Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 15564 ggr
[Jessica_91]
7/13/11, 9:05 PM

Kul pyssel för dig och gerbilerna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För en månad sen hittade jag intruktioner om hur man gör en sand lekplats på ett engelskspråkigt forum: 

http://gerbilforum.proboards.com/index.cgi?board=housing&action=display&thread=376

Har även lagt upp hur jag gjorde steg för steg på min zoon: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=2824250&gid=3053193

Om man använder papplådor som grottor, hemmagjort lim (vatten+mjöl) och tejp som är gerbilvänlig så kan man ha lekplatsen stående i buren/akvariet om man har plats. 

Den första jag gjorde (till höger på bilden) har en plastlåda som grotta och får stå ute i lekhagen istället men den andra (som ännu inte är klar på bilden) står inne hos tjejerna. Fördjupningen är till för ett extra djupt lager sand och ersätter alltså en vanlig keramikskål eller vad man nu använder som sandbad :)

Annons:
[Jessica_91]
9/20/11, 11:39 AM
#1

*Puttar upp ifall någon är på pysselhumör*

AnneN
9/20/11, 2:34 PM
#2

Oj tack för tipset, detta hade jag helt missat Glad Låter ungefär som papier mache som vi höll på med mycket då jag gick lekis (dåvarande 6års) fast vi hade tapetklister istället för hemmagjort lim, men lim gjort på mjöl & vatten fungerar säkert minst lika bra.

Måste absolut testas! Skrattande

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Jessica_91]
9/20/11, 3:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tycker jag verkligen, det är riktigt kul om man tycker om att pyssla och gerbilerna verkar uppskatta både sanden och gångarna Glad

Började för en stund sedan med en mycket större version med fler gångar, tror den är närmare 1 meter lång.
Ett tips är att använda sand/jordfärgat papper istället för vitt papper (eller ovanpå det vita) då sanden inte alltid fäster överallt.

Motivation 1: Den gerbilsäkra lekplatsen är helt söndergnagd
Motivation 2: Tror man kan få riktigt snygga bilder med en stor lekplats! På the gerbil forum så hade några fått super fina bilder på sina lekande gerbiler :D

moawi
9/20/11, 7:25 PM
#4

OMG, vad stor Tungan ute och fin! Gerbilparadis<3

[Jessica_91]
9/20/11, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Haha ja nu börjar jag fundera på hur jag ska få ut gerbilerna för dem lär trivas som fisken i vattnet där x'D 
Den får precis plats under det stora akvariet som är 1,20 meter tror jag O_O

Såhär ser lekplatsen ut nu, fortfarande geggig och go haha! Tror den är ca 30+ cm hög som mest, tre olika ingångar.

Nu är det bara att vänta på att det torkar innan sanden ska på :D

Sannsen
9/21/11, 5:29 PM
#6

VIlket bra tipps, måste jag testa någon gång!Glad

Varje människa bär sin skräddarsyda mask av själviskhet, Ty spelet spelas, folk såras, av någon man skänner med en mörkerets mask glidande på plats, din ända räddning är insikten och modet att förändra.

Annons:
[Jessica_91]
9/21/11, 5:39 PM
#7

#6 Tycker jag verkligen du ska göra :D

[Jessica_91]
9/30/11, 9:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Gjorde klart stora lekplatsen för några dagar sedan ^^.
Har fått proppa igen ingångarna och kan bara ta ut pappret när jag har gott om tid för risken finns att tjejerna trivs lite för bra där inne och inte vill komma ut xD

moawi
9/30/11, 11:06 PM
#9

#8 Haha, gerbil-ilandsproblem ;)

Men aw, vad söta de är. Blir säkert många fina bilder!

Wand
10/1/11, 8:38 AM
#10

Gud, vilket roligt projekt! Jättelätt, jättebilligt och framförallt SUPERKUL för de små! Absolut värt att provas i framtiden.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Jessica_91]
10/1/11, 9:51 AM
#11

#9 Ja jag hoppas på det :D Appropå fina bilder så borde du vara med i fototävlingen "Höstgerbilen", du som är så duktig på att ta kort!

#10 Haha ja precis, oftast har man allt man behöver liggande hemma redan. Och själv har jag har lika kul som ett barn på julafton varje gång jag sätter igång haha ^^.

Wand
10/1/11, 10:37 AM
#12

#11 Det ser verkligen superroligt ut. Jag älskar att pyssla! Har inte bestämt mig till 100% än om jag ska skaffa gerbiler igen eller om jag ska skaffa ett gäng dvärghamstrar, men i vilket fall så är detta en kanonbra idé! Flört

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

moawi
10/1/11, 11:40 AM
#13

#11 Tack Glad Jag tänkte skicka in den bilden som jag ska tävla med i fotoklubben den här månaden, ska bara få tummen ur och ta fram den från usb-minnet nån gång Flört

Annons:
[Jessica_91]
10/1/11, 11:59 AM
#14

#12 Kul att man kan sprida vidare såna här roliga grejer :D Direkt när jag hittade instruktionerna för sandlekplats tänkte jag att jag bara var tvungen att meddela de andra svenska gerbilägarna haha ^^.
Ja precis, funkar ju till alla små djur som tycker om att sandbada!

#13 Haha ja är inte alltid lätt! Ska se om jag kan ta någon fin bild med Iris/Lilly eller Gimli/Lea på lekplatsen. Tänkte lägga till några stenar och lite hö på något vänster så det ser mer naturligt ut men vi får se om jag får min tumme ur ;)

moawi
10/1/11, 12:04 PM
#15

#14 Jo, lite stenar vore säkert dunderfint. Kanske någon färsk gren också med lite vackra gröna löv? Om det inte blir för mycket kanske.

Den engelska sidan där det här tipset om sandlekplats fanns, så hade hon/han ju väldigt släta och ljusa stenar, har jag för mig. Det var ju hur fint som helst!

[Jessica_91]
10/1/11, 12:08 PM
#16

#15 Ja precis, riktigt fint ^^. Dock önskar jag att jag gjort min lite annorlunda och mer som den första som visas på thegerbilforum, mer plan mark och sen "bergen" runt istället så att "bergen" syns i bakgrunden när man tar kort. Men, men då vet jag det till nästa gång i alla fall haha :)

Juste ska ta och skicka bebisbilder till dig på Ikaros! Hade helt glömt det.

moawi
10/1/11, 12:19 PM
#17

#16 Ja, jag förstår vad du menar. Har man dessutom lite större kamera så är det svårt att komma åt. Fast det är bra att du skrev, det får jag också försöka tänka på när jag bygger nästa. (Jag får nog slänga den gamla. Det är inget fel på den, men Tequila har ju varit där. Jag är lite orolig att pojkarna ska börja bråka om de känner doften från en annan gerbil, men jag kanske bara oroar mig i onödan.)

Ja just det ja, det hade jag med glömt ;)

Poffyn
10/4/11, 6:28 PM
#18

Nej men så mysigt det ser ut! Ska absolut pyssla ihop en sån åt mina flickor så snart jag kan <3

[Jessica_91]
10/4/11, 6:34 PM
#19

#18 Gör så, det är väldigt kul om man är lite pysslig av sig ^^. Och gerbilerna ÄLSKAR lekplatserna, både de små och den stora (dock tycker de om den stora lite för mycket haha).

Blåis
11/10/11, 8:34 PM
#20

Bra ideer! ska nog ta och pröva;) Fina "byggnader"! Mina gerbiler skulle älska det där.

Annons:
Nali
11/20/11, 2:12 PM
#21

Vad duktiga ni är! Gjorde själv nyss men jag tror inte jag förstod exakt hur man skulle göra dock så bryr sig gerbilerna inte så mycket om mitt konstverk och tycker det är jätte kul iallafall

[Jessica_91]
11/20/11, 2:36 PM
#22

#21 Haha ja det är ju det som räknas Skrattande Du får gärna lägga upp en bild och visa om du vill.

Ninnelille
11/20/11, 4:15 PM
#23

Åh jag ska helt klart göra sådant här! :D
kan ju passa på ikväll när jag ska plugga lite spanska.. hade jag tänkt *host* ;)

ks.gerbil
11/20/11, 4:36 PM
#24

du kan väl prata spanska medan du gör det. typ så här skulle det låta:

skjdjhosao! sodhow? sisoe… djqpeo3.

(översätnning) nu ska jag sätta igång! var la jag tunnlarna nu då? där….lalalala.

nä skojar! jag är själv från italien så jag skulle kunna förstå spanska….

Gerbil-hemsidan hittar du R

LOLslashFREAK
1/10/12, 10:41 AM
#25

En grej jag inte fattade var hur man skulle göra limmet. En del vatten och en del mjöl? deciliter då eller? Flört

Galenpanna

[Jessica_91]
1/10/12, 10:57 AM
#26

#25 Eftersom att det inte finns en standard storlek för lekplatserna så är det omöjligt att skriva ett exakt mått på hur mycket alla behöver för just sin Glad

Med min allra första så blev det för mycket med 1 dl mjöl + 1 dl vatten + 2 dl kokande vatten. Med min andra räckte det ganska bra tror jag. 
Men med min tredje så behövde jag ju en väldans massa mer ^^.

För övrigt vet jag inte om det funkar lika bra att koka upp alltsammans samtidigt, dvs 3 delar vatten och 1 del mjöl. Hittade receptet på the gerbil forum men nu när jag skulle kolla så var tråden 11 sidor lång och det orkar jag inte läsa igenom nu ><. I vilket fall så kan man ibland behöva koka upp blandningen lite extra efter att man blandat i vatten + mjöl med det kokande vattnet. Det ska vara tjockt och slemmigt Flört Kommer se ut ungefär som tapetklister.

Om man förresten gör en större version så kan man behöva hjälpa på traven med en hårfön för att det ska torka fortare.

LOLslashFREAK
1/10/12, 11:10 AM
#27

#26 Jaha men då fattar jag! Jag måste spara detta någonstans så jag inte tappar bort eller glömmer av det, för detta måste jag verkligen testa till min hamster! Och jag har även planer på att skaffa mig gerbiler eller råttor, och det kan ju komma till nytta med dessa underbara lekplatser då med. Skrattande

Galenpanna

Annons:
[Jessica_91]
1/10/12, 11:27 AM
#28

#27 Du får gärna ta kort och lägga upp här om du testar att göra en ^^.

Sen så går det säkert att använda något annat än vatten+mjöl lim om man ska ha lekplatsen till ett djur som inte gnager så mycket, eller om man bara ska ha den i lekhagen till gerbiler (men man får ju ha koll så de inte börjar gnaga). Precis som du kan använda dig av plastmaterial under samma förutsättningar Glad

Och effekten blir som sagt bättre om man använder brunt papper. Eller tar och målar med någon ogiftig vattenfärg.

[Jessica_91]
1/10/12, 11:30 AM
#29

"PVA non-toxic childrens glue" använder de flesta tydligen på the gerbil forum, dock hittade jag inget liknande här omkring och därför körde jag på hemmagjort lim. 
Men om man skulle hitta något sådant här så är det uppenbarligen inte giftigt och funkar även om man ska ha lekplatsen i buren till gnagande gerbiler. Kan tänka mig att sanden fäster bättre också Glad

LOLslashFREAK
1/10/12, 11:31 AM
#30

#28 Ja precis, klart jag lägge rupp bilder! Det finns säkert fler som inte har sett den här tråden och skulle vilja bygga. Det är kul att hjälpa till att sprida erfarenheter och aktiviteter till djuren tycker jag. Flört

Tyvärr kommer jag nog inte börja än på någon vecka, men framöver så Flört

Galenpanna

[Jessica_91]
1/10/12, 11:36 AM
#31

#30 Ja precis, jag har lagt upp info och länkat till den engelskspråkiga tråden i 3 andra forum + hamsterifokus haha ^^. 
Tyckte den var så himla fräck så jag vill verkligen att alla andra ska få chans att pröva också Skrattande

Får nog ta och skriva en artikel om hur man gör den här istället, just nu är det info lite här och var i olika trådar haha.

LOLslashFREAK
1/21/12, 1:58 PM
#32

#31 Nu har jag faktiskt börjat på en lekplats till hamstern! Det är bara lim och sand som ska på nu, men hur gjorde du när du skulle ha på sanden? Du lät bara limmet torka till liteg halvt och hälla på sanden så den torkar fast eller? Skrattande

Galenpanna

ks.gerbil
1/21/12, 3:51 PM
#33

32# jag har den lös allså inte på klistrad så att gerbilerna kan bada i den :) men du kanske vill inte sanda ner hela golvet ;)

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Jessica_91]
1/21/12, 4:10 PM
#34

#32 Jag lät pappersremsorna torka ordentligt (eventuellt hjälpte jag till på traven med hårfön) och sedan penslade jag på ett sista lager med "lim" och strödde sand på Glad Sanden fästs inte superbra i alla vrår (därför kan det bli snyggare med brunt papper även fast gerbilerna inte bryr sig) men det får man ta liksom eftersom man använder så snällt lim. Jag brukar ha någon fördjupning eller "dal" i sandlekplatsen som jag fyller på med extra sand så att det blir som ett sandbad.
Men man kan så klart hälla extra sand även på "plan mark", det funkar ju också att rulla sig i, även om det skvätts runt med Glad

Annons:
LOLslashFREAK
1/21/12, 4:11 PM
#35

#33 Nej man täcker ju hela leksaken med sand som sitter fast, och sen när det torkat häller man lös sand i hålorna Flört

Men jag har kikat mer noga på den engelska sidan nu och fattar bättre, har märkt att jag gjort lite fel och det förklarar en del. Min modell är så j*kla rälig Flört

Galenpanna

ks.gerbil
1/21/12, 4:13 PM
#36

34# ja att den skvättas runt gör den ju XD men det är bara att damsuga odenkligt men jag brukar ha den i (lekplatsen) bara när jag har tid att städa.. jag kanske kan göra en ny utan sand…..

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Jessica_91]
1/21/12, 4:15 PM
#37

#35 Haha ja min första blev inte så bra heller, det tar nog ett försök innan man verkligen fått kläm på det ^^.

Men ska se till att skriva en artikel om det här och klämma ihop alla fakta i en text liksom. Det här är ju som sagt inte min idé så jag har själv lärt mig mer efter varje lekplats jag gjort. Glad

ks.gerbil
1/21/12, 4:16 PM
#38

37# hur många lekplatser har du gjort?

Gerbil-hemsidan hittar du R

LOLslashFREAK
1/21/12, 4:19 PM
#39

#34 Hehe okej, då vet jag hur du gjorde iaf (:

Jag har också gjort som en liten dal eller grop där jag tänkte ha lite sand. Överst har jag ett brunt tunnt papper som man har och slår in ömtåligt porslin med och sånt, haha jag får se om det fungerar ;)

Vet du hur lång tid det tog för den att torka på ett ungefär förresten?

Galenpanna

[Jessica_91]
1/21/12, 4:19 PM
#40

#38 Tre stycken, finns bilder på dem i början av tråden Glad Dock är nr.2 inte klar på bilden i #0.

[Jessica_91]
1/21/12, 4:21 PM
#41

#39 Det kan ta något dygn nästan om den bara står i rumstemperatur. Det går bra mycket fortare om man hjälper till med hårfön. Eller som jag gjorde i somras, när den får stå i gassande solsken på altanen haha. Inte direkt läge för det nu, men om man ska göra en i sommar så går det fruktansvärt snabbt!

Annons:
LOLslashFREAK
1/21/12, 4:35 PM
#42

#41 haha, då vet jag! ska köra på hårfönen  ;) nu är det bara lite av det bruna pappret som ska på (var tvungen att koka nytt lim) och sedan får det torka till lite under hårtorken ;)

Galenpanna

[Jessica_91]
1/21/12, 6:12 PM
#43

#42 Härligt! Du får gärna lägga upp bild sen om du vill Skrattande

svartkanin
1/21/12, 8:06 PM
#44

Så himla kul grej! Ska defenitivt göra en själv Skrattande

Jätte bra tips Jessica_91!

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Jessica_91]
1/21/12, 8:16 PM
#45

#44 Vad kul! Skrattande Ja det är en riktigt kul grej! Iris och Lilly kan inte längre ha sin sandlekplats inne hos sig eftersom de kommer så högt upp och då står de bara och gnager på nätlocket. 
Så jag hällde ur sanden och ställde den på botten av deras akvairum innan jag öste över spån igen. Inte lika kul för mig eftersom jag inte kan se den längre men fortfarande ganska kul för dem.

Det är nämligen väldigt kul att gnaga hål på kartongerna som utgör "grottorna" och sedan boa med tidningspappret som fyller ut lekplatsen Flört

Ni som har testat eller kommer testa att göra en egen sandlekplats får gärna lägga upp bilder och/eller dela med er av tips för att göra det lättare eller göra lekplatsen finare! Kan vara bra att få era åsikter och erfarenheter och få se era bilder så jag kan få med dem i en artikel Glad

moawi
1/21/12, 9:16 PM
#46

Min senaste har stått färdig ganska länge men jag har inte tagit kort ännu för jag ska vänta med att sätta den i buren tills avmaskningar och allt sånt är klart. Men jag kan ta någon bild nu med, så kan du ha den till artikeln om du vill. Den är i alla fall lite snyggare än den första jag gjorde ^^

Sen kan jag lägga in bilder här när den står i buren och används! :)

[Jessica_91]
1/21/12, 9:18 PM
#47

#46 Ja det får du gärna göra Skrattande

LOLslashFREAK
1/21/12, 9:32 PM
#48

#43 nu är den äntligen färdig! den ska bara torka till ordentligt och sen ska hamstern få ha den i lekhagen . (: jag är ganska nöjd med den ändå, rätt bra för att vara den första (: måtten på kartongbottnen är ca 75 x 35, men jag mätte bara snabbt med fingrarna så det är inte helt säkert. men lagom stor är den ändå för att kunna både hanteras och lekas med ;)

Galenpanna

Annons:
Elsa98
1/21/12, 9:37 PM
#49

Oj 75x35 är ju riktigt stort! Skrattande

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

LOLslashFREAK
1/21/12, 9:39 PM
#50

haha tycker du det? jag hade gärna gjort större :D

Galenpanna

[Jessica_91]
1/21/12, 9:45 PM
#51

Haha ju större desto roligare blir det, både för en själv och de små Flört

LOLslashFREAK
1/21/12, 11:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

#51 Ja precis! De exakta måtten på min var förresten 76 x 37 cm, ganska exakt där ju Cool

Nästa gång ska jag tänka på att göra den mer utmed kanterna på kartongen, så att man får en "foto-yta" där i mitten. Men nu kommer en bild på den färdiga lekplatsen, dock rätt kassa bilder.. med blixten så blir det ju skarpare och alla skuggor lättas upp, usch så fult (x men man ser ju hur den ser ut åtminstone Obestämd

(Det knäppade sig när jag skulle lägga in fotona så det får bli en enlek skiss istället)

1-3 är ingångar, 4 är ett lite mindre hål i taket.

De ljusblå fyrkanterna är té-kartonger, det gula är rören (dock mkt tätare osv irl) och den röda äggformade grejen på vänstra bilden är fördjupningen. På den högra bilden är den lite 3D-skissad från sidan och där är fördjupningen blå-jag tror ni fattar Oskyldig

Galenpanna

LOLslashFREAK
1/21/12, 11:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#53

Nu funkade det med bilden! Här kommer en SUUPERFUL men den får duga, ni har ju skissen också.

Det är ingång nr 1 som syns närmast på bilden, man kan även skymta ingång 2 till vänster, samt fördjupningen.

Galenpanna

Elsa98
1/21/12, 11:14 PM
#54

Jag tror inte gerbilerna (eller skulle du ha den till hamstern?) bryr sig om hur den ser ut Flört Jag tycker att den blev riktigt bra! Gerbilerna (hamstern?) kommer älska den!

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

LOLslashFREAK
1/21/12, 11:20 PM
#55

#54 Nej det har du rätt i, de struntar nog i allt utom att maten ska vara god och att de får ha roligt (: hamstern kommer att få utforska den lite imorgon troligtvis, så att den helt säkert har torkat ordentligt.

Kanske man ska göra en till gerbilerna vi har i skolan? jag går på ett naturbruksgymnasium så vi har en hel del djur där ;)

Galenpanna

Annons:
[Jessica_91]
1/22/12, 5:54 PM
#56

#53 Jag tycker den blev fin! Vad tyckte hamstern din? Skrattande

#55 Ja varför inte, det uppskattar dem säkert och ger dig en ursäkt att få göra ännu en lekplats Flört Om de inte har någon bra hylla eller något så funkar det som sagt bra att gräva ner lekplatsen och ha den på bottnen av buren. Dock så behövs ju inte sand och grejer på då.

LOLslashFREAK
1/22/12, 6:45 PM
#57

#53 Oups! Menade att ingång 2 syns till HÖGER på bilden, inte vänster Glad

#56 Jo han har fått vara ute i hagen och kika på den idag, han verkade inte riktigt fatta att man skulle gå i i den först, men sedan gjorde han ju det. Den varkade vara väldigt god också, för han gnager nästan aldrig på någonting men på den här käkade han riktigt mycket på! Måste vart limmet som smakade så gott Skrattande

Ang gerbilerna i skolan så har de en "bur" (typ terrarie) som är på ca 75x75 och höjden ligger väl på 60 ungefär. Jag tror det blir enklast att slänga ner den på bottnen och he massa spån över, de gräver ändå så himla mkt att den kommer att täckas inom ett par minuter , och deras sandkar är även det begravt i spån även om man gräver bort och gör rent hela tiden -  busarna Skrattande

Galenpanna

BettaSplendens
1/22/12, 6:47 PM
#58

Ska försöka börja på en ikväll Flört

[Jessica_91]
1/22/12, 6:52 PM
#59

#57 Haha kul att han verkade tycka om den ^^. 

Får jag låna bilden #53 till min artikel förresten?

LOLslashFREAK
1/22/12, 6:55 PM
#60

#59 Ja det är klart du får! Skrattande

Men jag kan titta och se om jag har en bättre istället ;)

Galenpanna

LOLslashFREAK
1/22/12, 7:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Har en annan bild du kan använda dig av där den inte ser så äcklig och ful ut, haha, och en annan där hamstern är med och utforskar Flört

Galenpanna

LOLslashFREAK
1/22/12, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Buzz utforskar!

Galenpanna

Annons:
moawi
1/24/12, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Under arbetets gång…

Jag använde mycket tejp eftersom jag upptäckte att det gör ytan mycket slätare sedan.

moawi
1/24/12, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Under arbetets gång…

(Vitt) papper är påklistrat. (Nästa lager papper var sandfärgat, har tyvärr ingen bild på det.) Lägg märke till den lilla naturliga formation jag försökt skapa där i botten.

Lådan är förresten en stor fruktlåda som de har i mataffärer och så. Jag hara bara skurit bort framsidan.

moawi
1/24/12, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Färdig! Denna är helt gnagvänlig så den kommer att få flytta in i ett akvarium vid ett senare tillfälle när avmaskning m.m är avklarat.

BettaSplendens
1/24/12, 10:13 PM
#66

Vad fin Flört

Elsa98
1/24/12, 10:15 PM
#67

Väldigt tjusig! Får man fråga hur du har gjort den gnagarvänlig?

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

moawi
1/24/12, 10:18 PM
#68

#66 och #67, Tack!

Den är endast gjord av kartong och ingen plast. Tejpen är gerbilvänlig (vanlig maskeringstejp) och limmet består av endast mjöl och vatten. Så det är bara för dem att tugga på om de känner för det ;)

Elsa98
1/25/12, 10:20 AM
#69

#68 Jaha du menar gnagarvänlig på det sättet, jag trodde du hade lyckats göra den ognagbar ;)

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Annons:
moawi
1/25/12, 11:03 PM
#70

#69 Haha, åhnej, då hade jag haft å pyssla med ;)

[Jessica_91]
1/25/12, 11:06 PM
#71

#70 Haha ja då hade du nog behövt gjuta skiten i cement eller nåtTyst

Elsa98
1/26/12, 9:27 AM
#72

#71 Cement skulle inte stoppa mina monster ;)

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Elsa98
1/26/12, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Ikväll har jag börjat på en liten lekplats. 28x55 blir den :) Jag glömde helt bort att ta kort innan jag satte på tidningspapper. Så det får bli en slarvig skiss gjord i paint.

Tanken är att det rödmarkerade området E ska bli en förjupning med lite mera sand där dom kan bada.

A,B,C & D blir öppningar.

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

[_hsleiufhbtv]
2/21/12, 4:55 PM
#74

Hade tummelisa lös nyss, så för en halvtimme sedan sprang hon in i sandlekplatsen (trots att den varit där hur länge som helst Obestämd) och vägrade komma ut! Lät henne vara ett tag, men icke hon skulle ut!
Testade att blåsa lite i en ingång, men det struntade hon i. Testade locka med godis, mat, allt men hon satt där hon satt Flört

Så till sist fick jag helt enkelt skära upp den på ena sidan för att få ut henne Rynkar på näsan Så nu får jag väl sätta igång med en ny tror jag..

ks.gerbil
2/21/12, 5:01 PM
#75

du kunde väl ha skakat den lite lätt?

Gerbil-hemsidan hittar du R

[_hsleiufhbtv]
2/21/12, 5:10 PM
#76

#75 Gjorde det med ;) Fast har inget emot att pyssla en ny :D

Annons:
ks.gerbil
2/21/12, 5:20 PM
#77

nä det är ju ändå roligt :D jag ska bygga en ny med :D två små raggmunkslådor några tunnel och vuala (felstavad)!!!

Gerbil-hemsidan hittar du R

Luju
2/22/12, 12:10 AM
#78

Håller på att fundera ut hur jag ska höra ett sandland på kommande övervåningen på akvariumet. Men lite frågor först. Hur byter ni ut sanden i "sandbadet", och hur städar ni inne i själva sandlandet? Tänker att det måste ju bli lite skit och sånt i hålen?

Allting händer av en orsak

Värdinna på Återbruk i Fokus

ks.gerbil
2/22/12, 5:53 PM
#79

man skakar ur den :P skiten asså

Gerbil-hemsidan hittar du R

ks.gerbil
4/1/12, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

hej på er ;) nu kan jag äntligen börja bygga på sand grejen fast… utan sand haha :P såhär ser det ut för tillfället senare kommer jag att börja göra den rundare Skrattande

Gerbil-hemsidan hittar du R

CatchFatch
9/3/12, 11:40 PM
#81

Nu har det inte varit så mycket fart här på senaste tiden men jag vill väldigt gärna se mera grottor! Så kul att se andras nu när jag själv inte har några smådjur kvar!

Tror jag skulle få använda VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT mycket kartong + tejp + tidningar + papper + hemma gjort lim om jag skulle göra åt min hund ( Boxer ) eller någon av mina ( totalt ) 7 katter..

Men iof så kan jag göra åt några chinchillor som min sambos mamma har! :O Dock så finn det inga vanliga kartonger som är stora nog "/, svårt med rör med "/

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Bine93
9/3/12, 11:58 PM
#82

Oh detta måste jag prova när jag får hem mina killar :D

Bävern
12/8/12, 9:28 PM
#83

Vad fina lek grejer i har gjort, har ni bara gjort dom i papper , mjöl och vatten? Är det vanlig maskeringstejp #63?   ska ju försöka hitta mig 2st grebil pojkar aldrig haft några gerbiler innan och detta såg ju ut som en rolig sak för dom =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

Annons:
moawi
12/8/12, 9:34 PM
#84

#83 Yes, det är maskeringstejp Glad Det är ofarligt för dem då det bara består av papper i princip.

Bävern
12/8/12, 9:40 PM
#85

#84 aha ok bra att veta ifall jag får hem några framöver =)

http://minbecel.blogg.se/

http://mina-duvor.webs.com/

GerbilHund
2/16/14, 6:46 PM
#86

Jag fattade inte att man kunde använda maskerings tejp trodde det var farligt för gerbilerna så jag fick göra på ett jobbigare sätt hihi, dumt av mig att inte kolla upp såna saker tidigare fast det var roligt och gick bra på det andra sättet också.🙂

lollynonna
2/16/14, 7:08 PM
#87

haha detta ska man prova! kan nån beskriva hur man gör limmet?☺️

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

GerbilHund
2/16/14, 8:03 PM
#88

Det står på zoon forumet som Jessica länkar till högst upp

lollynonna
2/16/14, 8:07 PM
#89

#88 okej:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tassy]
2/17/14, 4:09 PM
#90

Ett tips om man har större djur är att använda ballonger/figurballonger som man klär, sen när allt är torrt sticker man hål på och tar ut ballongen. Voila, större hålor och gångar.

Annons:
marsvins
2/17/14, 4:18 PM
#91

detta måste jag absolut testa någon gång :3

råttor är inte äckliga bara äckligt underbara🙂

lollynonna
2/17/14, 4:51 PM
#92

länken funkar inte:(

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Bello_O
2/17/14, 4:54 PM
#93

Jag gjorde en nyss, ganska långt i förväg men men;) Jag hämtar väl mina i slutet av mars så den får nog stå ett tagSkrattar

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

lollynonna
2/17/14, 4:56 PM
#94

#93 bild?😃

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Bello_O
2/17/14, 5:00 PM
#95

#94 visst;)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

GerbilHund
2/17/14, 5:01 PM
#96

#92 Länken till den engelska sidan funkar inte för mig men den andra, som går till Zoon forumet eller vad det heter funkar för mig iallafall är du säker på att du testa den och inte den till det engelska forumet.

lollynonna
2/17/14, 5:06 PM
#97

#96 det står ingenstans hur man gör limmet.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Gerbilles
2/17/14, 7:39 PM
#98

Limmet gör man i alla fall genom att man värmer vatten i en kastrull och häller i mjöl. Jag brukar hälla i mjöl i små omgångar och röra om samtidigt. Det är viktigt att man rör om, annars kan det fastna på botten och bli en enda äcklig gegga (har hänt mig haha 😛). 

Brukar också testa smeten genom att stoppa ner ett finger i smeten som jag sedan trycker mot ett papper, för att se om det fastnar någorlunda.

lollynonna
2/17/14, 7:47 PM
#99

#98 tack! hur tjock ska den vara då?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Bello_O
2/17/14, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Sanden fastnade ju inte överallt men som sagt gerbilerna kanske inte bryr sig så mycketOskyldig Och i mitten finns det en liten sandgrop:)

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

lollynonna
2/17/14, 7:52 PM
#101

#100 vilken fin!😮

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Gerbilles
2/17/14, 7:52 PM
#102

#99 Det får man nog bestämma själv, så när du tycker den är lagom tjock helt enkelt. 🙂

Bello_O
2/17/14, 7:58 PM
#103

#101 Hihi tackFörlägen

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

lollynonna
2/17/14, 8:18 PM
#104

#102 ok,tack!

#103 ;)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Tillao03
2/18/14, 10:51 PM
#105

När man har gjort det där med kartongerna och tidningarna ska man då använda det där limmet? Och hur ska man göra?

Tilde & GerbisarnaFörlägen

nadilda
2/19/14, 7:29 AM
#106

Jätte fina byggnader som alla ha gjort! Ska absolut göras om jag är på pysselhumör någon gång, måste bara kolla så att min lilla fettohamster kommer igenom toarör 😛

Och tack vare att det är hemmagjort lim och inte tapetklister så kan jag göra det, är allergisk mot tapetklister 😃

Ylvut
11/10/14, 8:15 AM
#107

Nu är den här kanske lite gammal men hittade den igår och den satte igång mitt pyssel sinne så nu står en liknande kreation och torkar här hemma.

Mirre395
1/26/15, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#108

Jättekul pyssel! Jag provade på det för ett tag sen till lilla hamstern och han älskade det!:) En ny är också på gång;)

lollynonna
1/26/15, 9:36 PM
#109

det kanske bara är jag som är efterbliven men jag har testat detta och det gick jättebra! (NOT) fattar inte hur man gör haha:P

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Mirre395
1/27/15, 11:40 AM
#110

#109 Visa gärna bild! Jag tror att gerbilerna uppskattar det ändå;)

lollynonna
1/27/15, 4:01 PM
#111

#10 jag lyckades bara med att tejpa ihop alla kartonger och börja fundera på det andra,men sen skulle vi flytta och nu har det stått i ett hörn ett tag. sen vart jag less på det och rev sönder det,och gav det till geriblerna,så glada vart dem nog iaf ändå;)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
VampireGirlElvira
1/27/15, 9:48 PM
#112

Tass.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Fruktzallad
6/7/15, 9:51 PM
#113

tass

Pandora01
6/8/15, 11:16 AM
#114

Kan man använda något annat istället för tidningspapper?:)

Mirre395
6/8/15, 4:29 PM
#115

#114 Du kan använda dig av vanligt kopieringspapper också, men kanske skulle det kunna funka med toapapper också:)

[moizoro]
6/26/18, 6:15 PM
#116

Tass

GerbilBest07
8/6/18, 12:09 PM
#117

Fiffigt projekt!

🌺GERBILER🌺

Upp till toppen
Annons: