Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 847 ggr
shooper
2017-08-03 17:07

Mina gerbiler har bråkat, brutet ben?

Hej! Mina två tjejer började bråka rejält igår och de hann bara flyga ihop en kort stund innan jag fick upp en av dem och märkte då att hon hade rivsår i ansiktet. De har bråkat tidigare men inte så mycket och då har jag delat av buren på mitten och bytt plats på sidorna och så vilket har funkat bra så gjorde så även nu så de inte kan bråka. Jag la massa papper till dom som dom kan boa med och åkte hemifrån en halvtimme och när jag kom hem så såg jag att papperet hos min ena gerbil var väldigt blodigt och även att hon såg chockad ut vilket jag inte märkte innan jag åkte. Hennes ben verkar också nästan hänga löst och det ser obehagligt ut. Jag äter och dricker som hon ska men hon haltar. Det har även slutat blöda men nu undrar jag hur jag ska gå vidare? 

Jag vill rengöra henne med koksaltlösning för blodet men läste att man ska hantera gerbilen så lite som möjligt om nu benet är brutet och låta det läka av sig självt. Vad tycker ni jag ska göra? Har ringt veterinär utan svar men ska ringa igen, tycker dock man får bättre svar här oftast när det gäller sådant här. Tacksam för svar! Vill så gärna att de bara ska vara gosiga med varandra :(

Annons:
shooper
2017-08-03 17:08
#1

Ser att jag råkade skriva att jag äter och dricker men menade förstås att hon gör det!

shooper
2017-08-04 17:54
#2

Någon som vet?

ForeverEmma_
2017-08-04 19:36
#3

skulle dela på dem för gott med tanke på detta är andra gången dem bråkar.

Den med brutet ben ska du sätta i en liten bur alternativ dela av deras nuvarande bur fast så gerbilerna inte kommer åt varandra. Sen är det strikt vila för gerbilen med brutet ben. Hon kan behöva smärtstillande nu första veckan då det är värst då. 

Men lite spån allt ska vara i markhöjd. Så hon ska inte hoppa upp på något. Man får bygga lite mur. Hade en i julas som bröt benet. Sen kan du öka spånet och ytan för henne eventuellt bygga en lite grävlåda av kartonger på höjden (gjorde jag) som rehab för henne efter ca 1,5 så hon kommer igång och röra benet så det inte stelnar och hon får tillbaka rörligheten.

Men bästa är att åka först till veterinär så dem får känna och röntga så dem kan se om det är en bra fraktur som kan läka bra eller en dålig. Om den är dålig ska man nog tänka vad som är bäst och snällast för gerbilen. För den ska kunna gräva, ta maten med båda tassarna osv.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

shooper
2017-08-07 16:35
#4

Okej tack, det har blivit mycket bättre nu, åkte med henne till veterinär och det var inget ben som var brutet till min förvåning utan hon hade ont i såret som var mellan hennes ben men det tvättade vi och nu mår hon bra. Har delat buren de bor i så de fortfarande kan gosa och så vilket de gör så får se om jag sätter ihop dem igen eller inte.

ForeverEmma_
2017-08-13 11:22
#5

#4 förlåt för sent svar. 

Men gud vad skönt att det inte var brutet! Du kan ju köra den delade burmetoden som man har när man sätter ihop gerbiler om du nu vill försöka sätta ihop dem igen. Men risk för bråk finns ju kvar

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

shooper
2017-08-15 20:29
#6

#5 Jag körde den delade burmetoden men till min stora sorg och chock så började Bianca (hon som skadade sig) må väldigt dåligt och bokade ännu en veterinärstid men hon hann gå bort samma morgon som tiden :( så nu är det stor sorg här hemma efter vår fina Bianca :( förstår inte vad som hände, känner mig så hjälplös :( undrar så vad det kan ha varit men troligtvis en inre blödning av något slag som inte märktes av förrän det var för sent :((( ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: