Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 4453 ggr
Johanna_L
5/10/08, 3:26 AM

Hur mycket mat?

Jag har letat och sökt lite överallt, antingen är jag för trött och hittar inte rätt eller så står det inget:

Hur mycket mat ska gerbilerna ha? Är det inte så jättenoga, eller finns det någon mängd mat som är rätt? Ska man väga maten och på så sätt få rätt mängd, och i så fall dra bort "extramaten" (pasta, kött o s v) de ska ha några gånger i veckan?

Annons:
jule
5/10/08, 3:33 AM
#1

Jag ger 1 msk/gerbil och dag

Chimney
5/10/08, 1:34 PM
#2

"One laboratory claims that the average gerbil living in a colony consisting of gerbils of all ages consumes about one-fourth to one-fifth of an ounce of food per day. If you have only adult gerbils, give them a little mor per gerbil."

 Ref. Gerbils av Paul Paradise

"A tablespoon or two of food a day per gerbil is enough" 

Ref. A Beginner's Guide to Gerbils 

[bimbim]
5/10/08, 1:44 PM
#3

Har hört någonstans att gerbiler alltid ska ha tillgåg till mat, så huvudsaken är väl att det aldrig är utan, eller har jag fel?

Chimney
5/10/08, 1:46 PM
#4

#3 för mycket mat är bättre än för lite. dock gräver gerbiler ner maten som dom inte äter, och väl nedgrävt så blir där ju massa kiss och bajs som blandas med maten. varav det bara är att slänga sen.

[bimbim]
5/10/08, 2:19 PM
#5

#4 aha, tack för svar! =)

Johanna_L
5/10/08, 3:36 PM
#6

Tack för svaren! Men, om man ger dem pasta, ska man inte ge dem den matskeden/gebil med torrfoder då? Eller är pasta och sånt utöver det?

Annons:
Strumpa
5/10/08, 4:49 PM
#7

#6 jo, du kan ju se pasta och sånt som ett tillägg utöver den vanliga "ransonen" mat :) det gör iaf jag. chansen är stor att de inte äter så mkt av annat utan mest smakar o sen gräver ner, som #4 sa.

/Sanna

medarbetare på Nattsudd och TV

Zaphix
5/11/08, 11:05 AM
#8

Jag har alltid pellets och frön i buren så att de alltid får tillgång. Däremot färskfoder lägger jag i ganska mycket av två timmar kanske, tar sedan upp resten. Gillar inte gamla matrester av färskfoder i buren.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Johanna_L
5/11/08, 9:01 PM
#9

Zaphix: Pellets skulle de väl inte äta, läste jag någonstans.. ?

[Katteeen]
5/11/08, 9:31 PM
#10

#8: Jag har läst att de lätt blir tjocka av pellets..

Fascination
5/11/08, 10:30 PM
#11

Mina gerbiler gillar inte pellets. De flesta fröblandningar jag har testat innehåller pellets, men jag behöver inte oroa mig för det då de inte rör dem.

tjiggit
5/11/08, 11:15 PM
#12

#9, pellets är iten farligt för gerbiler. Men de gillar det sällan och därför brukar man ge dem en blandning utan pellets.

Zaphix
5/11/08, 11:22 PM
#13

Mina äter glatt pellets, är riktigt bra vitamininnehåll och så. Är abolut inte farligt för gerbiler, varför skulle det vara det? Det innehåller bara naturliga saker.

Källkritik.. Hört om det? Eller läst en innehållsförteckning?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Chimney
5/11/08, 11:58 PM
#14

Dock ska man inte ge gerbiler endast pellets, dom behöver mer än så.

Zaphix
5/12/08, 1:36 AM
#15

Mina får annan mat också, men pelletsen är definitivt näringsrikast.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[Tassy]
5/12/08, 2:00 AM
#16

har man en bra sorts pellets så är det jättebra för gerbilerna!

största boven i dramat med ryktet om att pellets är dåligt tror jag är som så att gerbiler ofta inte äter pelletsen, och då de uppenbarligen funnits de som enbart gett dem pellets så har de ju såklart blivit undernärda sjukliga djur som följd också, och så tror jag att man då skyllt på pelletsen.

Nicolina
5/12/08, 11:22 AM
#17

Mina har fri tillgång på en fröblandning som innehåller hamsterfoder, papegojblandning, pellets och lite allehanda saker jag har hemma i kökskåpen^^

Utöver det så är det groddar, broccoli och solrosskott som är mest poppis, vilket de får nån gång i veckan. Provade barngröt igår också vilket var smarrigt då båda skålarna var tomma dagen därpå!

ladysurprise
5/28/08, 9:52 PM
#18

Har ingen Gerbiler men jag har läst att dom ska hansterblandning? Stämer de?

[bimbim]
5/28/08, 9:55 PM
#19

#18 jo, det är väl normaltipset, men oftast kan sådana blandningar vara lite för feta för gnagaren så det är många som använder en hamsterblandning som bas och sen blandar ut med annat för att få en kost som passar just deras gerbiler.

ladysurprise
5/28/08, 9:56 PM
#20

Ok =)

Annons:
Solaika
5/28/08, 9:57 PM
#21

Inte enbart.. men man kan ge dem det oxå.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ladysurprise
5/28/08, 10:03 PM
#22

Vad ska man blnda ut med då da?

Solaika
5/28/08, 10:08 PM
#23

Allt möjligt.. havregryn, majsflingor, ärtplättar..

Titta här där finns det massor med bra tips.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

ladysurprise
5/28/08, 10:10 PM
#24

=)..

Glader
12/23/08, 12:26 AM
#25

kanske lite OT men kan man ge dom typ päronpuré? ;)

Solaika
12/23/08, 12:41 AM
#26

Absolut :) Mina älskar päronpuré :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Glader
12/23/08, 12:43 AM
#27

oki , testar väl det med nångång då :)

Annons:
GerbilBest07
8/5/18, 11:14 AM
#28

Hur mycket ska en gerbil äta om dagen???

🌺GERBILER🌺

Zeraphine
8/5/18, 1:02 PM
#29

Dom ska ha fri tillgång till gerbilfoder och så ibland kan man ge dom någonting extra, tex något solrosfrö, kokta gröna ärtor eller ägg.

Hur mycket dom ska äta är lite svårt att säga.  Alla mina gerbiler genom åren har ätit när dom är hungriga.   Ett par gånger om dagen  cirka.

GerbilBest07
8/5/18, 8:01 PM
#30

Tack! 😀

🌺GERBILER🌺

[Djurälskare000]
8/6/18, 9:24 AM
#31

Jag ger mina gerbiler fri tillgång till torrfoder och även grönsaker, kokt ris, russin, sallad några gånger i veckan

Upp till toppen
Annons: