Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 828 ggr
Guinea piggis!
9/18/16, 12:11 PM

Alternativ till underlag

Hej! Jag undrar om det finns något annat alternativ på underlag än spån? Såklart att det måste finnas en avdelning med ett tjockt lager spån med, men i resten av buren kanske man kan ha något annat underlag som variation? Kanske typ filtar eller något annat som är lätt att byta och inte dammar så mycket?

Annons:
Anne.K
9/18/16, 12:23 PM
#1

Istället för spån kan man ha tex hampaströ i hela buren. Det är mer dammfritt och är snällare mot gerbilerna. Filtar och dylikt ska man inte ha till gerbiler. Gerbiler är extrema gnagare så de kommer bara gnaga sönder allt sådant till småsmulor. Och det finns även risk för att det bildas farliga trådar under processen som kan skada gerbilerna på olika vis.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Guinea piggis!
9/18/16, 2:08 PM
#2

Ok, hampaströ kanske man kan testa :) Går det bra för dem att bygga gångar och sånt med det också ifall man vill ha det i grävdelen?

Anne.K
9/18/16, 5:33 PM
#3

#2 ja det brukar fungera utmärkt bara man ser till att komplettera med mycket kartonger och papper/tidningar så brukar dom få kläm på det. Det är svårare än med vanligt spån så i början kommer gerbilerna ha lite svårt att få till det. Men efter ett tag så kommer dom lära sig. Jag använde själv alltid hampaströ till mina gerbiler och som sagt kompletterar man ströet med rikligt med kartonger, papper och tidningar så blir det jätte fina gångar och hålor. :).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Guinea piggis!
9/18/16, 6:54 PM
#4

Ok, värt att testa :)

Guinea piggis!
9/19/16, 11:27 AM
#5

Googlade runt lite och hittade att man även kan ha alspån på de ytor där de inte gräver. Tycker det var fint. Någon som har det i sin bur eller vet något mer om det?

marithaj
9/19/16, 5:10 PM
#6

Har testat både sågspån, alspån och hampaströ, men då främst till mina kaniner… Av de tre olika alternativen så rekommenderar jag hampaströ alla gånger, det är oslagbart! 😃

Det dammar inte lika mycket som sågspån och är inte alls lika "skvättigt" och flygigt som de där alspånsflingorna… Dessutom har hampaströ ganska bra uppsugningsförmåga också 👍

Till mina goa små gerbiler som jag nyss skaffat så använder jag en mix av sågspån och hampaströ där jag tar hälften/hälften. Jag har haft en stor bal sågspån stående länge som jag tänkte göra slut på och då gerbilerna verkar älska att gräva i det så använder jag det hellre till dem än kaninerna.. Spånet fastnar bara i pälsen på mina stackars långhåriga kaniner så de ser ut som små snögubbar 😂

 Men eftersom sågspånet ju är ganska dammigt så blandar jag upp det med hampaströ i förhoppningen att det ska bli lite mindre damm för gerbilerna i alla fall.. 🙂

Annons:
Fruktzallad
9/19/16, 5:11 PM
#7

Den här köper jag till mina killar. Då känns det enkelt att slösa också eftersom det är så mycket och balen håller i evigheter.
http://www.granngarden.se/Granng%C3%A5rden/L%C3%A4ttstr%C3%B6-Granng%C3%A5rden-Hampa%2C-20-kg/p/1199432

Guinea piggis!
9/19/16, 5:21 PM
#8

Nu blev det ju svårt att välja bland alla strö alternativ 🙂

Upp till toppen
Annons: