Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 520 ggr
ForeverEmma_
2017-04-16 10:27

Gerbil som börjat slicka på kartong och annat

Min tjej på 3år har börjat slicka på framför allt toarullar (sett att det är typ limmet eller vad det är som hon slickat på) men hon har senaste dagarna nu när jag varit hemma pga påskledigheten slickat på trä inredningen och ibland de övriga kartongerna. Hon har inte gjort det innan.

Vet att det kan vara vattenbrist. Men vattenflaskan funkar, byter vatten varje morgon och kollar att vattenflaskan funkar 3-4gånger per dag. 

Skriver detta då såg henne nyss slicka på trä och senaste två dagarna när hon varit ute och sprungit i rummet slickat/tuggat på sin akvarieställning, det har hon aldrig gjort innan. 

Men hon har druckit sin normala mängd vatten under natten. Men tycker att jag sett några enstaka gånger att hon inte alla gånger druckit lika mycket som hon brukat. 

Hon är för övrigt jätte pigg (så pigg jag får damp på henne då hon har typ själv damp😂, hon är sig själv) äter normalt och säger väl till 90% dricker normalt. Färskmat har hon alltid vari dålig på att äta. Så där e hon dålig på att äta. Det är typ bara blåbär, pasta och nyligen upptäckt spenat hon gillar. 

Är detta slick beteende något jag ska vara orolig för?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
SmåDjurStorBur
2017-05-08 15:17
#1

Är du säker på att hon slickar? Hon kanske gör det för att det luktar mat eller annat gott i så fall. Annars tuggar/gnager hon säkert. Mina är riktiga gnagare, tuggar på allt.  I vilket fall som helst tror jag du inte behöver vara orolig :)

ForeverEmma_
2017-05-14 10:06
#2

Hon slickade när hon väl gjorde det. Nu har hon inte gjort det på ett tag så är inte orolig längre :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Upp till toppen
Annons: