Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 1182 ggr
kitte94
12/8/16, 10:55 PM

Blanda eget foder

Jag vet att det finns en artikel om det men den gör mig inte klokare. Är det någon som blandar eget? Vad har ni i? Hur mycket? lönar det sig att blanda eget än att köpa färdiga blandningar?

Annons:
thea_thea
12/9/16, 9:07 AM
#1

Jag blandade eget foder innan, använde gerbil nature som bas, men det var jobbigt och kändes inte löntLipar Så nu ger jag bara gerbil nature

kitte94
12/9/16, 9:55 AM
#2

Jag ger mina nature och complete. Men känns så dyrt. Min hamster som hade en blandning av hamster crispy och complete kunde en påse av varje räcka ca 3 månader. till mina tre gerbiler får jag köpa typ två av varje varje månad. Dom får ju godis och färskmat men de äter knappt färskmat. Godis kan jag hitta oätet också.

thea_thea
12/9/16, 12:11 PM
#3

#2 Låter väldigt mycket! Mina 8 gerbiler äter en påse gerbil nature per månad max!

kitte94
12/9/16, 1:50 PM
#4

Ger löst i buren och fyller på med ca 2msk per djur varannan dag.

Anne.K
12/9/16, 5:45 PM
#5

#4 Om det går åt så mycket mat för dig så skulle jag vilja råda dig att börja mata ur matskål så att du ser hur mycket mat som går åt varje dag, och sedan när du har koll på det då kan du strömata i buren den mängd du lärt dig att dom äter varje dag. Annars är risken stor att du slösar mat som sedan slängs bort och inte äts upp. Gerbiler är selektiva ätare så har man inte koll på hur mycket gerbilerna äter och kanske ger för mycket mat så är risken stor att de äter sig mätta enbart på ingredienserna de tycker är gott och så hamnar de övriga mindre goda i dina sopor sedan vid burstädningen. Och detta riskerar ju att göra att gerbilerna inte får i sig alla viktiga näringsämnen som de behöver få av hela fodret.  Så det är mitt tips att mata i skål tills du vet exakt hur mycket dom äter och hur lång tid det tar för skålen att bli tömd, så blir det lättare att strömata sedan när man vet mer exakt hur mycket gerbilerna äter under en viss tid. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
12/9/16, 5:49 PM
#6

För det låter väldigt mycket om det går åt totalt 4 påsar foder varje månad för dina 3 gerbiler om jag läste ditt inlägg rätt?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
kitte94
12/9/16, 6:19 PM
#7

Dom gräver ner skålar :( har nyligen flrsökt ha skål men alla tre puttar ner dom från husen. Upphöjningar kan jag inte ha för då biter dom i nätet över burarna.

[AnimeV4]
12/9/16, 6:34 PM
#8

#7 Det kanske finns någon bra skål att hänga på kanten, eller en soppslev, eller vad som helst..☝️

kitte94
12/9/16, 6:43 PM
#9

Då får jag nog aldrig sova merxD Dom gillar att brotta ner saker som hänger på kanten eller taget.

[AnimeV4]
12/9/16, 7:38 PM
#10

Fäst ordentligt?😉

kitte94
12/9/16, 10:09 PM
#11

Jo men de kommer ändå försöka och föra en massa oväsen 😃 Den ena har precis lyckats bita sönder öglan i sin flaska så jag fick göra en ståltrådhållare åt den.  Så dom är envisa damer.

[AnimeV4]
12/9/16, 11:39 PM
#12

Hur ser deras bur ut? Vad har du för bottenmaterial? Har du akvarium med mycket spån lär det ju inte hjälpa med ex. en tegelsten där en tung keramikskål står på, men kanske värt att pröva.

kitte94
12/10/16, 12:08 PM
#13

En har akvarium och de andra bor i samlalådor. Dom har massa strö och kartonger som aktivering. Alla har ett trähus som jag testat att ha matskål på. Funkade till en nån vecka.

Annons:
Honeymoon
12/10/16, 1:57 PM
#14

#13 Bor de inte tillsammans?

Medarbetare på Guldhamster iFokus.

kitte94
12/10/16, 2:35 PM
#15

Nej. Anledningen är att jag hade fyra gerbiler. två i varje bur. en dag började två bråka. jag delade på dom och jag hittade nytt hem åt den som behövde mest sällskap då jag inte har lust att skaffa fler gerbiler. Sen började de andra två bråka och då det va andra gången den ena mobbat en syster så får hon va ensam. Jag har inte vågat testa att sätta ihop de som blev mobbade av sina burkompisar då den ena va 1,5 och den andra halvåret. Uppfödaren till den yngsta gav grönt ljus för att bo ensam så länge hon inte verkar va deppig.  Ingen verkar deppig. Vill som sagt inte ha fler gerbiler. Skulle inte haft gerbiler överhuvudtaget men när jag fick förfrågan att ta emot gratis från en i byn som inte kunde ha kvar det så kunde jag inte säga nej. Visste ju inte vad som skulle hända om jag sa nej.

kitte94
12/10/16, 7:58 PM
#16

Jag gav dom en varsin skål nu med lika mycket i varje (ca 2msk). En roffa åt sig hälften och de andra rörde knappt det. än så länge är dom kvar på husen….

Upp till toppen
Annons: