finns någon aktiv uppfödare i Sverige - vill ju fortsätta med jirdarna i framtiden också, så himla trevliga djur.

Crest
2019-01-04 23:52
#10

Åh hittade denna igen! Gosisar 😍 Tyvärr finns ingen av dem kvar längre.  Av alla smågnagare jag haft (guldhamster, vintervit dvärghamster, gerbil och marsvin) så är nog dessa mina favvisar efter marsvinen. Även om alla arter är underbara på olika sätt såklart. Men de är så pigga och nyfikna samtidigt som de är aningens gosigare och lugnare än gerbilerna, lite mer att ta i liksom (och kan sitta stilla i mer än en halv sekund…). Önskar att det fanns någon uppfödare närmare! Vill så gärna ha ett gäng igen. Tror att närmsta just nu är i Nederländerna, undrar om det går att få tag i på något sätt 😇

Upp till toppen
Annons: