Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 1098 ggr
stinatz
2017-05-27 23:29

Insekter i maten

Igår hittade jag små insekter där jag förvarar gerbilmat. Dammsugade upp dem och rengjorde hela lådan ordentligt, såg till att det inte fanns några kvar. Kollade igen idag, och nu fanns det några kvar. Förut hade jag hirs, solrosfrön och knäckebröd där också, men sen jag städade ur, så finns det bara gerbil natur i en påse. Jag antar att jag inte kan fortsätta ge den maten? Iallafall inte just den påsen? Men jag förstår inte var de kommer ifrån, har haft den påsen länge och har inte märkt något alls. Kommer de utifrån eller från påsen med mat? Och har ni något tips på egen mat jag kan göra under tiden innan jag kan köpa mat?

Annons:
[memoirsofaclone]
2017-05-27 23:35
#1

Vad var det för sorts insekter? Vad jag vet så kan gnagare äta t ex larver och andra proteinrika insekter ibland så det är nog inte så farligt, men såklart inte så trevligt när de är på ett ställe de inte ska vara och blir fler.  Är nog inte omöjligt att de frodas i sådan miljö full med fröer osv. Lite samma som med mjölbaggar typ.

stinatz
2017-05-27 23:53
#2

De är typ röda / bruna, små och kryper. Några verkar typ självdö (?) vilket är lite skumt, men men. Tror ni jag kan fortsätta använda maten? Har inte riktigt pengar för att köpa helt ny gerbilmat just nu(har såklart så jag kan köpa ifall det skulle krisa, men vill helst spara det)

[AnimeV4]
2017-05-27 23:58
#3

När man köper ny mat kan man ha den i frysen i ett dygn eller längre så ska de nog dö :)

Ary
2017-05-28 01:05
#4

Nja ett par veckor tar det nog innan ägg också har dött, om man ska behålla maten vill säga. Men tillfälligt om man är beredd att byta i buren och göra rent igen.

Burk med ordentligt lock som sluter tätt är nog bra också…

stinatz
2017-05-28 10:31
#5

Men kan jag ge maten nu eller måste jag vänta? Och vad kan jag ge de så länge medan jag väntar?

[AnimeV4]
2017-05-28 11:36
#6

#4 Det beror nog på vad det är för insekter också, för vissa kan gå in i dvala och överleva på det sättet. Fast de kanske inte förekommer i gnagarmat?

Annons:
Ary
2017-05-28 11:36
#7

Ja om du byter allt spån etc och tvättar allt i buren längre fram för att de inte ska vara kvar i lägenheten hemma hos dig. ;)

Kan du ta ett foto ganska nära på ett kryp kan säkert någon klura ut vad det är för sort eller iaf vilket släkte och därmed säga hur lätt man kan städa bort dem och hur.

Ary
2017-05-28 11:50
#8

#6 Jag känner inte till något än som inte stryker med efter ett par veckor i frys men det finns säkert. Pälsängrar, fläskängrar, mjölbaggar, vägglöss dör av frys. 1 vecka verkar det snarare som enligt anticimex eller 55-60 graders värme beroende på vilken insekt det gäller…

[AnimeV4]
2017-05-28 12:16
#9

#8 Grejen är att jag tidigare hört om just 1 dygn och det var därför jag följde den linjen, men då har jag lite bättre koll. Tack🙂

Jag har också sett insekter i gnagarmat och de var som små avlånga skalbaggar och jag tror att de hade vingar. Tror att de var svarta med någon annan färg på, som en liten linje.

Rosisa00
2017-05-28 17:04
#10

Det går att mata med det mesta. T ex, grönsaker, barnmat, russin osv. :)

Rosisa00
2017-05-28 17:04
#11

Det mesta som inte är onyttigt

Upp till toppen
Annons: