Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 755 ggr
shooper
2016-05-03 16:41

Hur få i penicillin?

Hej! Min gerbil fick penicillin hos veterinären då de trodde det var en infektion han hade. Första dosen gick jättebra och han tog den utan att jag ens behövde hålla i honom men vissa gånger vill han inte och det är förståeligt men eftersom han behöver få i sig medicinen så skulle jag behöva lite knep som kan underlätta! Har ni några smarta knep? Jag höll honom i en frotehandduk en gång men det går inte på egen hand då man då behöver vara två.

Annons:
ForeverEmma_
2016-05-03 16:58
#1

Försöker han tugga på sprutan? För jag gjorde så med min förra som behövde medicin så fort hon tuggade på spruta sköt jag in medicinen. Men min tjej som jag har fått medicin nu till hon är svårare att ge hon slingrar sig och har sig. Så där blir det krångligt.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

shooper
2016-05-03 17:02
#2

Första gången gjorde han det och verkade tycka om det men nu verkar han helt ointresserad och kollar bort när jag håller upp den. Finns det någon bra mat eller godis man kan lägga det i?

Anne.K
2016-05-04 08:09
#3

#2 Risken att lägga medicin i mat är att det inte är säkert att de äter allt och då inte får i sig hela medicindosen. 

Tyvärr är det ett pilljobb med att få i gerbilerna medicin. Jag själv brukar ta tag i nackskinnet med tumme och pekfinger, sedan ta resterande fingrar som stöd för resten av kroppen och se till att gerbilens ryggsida vilar tryggt i handflatan.
OBS! Gerbilen ska absolut inte hänga i nackskinnet överhuvudtaget. Utan nackskinnsgreppet ska enbart vara till för att stabilisera gerbilens såpass att huvudet inte vrider och vänder för mycket. Gerbilerna tycker inte detta är roligt, såklart, men håller man stadigt så går det ändå ganska snabbt att spruta in medicinen och sedan släppa gerbilen. Och man kan då belöna gerbilen sedan med gerbilens favoritgodis så att upplevelsen får en positiv anknytning och inte enbart blir obehaglig. 

Vet inte om min beskrivning är begriplig :P . Jag får försöka illustrera greppet annars om du inte förstår hur jag menar. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: