Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1168 ggr
thesadbunny
8/14/16, 11:23 AM

tumör eller cysta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min ena gerbil, snart 4år, har en svullen mage. Hon är oftast trött och slö, men det har hon alltid varit. Hon har varit svullen ganska länge och svullnaden ökar bara med tiden. Är det någon som vet vad jag ska göra? Är det en tumör eller cysta i äggstockarna?

Annons:
Anne.K
8/14/16, 2:48 PM
#1

Inget ovanligt för gamla honor att råka ut för cystor/tumörer på äggstockarna. Känns bulorna hårda?

Tyvärr i så fall är det bästa att låta gerbilen få somna in. För dessa kommer växa och tillslut spricka inuti henne och det kommer bli oerhört smärtsamt och plågsamt. Så hade jag varit i din situation så hade jag låtit henne få somna in inna hon behöver lida allt för mycket av det där. :/

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

thesadbunny
8/14/16, 5:52 PM
#2

#1 bulorna är inte jättehårda men hon kan inte gå normalt fram då hon hoppar istället.

Lillräkan
8/15/16, 3:40 PM
#3

En av mina hade liknande problem i våras. Hon blev rund om magen, en ganska hård bula jämfört med om det hade varit fett. Bestämde ihop med veterinären att vi skulle operera, vilket gick bra. Det var tumörer på båda äggstockarna, och mycket av det svullna var vätska som samlats pga tumörerna. Hon mått bra sen dess, än så länge i alla fall :) Försök få veterinärtid snabbt så ökar chansen att det kan gå att åtgärda, och att hon slipper lida.

Anne.K
8/15/16, 4:27 PM
#4

#3 Dock att utsätta en 4 år gammal gerbil för ett såpass stort ingrepp tror jag tyvärr inte är en bra idé. Gamla djur återhämtar sig mycket sämre, så risken är för hög. Jag personligen hade inte utsatt ett gammal djur för ett så stort ingrepp, utan hellre låtit djuret få somna in hos veterinär lungt och stilla.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lillräkan
8/16/16, 5:15 PM
#5

Sant, jag tänkte inte på åldern när jag svarade. Min var mycket yngre när hon drabbades.

Upp till toppen
Annons: