Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 896 ggr
JoannaLi
4/27/16, 5:24 PM

Nybörjarfrågor :)

Jag drömmer lite grann om egna små gerbiler med blir tidigast i höst. Tänkte börja ställa lite frågor för att se om de är något för mig :)

Hur pass tama blir de? Tycker de om att mysa med en människa, eller är det något som de på sin höjd kan tolerera? 

Hur mycket spån, hö och annat foder går du igenom per vecka/månad? (Såg att man kan göra eget foder - men vilka mängder ska de ha om dagen?)

Hur lättstressade är de? Jag har en labrador, och naturligtvis kommer de alltid att vara trygga från honom, men jag funderade på om de kan bli stressade av hans blotta närvaro. 

Jag såg att man kunde använda IKEA's Samlalådor (130 l). Är det något som man kan använda i nödfall, eller kan de ha det bra där inne? 

Jag läste att man ska undvika plastdetaljer. Skulle det funka att sätta ihop två samlalådor med ett litet tunnelsystem mellan, eller kommer de ändå att ge sig på plaströret? 

Om ja på ovan, kan de välja att låta bli den om man ger dem bra med t.ex. grenar att gnaga på? (Vi har bra mycket björkskog runt omkring, om jag minns rätt var det träslaget okej.) 

Vid vilken ålder är de redo att flytta ifrån sin mamma? 

Hur ofta, och för vad har du fått uppsöka veterinär för?

Annons:
AnneN
4/27/16, 5:46 PM
#1

Hur tama och mysiga de blir beror mycket på hur mycket du pysslar med dem och även en del hur uppfödaren har avlat och hur hanterade de är innan leverans. En del blir extremt tama och mysiga, medan  om man inte håller på med dem så mycket så kan en del bli lite mindre intresserade av det.

Har bara 2 gerbiler i ett "akvarium på ca 110 liter (tror jag) och har ca 1½-2 dm spån. Inget hö, mest pga att jag är allergisk mot det och det är inte nödvändigt för gerbiler. Ger detta foder + lite grönsaker, räkor, mm ibland. Mängden är jag osäker på då våra har fri tillgång till fodret och inte har problem med att hålla vikten.

De vänjer sig snabbt vid andra djur runt om, har själv 2 hundar och en katt utöver gnagarna och det är inga problem alls, gerbilerna bryr sig inte ett dugg om varken katt eller hundar längre.

Risken med samlalådor och plaströr är ju som sagt att de kan gnaga sönder, om det går att avleda gnagandet med kvistar och annat gnagvänligt är nog lite individuellt.

De brukar vara redo för flytt vid minst 5 veckors ålder.

Enda gånger jag behövt uppsöka veterinär med mina gerbiler (haft gerbiler i ca 6 år tror jag det är) är vid Avlivning pga tumörer och/eller hög ålder med ålderskrämpor + kastrering av en hane som vi hade trott var en hona från början.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JoannaLi
4/27/16, 7:11 PM
#2

#1 Tack för bra svar! 

Hur ofta byter du spån i buren? :) Äter de höet även om det inte är nödvändigt? Nere i skolans djurhus så har gerbilerna alltid tillgång till höhäck, som sedan i alla fall blir nerdraget i spånet. Boar de med det, eller vad gör de med det? :)

thea_thea
4/27/16, 7:39 PM
#3

Hej! Klart du ska ha gerbiler! Fantastiska djur ❤️

Hur tama gerbilerna blir beror helt på personligheten, vissa vill ligga och mysa i timmar medans andra helst vill springa omkring. Jag upplever att hanar är mysigare, och att båda könen blir mysigare med åldern!

Jag har rätt många gerbiler (just nu 11), så jag går väl igenom en halv bal spån per månad och en påse mat. Jag ger ungefär en handfull med mat per dag och bur, lite mer om gerbilerna är tunna och lite mindre om de är runda. Ibland får de tjocka gerbilerna mat varannan dag istället.

Mina är inte så lättstressade, och gillar hundarna. Tyvärr gillar inte hundarna gerbilerna 😛

Ja, gerbilerna mår väldigt bra i samlalådor, ett väldigt bra alternativ. Vad gäller rör skulle jag inte göra så, utan skaffa ett akvarium istället eller bara ha en låda. Grenar är alltid bra, björk fungerar utmärkt. Gerbiler gnager tyvärr inte på det man vill att dom ska gnaga på alltid… så det är säkrast att inte ha plast i buren! 

Gerbiler brukar vara leveransklara vid 5-6 veckor, och i den åldern är dom bedååårande 😍

Jag har bara gått till veterinären en gång, och det var för Avlivning. Nu har jag lärt mig hur man avlivar själv, så nu gör jag det hemma istället. Ofta är veterinärbesök med gerbil helt onödiga, och veterinärerna är inte så kunniga om gerbiler. Sen är det hemskt dyrt att gå till veterinären också!

JoannaLi
4/27/16, 8:25 PM
#4

#3 Tack för bra svar! 🤗

Ja, de verkar ju så underbara! Jag har pratat lite med 3 honor när jag städat deras bur, och de verkligen hoppar in i kläderna eller famnen på en. Man blir ju alldeles varm! 

Hur många burar har du då, och vilken mat ger du? 

Haha, jag tror definitivt att Arrak kommer att gilla dem :D "Men matte?" "Ja?" "Varför rööör de små bollarna på sig?" (min lilla filosof <3)

Men vad bra! Tänkte att det skulle få gå, när jag nu bor på 10 kvm studentrum, är som bra om buren går att flytta eftersom :D  Yes, vi skippar röret. 

Åh, jag blir helt rörd av tanken. Små gerbilbebisar! De är ju fortfarande ursöta som vuxna, men alltså herregud - bebisar… 😍

Det låter bra. Eller ja, du förstår vad jag menar. Jag skulle hoppas och tro att jag vågar avliva själv, har avlivat ett par köttkaniner själv, så hoppas att jag skulle våga ta även gerbilerna om det behövs. Känns humanast, går fort, och relativt stressfritt när man slipper lasta iväg dem till okända platser och människor. 

Ny fråga! Tror ni att gerbiler skulle kunna överleva ganska långa tåg- eller bilresor? Och nya platser? Jag bor på 2 ställen, Skellefteå och Växjö. Framförallt skulle det väl i så fall vara aktuellt att ta med dem under sommarlovet. Med tåg blir det kanske 20 timmar enkelväg med 4 byten plus lite bil. Med bil blir det cirka 13-14 timmar. Då blir det också så att de får ha 2 burar osv, eftersom att jag inte kan släpa med mig gerbiler, hund och väska.

thea_thea
4/27/16, 8:38 PM
#5

lollynonnas bild som jag lånar lite (har faktiskt köpt den åt henne)

Har bara en varning, du kommer bli fast i gerbilträsket! Men vi har muggar Cool

Jag har just nu 7 burar med gerbiler i och en delad bur utan djur i. Jag ger egenblandat med gerbil nature som bas, men gerbil nature fungerar helt utmärkt som helfoder!

Min hund är mer "Vafan är det där ta bort dom små läskiga kräken innan jag rymmer hemifrån!!!11!!" 😃

130 liter är precis lagom storlek till två gerbiler, men jag föredrar akvarium för att det är snyggare 😛 Men samlalåda är egentligen bättre för att det är enklare att flytta en sån och det är lite billigare!

No words needed - gerbiler är sötare än allt annat ❤️

Ja precis, så känner jag också. Bättre att de dör hemma utan nya intryck som kan stressa, speciellt om djuret är sjukt.

Ja absolut! När jag hade bara fyra gerbiler tog jag med dom i en husbil till en släkting över sommaren, inga problem alls. Har gjort det flera gånger efter det också, men nu skulle jag inte göra det eftersom jag har rätt många… haha 

Men det ska nog inte vara några problem att ha med gerbilerna!

JoannaLi
4/27/16, 9:41 PM
#6

#5 Hahaha! Det låter som mig det! 😃

Jag kan alltså räkna med att det inte går åt särskilt mycket spån helt enkelt 😛

Men underbart! Ska bara prata med föräldrarna för att se så att allt går bra, kolla upp lite hur mycket pengar jag har att avvara (även om de verkar typ gratis att hålla) och personen som ska ha dem under semestrarna - men går allt bra så då jäklar får det flytta in ett par små "popcornmöss" i höst 😍

Annons:
thea_thea
4/27/16, 10:56 PM
#7

#6 Nä, men när man väl städar en bur kan det gå åt en halv bal om man har stor bur 😛 

Men ja, överlag är gerbiler väldigt billiga. Man kan spara in på nästan allt, istället för dyra hus kan man ge kartonger och toapapper och så vidare! 

Hoppas verkligen att det blir gerbiler för dig, önskar att alla fattade hur fantastiska gerbiler verkligen är😍

JoannaLi
4/28/16, 10:35 AM
#8

#7 Haha, så är det ju :P 

Hur ofta byter ni ut hela sandbadet? 

Bollen är i rullning i alla fall! Helg- och semestervakt sa att det skulle bli jättekul att få ha småisar (har själv bara marsvin). Har hört av mig till boendeansvarig, så nu får vi hålla tummarna :D

https://www.velltra.se/produkt/insektsnat-svart-40cm-25m/ Skulle det här fungera som galler till locket på en Samla-bur? :) 

Och vad är egentligen bäst att transportera 2 gerbiler i under långa sträckor? http://www.pwss.se/product.php?productid=11607&cat=1680&page=1 Något liknande den här, ska man bygga egen..? Jag tittade egentligen på lite kattburar eller så, så att de faktiskt kan röra sig, men det känns som att en tyg gnager de igenom och en med plast tar de sig ut genom lufthålen. Samtidigt vill jag ju inte att den är för stor, så att de kastas omkring för mycket om det nu skulle hända något.

thea_thea
4/28/16, 10:43 AM
#9

#8 Jag byter ut hela sandbadet rätt sällan, brukar hälla ut hälften och lägga på nytt ungefär varannan dag. Då håller det sig rent, och det blir billigare än att byta ut hela dagligen. 

Åh vad kul att höra! Håller tummarna!

Vet faktiskt inte, men spontant skulle jag säga att DETTA är bättre. 

En samlalåda eller liknande i lagom storlek (fyll på med ordentligt med spån och papper) tycker jag är bäst. Använder det själv, enkelt att bygga lock själv, speciellt med min artikel som hjälp 😎 Då blir det ungefär som deras vanliga bur, fast lite mindre. Om du fyller på ordentligt med papper och kartonger har gerbilerna något att göra under tiden och kastas inte omkring så mycket vid eventuell olycka.

JoannaLi
4/28/16, 10:50 AM
#10

#9 Oj, det var ganska stora maskor på den! Då hade jag varit överdrivet nervös :D (Den du länkade till hade 13 mm stora maskor, den jag hade var 1,6 mm :D) Är det sånt nät du har? De håller sig inne på det? :) 

Tacktack! Hon brukar vara snabb på att svara, så har jag tur har jag svar idag 😊

Vad skulle du säga är lagom storlek till transportbur? (Och ja, den artikeln har varit till stor hjälp 😍) Måste tyvärr säga att ju mindre hade varit desto bättre, eftersom att den bör vara relativt lätt att bära med en hand (ska se om det inte går att pyssla ihop lite handtag.)

thea_thea
4/28/16, 11:07 AM
#11

#10 Ja absolut, det är starkare än det andra nätet och det går att få genom en vattenflaska genom det!

Hoppas!!

Tja, det kan du välja helt själv. Jag har 14 liter till vanliga transportburarna, och 20 och 41 till de större transportburarna. Har också ett par minidunor som jag använder som transport ibland. Går att använda en sån du länkade också, men dom har tyvärr massor av kanter på insidan som går att gnaga på = gerbilerna gnager sig ut om man inte håller koll…

JoannaLi
4/28/16, 4:09 PM
#12

Ingen gerbil i år i alla fall! Det ska bli skärpta regler, pga alla eventuella hundar som flyttar in till höst. Till och med alla kaniner ska flyttas från hundboendena (tidigare har det varit totalt 5-6 och ett par råttor). Jag ska ta upp frågan igen i mitten av nästa termin, när alla börjat komma in i sina rutiner, det brukar kunna vara lite slappare då 🤐

Upp till toppen
Annons: