Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 740 ggr
itiswhatitis
2016-06-30 13:04

Rädd för att skaffa gerbiler igen?

För 3 år sedan skaffade jag 3 gerbilpojkar från djuraffär (hittade ej någon uppfödare då tyvärr). Hann ha dom i ca 1-2 månader innan dom rymde. Aldrig varit med om en gnagare som rymt förut så det var hemskt för mig. Dom blev aldrig tama på den korta tid jag fick ha dom, kunde inte ens röra dom och vid några tillfällen blev jag biten. Nu väntar jag hem 2 nya gerbilpojkar nästa vecka. Hade lyckan att hitta en uppfödare denna gång. Är såklart säker på att jag vill ha dom, har redan döpt dom, köpt en bur jag hoppas är bättre än den förra och köpt gerbil nature och vattenflaska. Men osäkerheten kring att även dom ska rymma gnager ändå i mig. Drömmer mardrömmar om och om igen, samma dröm upprepar sig liksom. Drömmen inatt var värst. Tror ni det är vanligt med rymmande gerbiler? Har ni varit med om gerbiler som rymt?

Insta: isabellaroenne

Annons:
thea_thea
2016-06-30 13:15
#1

Vad har du för bur åt dina nya gerbiler? 

Jag har haft gerbiler på rymmen, men det har alltid varit när jag glömt bur öppen eller haft i lekhage så nu har jag satt i rutin att alltid stänga locket oavsett om jag bara ska byta vatten och inte rasta utan uppsikt. Efter det har jag aldrig haft en gerbil på rymmen igen. Ingen gerbil har försvunnit, utan har alltid varit så att de har suttit på burlocket eller hoppat in under en soffa. Som tur är har jag en rätt hög soffa och man får in hela armen under för att plocka ut eventuella rymlingar!

itiswhatitis
2016-06-30 14:08
#2

För 3 år sen hade jag en 130l samlalåda. Dom gnagde sig ur plasttaket genom ett av hålen i taket och försvann. Denna gång beställde jag en Skyline Nagarium Marrakesch. Den storleken som är 96 cm. http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/hamsterburar/hamsterburar_metall/434472 Den känns iaf lite säkrare :) något större också. Skönt att höra! Edit: såg nu när jag skulle bygga ihop buren att den är heltrasig.. kontaktat zooplus och hoppas dom skickar en ny omgående.

Insta: isabellaroenne

ForeverEmma_
2016-06-30 17:47
#3

Jag skulle titta efter ett stort akvarium på blocket istället. Mycket billigare. Sen bygga eget lock i träram och köpa ett starkt svetsat nät för då kan dem inte ta sig ur.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

itiswhatitis
2016-06-30 22:16
#4

#3 Tack men i mitt fall har jag ej körkort så jag kan inte köpa akvarium själv och dels är jag ej heller särskilt händig att fixa ett bra, säkert lock på egen hand :) Sedan var frågan en annan.. hehe.

Insta: isabellaroenne

Guld_Kanalj
2016-07-02 15:00
#5

En Ikea detoft är också bra och inte jätte dyr. Har haft mina pojkar i den i några månader nu funkar jätte bra! Dock måste ett nät lock byggas till, och det klarade till och med jag som inte är särskilt duktig på sådant överhuvudtaget 😅

itiswhatitis
2016-07-02 17:48
#6

#5 Är det denna? http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/10119206/ Den är ju 163 cm lång? Lite fööör stor för 2 gerbiler även om jag gärna hade haft den storleken om jag hade haft plats! :) Pojkarna får bo i samla låda från Ikea tills jag fått hem en bättre bur. Min skyline nagarium marrakesch levererades trasig från zooplus och deras kundtjänst är minst sagt märklig så jag vet inte när jag får en ny bur.

Insta: isabellaroenne

Annons:
Guld_Kanalj
2016-07-06 19:18
#7

#6. Ja det är den, och ja den är Stooor men de trivs och jag hittade inte något bra akvarium. Sen så råkade jag ha en hylla hemma som är som gjord för den buren, och sen är det ju alltid kul att lyxa till det lite åt Gerbilisarna ;)

Upp till toppen
Annons: