Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 930 ggr
wigmn
8/29/16, 9:49 AM

könsbestämma gerbilbäbisar?

Hej!

Jag tog hand om  en omplaceringsfamilj gerbiler för två veckor sedan, det är 7 små bäbisar som nu har fyllt 4 veckor.  Inför planering av framtiden så vore det nu bra att veta vilka kön de små liven har, så jag vet vilka grupperingar som är aktuella.

Ungarna börjar bli vana vid handen,  många kommer upp i handen och några klättrar även upp längs armen.. MEN, de är ju inte i närheten av villiga att låta mig hålla dom för att kolla kön. Finns det något knep för hur man kollar kön på sprattliga motvilliga småttingar? håller man dom på nåt speciellt sätt? något annat knep?

Tacksam för tips! =D

Annons:
lollynonna
8/29/16, 5:59 PM
#1

Kan du fota och lägga upp i tråden? Jag har just nu 4veckorsbebbar hemma så jag kan fota dem imorgon om du skulle vilja :) 

Honor har liten  "kissplupp" och hanar har större "kissplupp". Det är ganska tydlig skillnad om du tar upp två åt gången!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

wigmn
8/29/16, 7:01 PM
#2

Alltså, jag vet hur det ser ut med ploppar a på respektive kön.. Problemet är att dom inte låter sig lyftas.. Dom sprattlar iväg så jag har inte ens chans att se..eller fota.. Om jag tar upp dom så har dom vridit sig ov grävt runt i handen på nolltid.. :/ (Jag har ju inte haft dom sen dom va nyfödda så vi jobbar ju fortfarande på att lära känna) Jag behöver tips på hur ja ens kommer åt att se undersidan på dom små rackarna…lyfttips för vilda gerbiler eller annat tips.. På Facebook fick ja förslag om glasburk :0 men ja tänker att det borde gå på fler vis :)

lollynonna
8/29/16, 7:34 PM
#3

#2 Fråga någon du känner om hen kan hålla medans du fotar. Håll med tummen och pekfingret på skulderbladen (sidan av framtassarna) och en hand under. Då sitter de stilla den lilla stund det tar att ta en bild! En glasburk eller liknande skulle jag inte rekommendera, könet är så litet att man knappt ser det underifrån :P Dessutom är de i popcornåldern nu och då sitter de aldrig stilla!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

wigmn
8/30/16, 9:32 AM
#4

Jag får försöka med det =) Hittills har det inte gått att få något grepp alls  så det där med att sitta still känns ouppnåeligt men vi får helt enkelt kämpa på ..  Tack för tips

wigmn
9/4/16, 10:58 PM
#5

Ok.. Jag lyckas få titta nu iaf men det var inte alls så lätt som ja tänkt… :/. Tyvärr lyckas ja inte fota och titta samtidigt… Men lollynonna.. Om dina är lika gamla.. Skulle du kunna hjälpa mig med referensbilder ?.. Helst ur "lyfta på svansen vinkeln" för det är så ja lyckas få se :)

lollynonna
9/5/16, 7:43 PM
#6

#5 Jag har försökt ta ett par bilder, men det är ganska svårt. Håller med dig haha :P Ska försöka i morgon med dagsljus!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
wigmn
9/6/16, 11:43 AM
#7

#6 Skönt att det inte bara är jag.. hoppas dock att du har turen med dig!

lollynonna
9/6/16, 6:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Hona resp hane, de är samma färg och exakt 4 veckor idag.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

wigmn
9/7/16, 11:32 AM
#9

#8 Tjusigt..    ok så vilken är vilken.. den hårigare, den mesta närbilden är honan?

wigmn
9/7/16, 2:20 PM
#10

Mina har hunnit bli 5,5 vecka nu.. och det verkar som att det bara är två killar och resten tjejer.. när jag väl fick runt killarna var pungen så tydlig att det inte var mkt att tveka på.. det här måste ju va en kille eller ser jag tokigt?

Anne.K
9/7/16, 3:41 PM
#11

#10 Tydlig kille ja. :) Runt 6-7 veckors ålder så ser man tydlig skillnad mellan flickor och pojkar. För då börjar pojkarnas pungar bli mer tydliga än vad de varit innan. :) Så skulle du vara osäker nu, så är det bara att kontrollera igen om en vecka så bör det inte finnas några tveksamheter. 

Tänk dock på att beroende på hur man håller i pojkarna så kan de dra in sina pungar vilket kan göra det lite svårare att se skillnaden.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

wigmn
9/7/16, 4:00 PM
#12

#10 aha.. visste inte att dom kunde dra in den.. fiffig funktion.. jag kommer dubbelkolla alla tjejerna (som resten var) innan de flyttar iväg =D Tack!

Upp till toppen
Annons: