Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 538 ggr
ellikat
2016-11-22 13:07

inte säker på vad mina gerbiler gör

Hej,

Vi har köpt 2 st Gerbiler (honor) för ca en vecka sen. och igår börja den ena jaga den andra .min svarta gerbil som blev jagad pep till och gjorde ifrån sig som ett kvittrande ljud hon blev alltid injagad i deras hus. Den svarta är mer social också.. så varje gång hon kryper upp på oss och sen ner i buren springer den vita fram och luktar henne i rumpan.

Det såg nog mer farligt ut än vad det var, men vore skönt med lite feedback.

Annons:
Rutabaga
2016-11-22 16:02
#1

De kan göra upp om hierarkin, den vita gerbilen vill visa sig dominant och sätta den andra på plats. Kan ju behövas i ett nytt hem 🙂

Om jagandet fortsätter och den svarta gerbilen verkar väldigt rädd får du sära på dem, annars är det ingen fara, särskilt inte så här när de precis flyttat till dig och kanske är unga (?). 

Och de är nyfikna, så självklart åker nosen i rumpan på den som varit ute ur buren 😃

Vänligen, 

Elin 

ellikat
2016-11-23 12:28
#2

ja jag misstänkte att det var det och igår var dom hur snälla som helst med varann.. till och med att den vita våga sig upp också.

En annan fråga.. om man vill bygga ett eget kartonghus vilket material är bäst att sätta ihop det.. limm, tejp..? har letat på nätet men inte fått så klara svar.

redsteinedrose
2016-12-04 19:10
#3

trä-lim tex "casco trä-lim"vilket är gift fritt  och kartonger utan tryck (bruna ofärgade). använd aldrig tejp det kan fastna i munnen och antingen kväva dem eller så får de panik om det skulle fastna i ansiktet. nitar från en nitapparat är heller ingen bra idé de är vassa och kan lätt skära dem i tandköttet om de gnager på huset. om du någonsin vill binda något med snöre till dem använd då kokosnöt snöre det är ett snöre gjort av kokosnötshår vilket är ofarligt. :)

och så länge dina gerbiler sover i samma hus och ej ger varandra sår så det blöder är det okej att ha dem ihop men skulle de bita varandra illa någon gång sära på dem då gerbiler aldrig kommer riktigt överens efter att ha rykt ihop på det viset. vissa fall kanske men det är minimalt att de skulle acceptera varandra efter det.

hoppas det hjälpte
:)

Upp till toppen
Annons: