Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 1075 ggr
[violaan]
2017-04-04 19:05

Låta gerbil få springa fritt?

Skaffade 2 gerbiler för 2 veckor sedan. Den ena har börjat klättra upp för armen så fort man sträcker in armen i buren, tror ni den börjar bli tillräckligt tam så jag kan låta den springa fritt på golvet ibland? Undrar även hur man ser könet på gerbiler, den gråa kan man klart och tydligt se att är en kille men den andra ser ut att vara en hona :o köpte dem från djuraffär .

Annons:
Rosisa00
2017-04-04 20:08
#1

Jag har 2 gerbiler och har haft de i ungefär ett halv år nu. Jag läste på flera hemsidor att man ska låta de springa i minst en kvart varje dag, men jag själv har inget bra rum att låta de springa i och orkar inte tvätta badkaret varje dag osv. Så jag har en mini pool för bebisar bredvid buren som jag låter dem springa i… Sedan för att ge dem extra frihet så har jag ett minihus som de kan klättra upp på så de kan komma till mitt knä, det fungerar jätte bra. Och ibland så brukar jag t.o.m gå runt med de i handen så de får se på alla andra rum i huset… Jag rekommenderar dock att lära känna de innan du börjar ge de mer frihet för säkerhets skull. :) Men kom ihåg att isåfall alltid ha koll så de inte hoppar ur poolen så du kan fånga dem innan dem hoppsr ut och springer iväg… ;) Det är bara så jag gör så du behöver inte göra det!

Rosisa00
2017-04-04 20:11
#2

Du kan även se skillnaden på om det är en hona eller hane på deras bak/rumpa… Sök på internet på typ "difference between girl and boy gerbils" något sånt så kommer du säkert hitta… Jag tror inte det är så bra att ha en hona och hane då de komma få ungar flera gånger per år isåfall… Om du inte vill bli uppfödare förståss ;) Lycka till!

Chinesecrestedlover
2017-04-04 22:01
#3

Artikel för könsbestämning av gerbiler: 

http://gerbiler.ifokus.se/articles/4d714337b9cb462239059675-konsbestamning

/Chinesecrestedlover

Anne.K
2017-04-06 18:45
#4

Om det är olika kön så bör du sära på dom, annars kommer du längre fram få massa ungar. Hur gamla är gerbilerna?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: