Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1057 ggr
xBeccax
4/9/17, 1:55 PM

Extremt förbannad och ledsen på dagens djuraffärer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så idag skulle jag in till en djuraffär på här i Göteborg för att snabbt köpa lite spån. Såg att dom hade gerbiler till salu och av ren nyfikenhet så tog jag en titt på dom, det jag såg gjorde mig fruktansvärt arg.  Deras vatten var knappt åtkomligt och var i en skål, det fanns absolut INGET spån för dom att gräva i och sandbadet var knappt fyllt. Har aldrig varit med om sådana dåliga förhållanden. Gick direkt till personalen och påpekade snällt att gerbilernas burar inte är optimala för dom. Vad sa den okunnige ägaren? "Dom gräver inte, dom är som hamstrar så det är okej". Tappade nästan hakan.

Iformerade honom om att gerbiler älskar att gräva samt om det andra som inte stod rätt i buren, han vägrade lyssna. Blir så fruktansvärt arg på människor ibland.

Annons:
Galenidjur
4/9/17, 2:14 PM
#1

men usch. kan man inte anmäla sånt? : /

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Niseeu
4/9/17, 3:31 PM
#2

kontakta djurens rätt och fråga om det finns något som kan göras eller om dom faktiskt bryter mot några regler. Dom är väldigt vänliga där och kommer garanterat försöka hjälpa dig.

SamPosse
4/10/17, 7:36 PM
#3

Det går att anmäla via sin länsstyrelse. Så här ser det ut för Skåne:

http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/djurskydd/Pages/anmal-bristande-djurhallning.aspx

bara att söka på "Anmäl bristande djurhållning (DITT LÄN)" så hittar du.

Anne.K
4/13/17, 12:44 PM
#4

Tyvärr finns det inget att anmäla. Det jag ser på bilden du lagt upp uppfyller jordbruksverkets krav på hur en gerbilbur ska se ut. Det man bör försöka göra är att trycka på hos jordbruksverket för att se till att deras krav ändras på hur djurskötseln ska se ut för våra smådjur. För som det är idag är det bara bedrövligt vad som är okej innan det ses som missförhållanden.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Clarabella
6/14/17, 8:25 PM
#5

 Jag bor i Göteborg, har du något emot att berätta vilken affär det handlar om så jag kan se till att aldrig någonsin köpa något därifrån? Sjukt att det får gå till sådär. Blir så glad att du gjorde ett försök till att få vett i dom!

Tsunamis
6/15/17, 11:20 AM
#6

djurbutiken på Backaplan, bredvid Coop.

MvH  Tsunamis

Annons:
Upp till toppen
Annons: