Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 673 ggr
Benjamin Haga
6/23/16, 5:36 PM

Sätta ihop gerbiler

Hej!
Jag håller på att sätta ihop 2st hanar just nu. Ena hanen är lite äldre och visar givetvis massvis av Dominans och markerar att praktiskt taget allt är hans. Min yngre ligger och gömmer sig på lite olika ställen, dem hälsar på varann då och då. Den yngre piper och visar att han är rädd medan den äldre egentligen inte bryr sig väldigt mycket om han längre. Jag hade dem först uppdelat med galler så dem kunde hälsa på varann och  lukta på varann och då visade dem inga aggressioner, det har dem inte gjort nu heller sedan jag plockade bort gallret. Från början sprang dem runt tillsammans, den äldre följde efter han som att det var hans svans nästan men nu ligger han den yngre  bara och är rädd egentligen, flyttar på dig ibland osv. Tror ni att det skulle kunna gå till sig och att han bara är rädd nu från början?  Tror ni att det kommer funka ihop?
Kom gärna med tips!

Edit: Det ända aggresiva dem gör är att den äldre puttar den yngre i sidled

Annons:
Anne.K
6/23/16, 6:14 PM
#1

Så länge du inte ser några fler aggressiva tecken och den äldre främst ignorerar den lille så kan du fortsätta ha lite is i magen och låta dom va ihop. Men håll koll så att det inte vänder till det sämre, då får du vara beredd på att ingripa. Håll även koll på att den yngre hanen får tillgång till maten och vattnet. Det är inte bra heller om den äldre alltid jagar bort den yngre när den vill äta eller dricka. 

Men så länge ätandet och drickandet fungerar bra, samt att den äldre mestadels ignorerar den yngre så kan du ha is i magen som sagt. Målet är att de på sikt ska bli vänner med varandra och gärna sova tillsammans i slutändan, då vet man att dom trivs med varandra. Men om man på sikt aldrig ser dom vara tillsammans på ett fridfullt sätt, så trivs dom inte och då ska man inte tvinga dom att va ihop för då får dom ändå inget utbyte av varandra ifall den lilla alltid är rädd och stressad i buren tillsammans med den äldre.

Men ge det lite tid och håll koll på dom. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Benjamin Haga
6/23/16, 8:45 PM
#2

Hej, jag igen.
Den äldre blev mer och mer aggresiv och lät inte den yngre gå runt som den vill i buren så han fick va på sitt ställe och stanna där annars kom han och jagade efter han. Jag och min flickvän har suttit och kollat på dem hela dagen idag och satt tillbaka gallret nu iallafall över natten för vi är oroliga att något ska hända medan vi sover.

Anne.K
6/24/16, 9:56 AM
#3

Jätte bra! Beter dom sig på det viset så är det säkrast att ha gallret emellan de tillfällen då ni inte har möjlighet att hålla koll på dom. De behöver mer tid att vänja sig vid varandra så de verkar inte vara redo att vara utan galler på heltid ännu utefter er beskrivning. Ihopsättningar kan ta tid, så man ska inte ha bråttom utan låta det gå sakta framåt så att ingen blir skadad under processen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Benjamin Haga
6/24/16, 6:45 PM
#4

Hej, jag undrar bara vad stampandet kan betyda? Den äldre gör det ganska mycket men den yngre har gjort det någon enstaka gång också. Det ända jag hittar när jag googlar är att antingen så stampar de för att varna flocken för fara eller för att visa att man är redo för parning. Men inget av dessa två stämmer in i vår situation.  Han hade aldrig stampat innan vi köpte den andra.

Men eftersom att vi köpte dem båda från djuraffär så kan de väl vara felkönade? Har hört att det är ganska vanligt och då kan stampandet visst bero på parning. Men isånnafall borde de väl inte den äldre vara så aggresiv?

Anne.K
6/24/16, 7:37 PM
#5

De kan stampa även av andra orsaker. typ rädsla eller att de känner sig hotade. Har själv haft gerbiler av samma kön som stampat under ihopsättningsprocessen. Så det är inget konstigt.

Men kan ändå vara bra att du kontrollerar könet på den yngre så att det är rätt kön. Aldrig fel att dubbelkolla.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: