Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 645 ggr
DjurälskarenEmelie
2016-07-16 18:15

"Bråkande" honor vad göra?

Hej! Har precis kommit hem från ett läger men innan dess pratade jag med mamma i telefon och då berättade hon att hon tyckte att gerbilerna hade bråkat lite, att min lite äldre hona hade jagat bort min yngre hona så fort hon ville äta och att då min yngre hade magrat av lite. Nu när jag kom hem såg jag att min äldre hona har små sårskorpor på kinden och den yngre är smalare än vanligt. Vad ska jag göra? De sover dock tillsammans och jag har inte sett nåt bråk än så länge. Måste jag sära på dom? Tack

Annons:
DjurälskarenEmelie
2016-07-16 18:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Så här ser den äldre ut:( men pigg och glad!

ForeverEmma_
2016-07-17 12:18
#2

Om det verkar bara vara problem med maten så pröva att antingen sprida ut maten för då finns det mat över hela buren eller så prövar du att skaffa två matskålar och kanske två vattenflaskor även så finns det möjlighet för båda att äta och dricka samtidigt. Tänk på att sätta dem på olika ställe i buren bara, kanske i en varsin ände så dem kan äta i lugn och ro

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

DjurälskarenEmelie
2016-07-19 23:41
#3

Tack för svar #2:) har dom särade lite nu under nån vecka för jag ska iväg på semester och då vill jag ine att nåt mer händer när min farmor ska passa dom, vill ju liksom kunna hålla ett öga på dom små rackarna men sen ska jag försöka testa det då det mest handlade om maten verkade det som.

ForeverEmma_
2016-07-22 20:09
#4

#3 fast om du särar på dem helt och hållet en vecka så kan du inte bara släppa ihop dem igen. Då måste du köra på delad bur metoden och om du har tur så kan du sätta ihop dem igen men troligtvis kommer du behöva skaffa nya kompisar tyvärr. Eller åtminstone till den yngre honan då jag inte vet hur gammal din äldre är.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

DjurälskarenEmelie
2016-08-02 14:13
#5

Ja givetvis tänkte jag sätta ihop dom med delad bur metoden…och det har jag precis gjort eller igår rättare sagt och det har funkat bra, det kändes lite som om dom typ hade saknat varann eller det är nog bara jag som tänker så men iaf nu är dom i samma bur och är i full gång med att gräva i det nya spånet :) hoppas det håller denna gången mellan dom.

Upp till toppen
Annons: