Annons:
Etikettgenetik-färger
Läst 1092 ggr
lollo01
2016-02-02 19:17

Vilka färger kan förekomma?

Hej! Vilka färger kan förekomma i en kull om föräldrarna har färgerna Black & Agouti?

Annons:
lollynonna
2016-02-02 20:02
#1

Vad finns det för färger bakåt?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollo01
2016-02-02 21:03
#2

#1 Vet inte tyvärr :/

lollynonna
2016-02-02 21:06
#3

#2 Kolla på stamtavlan! Annars är det tyvärr omöjligt att veta, då i princip vad som helst kan finnas bakåt.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Anne.K
2016-02-03 11:01
#4

Ja som sagt så är det svårt att svara på vad som kan komma om man inte har koll på stammen bakåt. Det enda man kan säga av detta lilla är att agoutis kommer dyka upp i kullen i alla fall. Sedan om din agouti är Aa så kan även black dyka upp, men detta vet vi inte då vi inte har någon koll på stammen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lollo01
2016-02-03 12:06
#5

Tror att den agouti färgade bär på silver nutmeg? om jag minns då minns rätt 🤔

Anne.K
2016-02-03 13:50
#6

#5 finns det silver nutmeg i släkten bakom den agouti färgade? 

Om du planerar att para dina gerbiler så råder jag dig att läsa på ordentligt om allt som berör gerbilavel. Och så är det bra att du låter bli avelsplanerna tills du har läst på under minst ett år innan du planerar en parning. Det är så mycket mer än bara färger och gulliga ungar när man parar sina djur. Man SKA ha kunskap om vilka genetiska sjukdomar och defekter som finns bakom de planerade föräldra djuren i deras stam bak i släkten. Även viktigt att ha reda på hur syskon mår och vad de har för hälsa. 

Om du har så dålig koll på dessa två individer, så råder jag dig att INTE para dom. För du har då i så fall ingen aning om vad det är du parar. Har du inte koll på släkten bakom båda djuren så vet du inte alls vilka sjukdomar till exempelt som kan dyka upp hos ungarna.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Upp till toppen
Annons: