Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 837 ggr
ForeverEmma_
2016-10-16 13:49

Gerbil som går i "ide"

Brukar era gerbiler ibland gå i "ide"? Lixom inte vara aktiva nästan alls, knappt äter och ni ser dem knappt. Har en gerbil nu som varit så ett bra tag nu, runt en månad-en och en halv månad och nu dem senaste dagarna har hon piggnar till och blivit sitt gamla jag plus att sen även i natt väckte hon mig och visa tecken på att vilja komma ut och springa (vilket hon gör nu glatt). Men det jag reagerade på att hon kändes tunn vilket fick mig vilja väga henne på direkten och hon hade gått ner nästan 10gram. Hon ligger på 63-64gram och är en väldigt liten gerbil så är inte orolig över vikten men kommer kämpa upp henne lite i vikt igen. Men hennes vikt är ganska förståligt i och med hur oaktiv osv hon varit. Men som sagt har ni gerbiler som brukar också bli oaktiv nån eller fler gånger per år?

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Anne.K
2016-10-16 19:36
#1

Min spontana tanke är att hon kanske inte mått bra eftersom hon nu helt plötsligt blivit piggare igen. Mina gerbiler har aldrig gått i ide.

Däremot kan aktiviteten sjunka något under vinterhalvåret då dagsljuset är såpass få timmar. Men det påverkar inte deras vikt eller matintag på något vis. Jag har aldrig upplevt att mina gerbiler magrat av. 

Men eftersom din gerbil betedde sig enligt din beskrivning och nu blivit piggare igen så får det mig att tänka på sjukdom, att hon helt enkelt varit dålig under den perioden, men lyckats ta sig ur det på egen hand då hon nu verkar piggare. 

Men detta är bara vad jag tror och ingen fakta.

Är detta beteendet vanligt för henne tidigare år?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ForeverEmma_
2016-10-17 20:25
#2

När hon bodde med sin kamrat som nu gått bort så förra hösten gick vi jämt om varandra med tiden så då såg jag dem knapp. Men mina brukar bli lite mindre aktiva nu på hösten/vintern ett tag men inte så grovt som hon blev.  

Men skulle säga hon haft liiite formsvacka sen februari då Bianca gick bort men sen åkte alla förutom hon på lunginflammation också så alla utom hon har fått äta antibiotika och hon började nya i början av augusti  sent juli om jag minns rätt men då bytte jag spån och hon blev bra och sen gick hon som sagt i ide. Men nu när jag sitter och skriver detta så kanske du har rätt att det kanske var på grund av sjukdom. Men jag har inte märkt av det på henne när jag väl har sett henne. För kollade igenom henne igår när hon var ute och tänder var normala, ögon/öron/nos normala, inget konstigt med könsorgan/doftköteln. Det var ju som sagt bara vikten där som jag kände och såg direkt inte stämde.

Men hon har velat boa rätt så mycket, då hon fått mycket toa papper till sig då jag inte vetat vart hon sovit någonstans. 

Men då har hon säkert haft något skit (lite dåligt samvete att man kanske inte tog detta lite allvarligare) :( Men huvudsaken är att hon är pigg och äter som hon ska nu! Kan även tillägga att hon är 2,5år min lilla tant.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Anne.K
2016-10-18 08:32
#3

Försök hålla ett extra öga på henne nu fram över så att du lättare upptäcker avvikelser hos henne. Håll koll så att hon får upp hullet igen och äter och dricker bra. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ForeverEmma_
2016-10-18 11:56
#4

#3 yes! Det ska jag göra

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Upp till toppen
Annons: