Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 872 ggr
[Jessica_91]
2011-07-16, 01:34

Springhjul dåliga- Finns bevis?

Vill börja med att säga att jag inte använder hjul till mina tjejer och tänker inte heller införskaffa något.

Det jag undrar över är ifall ni kan nämna minst en trovärdig källa som säger att hjul är dåliga, då menar jag alltså t.ex en studie över hur hjulen påverkar gerbilers ryggar eller kanske personliga erfarenheter.

Det jag vill få fram är alltså bevis på att hjulet är dåligt för deras RYGGAR. Att det kan bli beroendeframkallande och att de kan fastna med svans/tassar i fel sorts hjul finns det många berättelser om. Men när det kommer till huruvida deras ryggar tar stryk så har jag ännu inte hittat någon som faktiskt kan styrka detta utan istället mest hypoteser.

Anledningen till att jag frågar är inte för att jag tvivlar på att deras ryggar kan ta skada, det ser väldigt onaturligt ut i mina ögon med gerbiler i hjul, jag tänker då främst på hur ryggen böjs. Själv ser jag hellre att mina tjejer får stimulans på annat vis än att riskera något.
Jag letar efter en bra källa att kunna dela med mig av på ett engelskspråkigt forum. På nämnda forum fullkomligen vimlar det av springhjul och verkar vara standard.
När jag påpekade att jag inte hade hjul till mina eftersom att det var dåligt för deras ryggar så menade de andra på att det inte är bevisat och undrade om jag hade någon källa som styrkte detta. Till mitt förtret så hade jag inte det men försökte kontra med att man gjort studier på hur hjul påverkar råttors ryggar och kommit fram till att råttorna byggt upp "fel" sorts muskler. Dock kan jag nu i efterhand inte hitta denna artikel och är inte säker på hur mycket man kan lita på den..  

Så om det inte finns en studie om just gerbiler, vilket jag tvivlar på att att det gör, finns det riktiga bra studier som visar att hjul är dåliga för t.ex råttor eller möss? Och kan man i sådant fall använda det som argument för att det inte heller är bra för gerbiler?

Clariiz
2011-07-16, 10:21

Jag inte heller lyckats hitta någon om detta. Men det är ju inte så svårt att räkna ut själv? :)
Svansen är en förlängning av ryggraden, och vem, männska som djur, skulle må bra av att springa med bakåt böjd rygg? Speciellt gerbiler, då deras böjd tydligt är vinklad åt det andra hållet.. Obestämd

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

[Jessica_91]
2011-07-16, 11:03

Nej men grejen är ju att det inte räcker som argument när man vill övertyga människor som är för hjul :/

Clariiz
2011-07-16, 11:26

Sant.. Jag har googlat runt lite men inte hittat något om just gerbiler. Bara studier om att det är farligt för råttor.

En annan idé kan ju vara att du länkar till någon svensk bildtråd? Med burar alltså. Och berättar om hur det är i Sverige. Samt nämna att vi är ett av de bättre länderna i världen när det kommer till djurhållning.
Får dom se stora burar, men massa spån och träleksaker så kan dom ju knappast säga att deras burar är lämpligare..
Sen kan du ju nämna något om att eftersom våra gerbiler har så stora utrymmen och grävmöjligheter (samt att de får motion utanför buren varje dag) har våra gerbiler inget behov av ett hjul. Även om det nu inte skulle vara skadligt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Upp till toppen