Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 503 ggr
LoveHamster
2016-11-16 17:03

Ska köpa en gerbil!

Hej! Jag har tänkt på att köpa nån gerbil och har lite frågor. Fråga 1: hur stor bur? Fråga 2: luktar dom kiss? Fråga 3: får man bada dom alltså fatta inte vid öronen men en då? Fråg 4: är det roligt att ha gerbiler?

Annons:
Anne.K
2016-11-16 17:09
#1

Till och börja med så ska du skaffa minst 2 stycken.

1: till 2 gerbiler så brukar tumregeln vara ett akvarium på minst 100 Liter. 
2: Gerbiler luktar inte kiss. Men det kan såklart lukta om man inte håller rent deras sandskål och bur utefter rekommendationerna.
3: Man ska inte bada gerbiler i vatten. De är små och kan bli lätt sjuka om de blir nedkylda. Gerbiler rengör sin päls i finkornigt chinchilla sand.
4: det är en smaksak om man tycker gerbiler är ett roligt djur. Vill man ha ett aktivt djur så är gerbilerna roliga. Men vill man ha djur att gosa med så är inte gerbiler rätt val av djur då de sällan vill gosa.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Rutabaga
2016-11-16 22:00
#2

Du har fått jättebra svar av Anne.K redan, men svarar ändå.

1: Gerbiler är extremt aktiva djur, så de behöver stort utrymme både i sitt akvarium och utanför. Minst 130 liter skulle jag säga att ett par gerbiler borde ha, för du måste som Anne skriver ha åtminstone två stycken då de är flockdjur. Och minst två decimeter spån och massor av kartonger/pinnar för de älskar att gräva och gnaga. (De är duktiga på att gnaga sönder allting när de är "ute" också 😉)

2: De luktar inte alls kiss, nej.

3: Bada dem absolut inte i vatten! De sandbadar och putsar sig själva och varandra, så med tillgång till finkornig sand och en kompis är de alltid rena, väldoftande och vackra i pälsen.

4: Jag älskar att ha gerbiler, skrattar dagligen åt deras påhitt. De är verkligen små kaxiga energiknippen med starka varierande personligheter. Jag skulle dock inte rekommendera gerbiler till någon som vill ha ett mer interaktivt djur, någon som har dåligt tålamod eller till yngre barn. De rör sig mycket, gnager mycket, kräver mycket.  Läs på mycket och länge innan du bestämmer dig, det här forumet är jättebra för det 🙂

Vänligen, 

Elin 

LoveHamster
2016-11-22 07:40
#3

Tackar nu vet jag men sanden är det hamster sand?

Anne.K
2016-11-22 08:11
#4

#3 Chinchillasand brukar det heta och vara. Det är finkornigt sand.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: