Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 793 ggr
LE0
6/5/17, 1:12 PM

Farligt för gerbiler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har precis köpt en bur/akvarium med tillbehör (hus, sand, hö, transportbur) och jag undrar om det kan spridas sjukdomar eller liknande tex om det kan vara bakterier på husen. Dessutom så i akvariet sitter det silikonlister som de kanske kan gnaga på, kan det vara farligt för dem? Jag har också hört att det kan vara giftigt för gerbiler med bark och eftersom det är bark på några av husen (se bild) så blev jag osäker på om det är säkert för dem. Tacksam för svar! ☺️

Annons:
ForeverEmma_
6/5/17, 8:39 PM
#1

Jag personligen köper hellre helt nya saker till mina gerbiler då jag tycker det känns fräschast och för att förhindra bakterie spridning/ sjukdomar om det nu skulle finnas.

Sen tycker jag inredningen ser rätt sliten ut speciellt hyllan i mitten. Sen huset har jag för mig jag läst ( vet inte om det var gerbil eller hamster) men dem kunde fastna lätt i fönsterna på hus med fönster. Så jag köper aldrig hus med fönster. 

Silikonet i buren är ingen fara. Ja dem kommer gnaga på det men det är väldigt lite. En av mina burar har jag haft i 3-4 år nu och 90% av silikonet är fortfarande kvar.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

LE0
6/5/17, 11:13 PM
#2

Tack för svaret! Jag ska fixa nya grejer som du säger. ☺️

Rosisa00
6/7/17, 8:16 AM
#3

Jag har också silikonlister på kanterna och det enda är att de grävt ett jack i en utav de men det är ingen fara. Och du kan väll skölja husen med varmt vatten så att alla bakterier dör och sen låta det ligga ett tag :) Det borde funka

Upp till toppen
Annons: