Annons:
Etikettjirdar-jerboas-degus-duprasi
Läst 2156 ggr
EmmaG
2007-12-18 22:38

Jätte jerboa

Detta är ett djur helt i min smak!
För det första är det en jerboa a'la Jaculus orientlis (kängruråtta), en sort jag vart sugen på länge nu.. Men den kommer i stort format oxå! Förvånad
Gnagare är bättre ju större dom är! Applause

Hoppas länken funkar nu…

http://wwwc.aftonbladet.se/atv2/popup_wmp.html?id=categories/Nyheter/0712/9384&category=nyheter&commercial=yes

Emma är väl den här som kan mest om jerboas & jirdar?? Vet du nåt om dessa?

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Nettan_L
2007-12-18 23:22
#1

Klart annorlunda men ändå inte om man kan säga så,haha :D

Gerbilflicka
2007-12-19 20:55
#2

Det är en jaculus orientalis. Så vitt jag vet är de sådär stora. Jaculus jaculus är betydligt mindre. Vet inte riktigt vad jag mer kan säga om dem, om jag är den Emma du syftade på, haha. ;)

Men hur höll han den egentligen när han skulle släppa den i buren? :S Min film hackade så det såg ut som om jerboan flög hit och dit medan skötaren höll ett stenhårt grepp om svansen…

EmmaG
2007-12-19 22:29
#3

Va!? Är dom så stora!? Förvånad 
Nu är jag helt förvånad för jag trodde J.O va i ungefärlig samma klass som gerbiler!
Men jag visste att det va lite skillnad på J.O & J.J, men inte så mkt. Är J.J typ som gerbiler då? Eller är dom oxå större?
Dom J.O jag sett på bild har inte haft den där bävesvanstippen jue… Schkuumt..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Gerbilflicka
2007-12-19 23:32
#4

Nej nej, förlåt! Det kan inte vara en jaculus orientalis! J.C ska visserligen vara 15-20 cm (??) i kroppen så det var det jag grundade uttlåtandet på.
Det som talar emot är ju helt klart svansen och öronen, ja, hela kroppsformen. Hah, nu får man skämmas lite. 0:)

Då är bara frågan vad tusan det är för något… XD Jag har faktiskt ingen aning.

Umh… ny gissning… jaculus scirtetes kanske?? Den ska vara ännu större än j.o. Har dock aldrig sett en så jag kan inte avgöra, jag har bara hört talas om den. Samma sak med jaculus blanfordi.

EmmaG
2007-12-20 11:29
#5

Aha okej!
Bygert på Zoonen har ju säkert koll på det där ^^

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

EmmaG
2007-12-20 11:31
#6

Jag googlade lite på Blanfordi & fick upp denna på en utländsk Wikipedia..
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Wuestenspringmaus-painting.jpg/275px-Wuestenspringmaus-painting.jpg
Och den har ju samma svanstipp som på videon iaf

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Gerbilflicka
2007-12-20 18:07
#7

Blanfordi ser lik ut men jag blir inte klok på öronen… O.o

tjiggit
2007-12-21 09:08
#8

Cool gnagare :) Men ja tycker gerbiler är sötare :)

riparthur
2008-03-24 13:57
#9

Gerbiler är mycket sötare ja, dom är var smått läskiga med sina långa ben och stora öron, men den var jättefräck !

Tina-A
2008-04-28 16:28
#10

Charmtroll verkligen :))

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

laalaa
2013-12-28 00:02
#11

Två jerboas bortskänkes AKUT i Gävle. ca 2,5 år gamla. Bortskänkes med stort terrarium. Måste hämtas i Gävle senast den 31 December men jag behöver veta snarast om någon kan tänka sig att ta sig an dom antingen permanent eller jourhem. Kan även betala en mindre slant om någon kan tänka sig att ta dom tills vidare innan jag hittat en ny ägare. Bara terrariumet är värt flera tusen men allt bortskänkes på grund av personliga förhållanden. Jag har mer information så kontakta mig snarast om du är intresserad. Jag hoppas inte det här verkar oseriöst på grund av så lite information men jag skriver kort bara för att dom behöver ett hem mycket snabbt. Det är otroligt häftiga djur och väldigt svåra att få tag på (dessutom väldigt dyra) men som sagt bortskänkes de endast på grund av akuta personliga förhållanden. Skriv ett meddelande här på iFokus så hör jag av mig direkt!

Upp till toppen
Annons: