Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 1508 ggr
[kiwi_]
2013-12-12 16:06

Smittar det!

jag har lite ont i halsen och jag undrar om det smittas vidare till mina gerbiler!? :(

Annons:
ulrikame
2013-12-12 18:37
#1

man ska inte hantera gerbilerna när man är förkyld för det kan föras över till de ja.

Zakaraa
2013-12-12 19:05
#2

#1 Jag är lite nyfiken på vart du fått information om att förkylning ska vara en zoonos. Bara av ren nyfikenhet då det är en ständig fråga men jag har aldrig hittat något vetenskapligt bevis för att förkylningar ska vara zoonos (beror så klart på vad förkylningen beror på, bakterie eller virus osv) 
Zoonos = smittor/sjukdomar som smittar mellan djur & människor.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ulrikame
2013-12-12 20:08
#3

har läst på olika sidor tror att det är bla från svenska gerbilföreningen sen så tror jag att flera här har sagt det.

Zakaraa
2013-12-12 20:14
#4

#3 du kan inte länka dina källor så man får kolla upp det?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ulrikame
2013-12-12 20:20
ulrikame
2013-12-12 20:21
#6

kolla på gerbil och sjukdomar

Annons:
Zakaraa
2013-12-12 20:24
#7

#5 & #6 Vart någonstans står det om förkylning och zoonos där?
Måste vara blind för jag kan inte hitta det (trots Ctrl+F sökning)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

ulrikame
2013-12-12 20:38
#8

"Om man är förkyld bör man helst hantera gerbilerna så lite som möjligt, men måste man så ska man minimera risken för att smitta gerbilerna genom handtvätt och handdesinfektion."

Zakaraa
2013-12-12 20:47
#9

#8 Dock så finns det ingenting som påvisar att det skulle vara en zoonos, det är det jag är fundersam kring. Spekulationer Ja men vart finns den vetenskapliga källan?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Zakaraa
2013-12-12 20:56
#10

Exempelvis finns det ingen text hos SVA som förespråkar att en Förkylning skulle vara en zoonos
Sedan hittade jag även Doktorn.com (hur pass pålitlig vet jag inte dock)
Även Kanin ifokus poängterar att det inte är en zoonos (dock utan källor)

Influensa är däremot en sjukdom som är en zoonos (wikipedia iof)

Bara några länkar jag letade upp lite snabbt.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[Maria-Gerbiler]
2018-06-11 15:47
#11

Jag vet att detta är en gammal tråd, men vill lägga in en källa som svar på #9 

På Agria skriver de att gerbiler kan drabbas av förkylningar: https://www.agria.se/smadjur/artiklar/sjukdomar-och-skador/sjukdomar-hos-gerbiler/

Det är väl ingen vetenskaplig källa men tycker samtidigt att de (som försäkringsbolag) borde ha bra statistik på sjukdomar hos gerbiler.

Tsunamis
2018-06-13 09:43
#12

Tänk nu lite. För att veta om bakterierna och/eller viruset man själv drabbats av är något som djuren också kan drabbas av behöver man veta exakt art av bakterie och/eller virus. Det vet man väldigt sällan, om man inte går till vårdcentralen och be dem göra en odling. Sen för att komma till nästa problem när man väl vet bakterie/virus så ska man hitta dokumentation som styrker att gerbiler är känsliga och mottagliga för just den bakterien/viruset. Det finns bakterier och virus de inte är känsliga emot men ja det finns också bakterier och virus de är känsliga emot. 

En alldeles lång och onödig process och man kan lika gärna minimera hanteringen och ta handsprit på händerna strax innan man plockar med dem, samt undvika pussande på djuren.

MvH  Tsunamis

Upp till toppen
Annons: