Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 759 ggr
Szczurek91
2017-05-07 21:15

Bråk - Akut

Igår kväll började min ena gerbil jaga sin syster. Det gick helt vilt till i buren och jag fick sätta ut den jagade i lekhagen (som för övrigt är större än själva buren i sig). I natt får jag nog sätta ut spån för att den inte ska frysa och kunna gräva. Men frågan är varför detta uppstod. Har inte haft problem innan och haft de i 1.5 år nu. Behöver all hjälp jag kan få eftersom jag inte vet vad jag ska ta mig till.

Annons:
SmåDjurStorBur
2017-05-08 15:13
#1

Är du säker på att de bråkade? Mina leker, brottas och jagas, hela tiden. Så länge det inte är något blod eller annat allvarligt, leker de nog bra :)

Rosisa00
2017-05-08 18:46
#2

Såg det ut som att hon hoppade på baken av den andra? Mina gerbiler är honor och brukar göra så när dem försöker visa makt eller när dem leker :)

Szczurek91
2017-05-08 22:04
#3

Jag har sett när de lekt och brottats. Mina två är syskon och honor. Ena hoppade rätt mycket bakifrån men det var mest jagande. Den andra stannade kvar där uppe tillslut och vågade inte röra sig. Nu har jag särat på de där den jagade fick bli kvar i lekhagen ( en gammal hylla ) där jag hällde i spån. Men ser inte detta som något alternativ i längden. Vill helst att de är tillsammans.

Anne.K
2017-05-09 16:10
#4

Ibland blir det tyvärr så. Gerbiler kan börja bråka efter flera år som kompisar. Man vet inte alltid varför dom gör det.  Hur länge har honorna varit isär ifrån varandra?

När man väl haft isär dom så kan det bli oerhört svårt att sammanföra dom igen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Szczurek91
2017-05-09 19:52
#5

2 dagar.

Szczurek91
2017-05-10 21:19
#6

prövade igen, de höll på att bita ihjäl varandra , verkade det som. De pep. Tråkigt. Har inte haft några problem innan.

Annons:
Rosisa00
2017-05-11 20:53
#7

Du kan ju prova att låta göra som när man låter tvp nya gerbiler träffas. Alltså ha dem med galler emellan i några dagar så att dem kan nosa på varandra. I vörsta fall får dom väll bo så resten av livet för dem har ju fortfarande sällskap på andra sidan gallret isåfall :) Hoppas det löser sig

Anne.K
2017-05-12 07:50
#8

#7 Om man inte får gerbilerna att vilja bli kompisar med delad bur metoden så ska man inte låta dom bo så med galler resten av livet mellan sig, för det är enbart stressande för gerbilerna att ständigt se sin rival. 

Tyvärr kommer det i princip vara omöjligt att sammanföra dom öht. då alla faktorer är emot dom. de är vuxna honor och de vill döda varandra. Men har man en stor skopa tålamod så kan man testa delad bur metoden för att introducera dom på nytt, dock får jag varna om att processen kan ta flera veckor eller månader innan dom accepterar varandra. De kommer eventuellt inte acceptera varandra öht. Men vill man försöka så kan man ju det. Men det kommer ta lång tid och resultatet kan bli att dom ändå inte kommer vilja bo ihop och då är det bättre att ge dom separata burar och skaffa dom var sin ny bebiskompis istället.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Szczurek91
2017-05-12 19:28
#9

Lutar åt att jag köper en ny bur imorgon och delar. Någon som kan rekommdera en hylla för de stora samla lådorna på 130 liter?  http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39031411/#/S79031414 på denna stämmer inte djupet riktigt då det saknas ett par cm. 

Är det okej att i detta akut fall låda de bo ensamma. De är 1.5 år gamla

Szczurek91
2017-05-13 13:25
#10

Ska iväg till Ikea imorgon och vill få det klart om det är OK att ha de ensamma när de blivit 1.5 gamla. Lekhagen kommer försvinna men tanken är att de kommer ha varsin 130 liters bur istället.

Rosisa00
2017-05-13 20:46
#11

Jag vet tyvärr inte om sånt :(

amandak12
2017-05-14 13:14
#12

Samma sak hände oss för ett tag sen, dvs att två systrar som levt i total harmoni sen de föddes plötsligt slogs hej vilt. Det var den ena, visade det sig, som plötsligt blivit tokaggressiv och inte verkade känna igen sin syster längre. Obegripligt, tills vi upptäckte att den andra var dålig (matt och uppburrad, men det gick inte att se förrän vi särade på dem, trodde ju hennes allmänna tufsighet och snabba andning berodde på att hon slogs för sitt liv…). Läste sen att gerbiler kan göra så, attackera en som blir sjuk (fast det har aldrig hänt oss tidigare). Alltså; kanske kolla om båda dina tjejer mår bra? Ps. Jag tycker personligen inte det är bra att gerbiler som bara är 1,5 år ska leva ensamma resten av livet. Kan ju handla om år. Hoppas du hittar en lösning!

Szczurek91
2017-05-14 13:36
#13

Ska kolla närmare. Men sitter nu i ett läge där jag inte vet vad jag ska göra. Mer gerbiler kommer jag inte skaffa pågrund av jag inte vet hur framtiden kommer se då det sker mycket förändring för min del. Men vill de jag har det bästa. Därav jag söker hjälp här.

Annons:
Szczurek91
2017-05-14 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Fick bli en akut lösning med två burar.

Rosisa00
2017-05-14 21:31
#15

Det går att ha gerbiler ensamma också, men det är som med hundar. Dem blir ledsna om dom är ensamma för länge. Så om du har mycket tid att umgås med dom så kan du ju ha det så.

Szczurek91
2017-05-14 22:24
#16

Vill båda två det bästa. Vår avvakta och se. Har även kontaktat uppfödaren för råd och väntar på svar. Fick bli en lösning under helgen.

Upp till toppen
Annons: