Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 678 ggr
shooper
2016-04-26 22:45

Orolig för min gerbil igen :(

Hej igen! Jag märkte i helgen att min ena gerbil har blivit väldigt lugn och sitter still inne i buren. När jag gör mitt "godisljud" så hajar han till men han rusar inte fram lika fort som han brukar men han äter gärna och ofta. Han kommer ut och sitter liksom still medan den andra gerbilen springer runt och gnager, det är inte likt honom och därför blir jag orolig, tror ni det kan vara något konstigt eller är det normalt? Kan det vara depression av något slag? Jag kan inte komma på någon anledning till att han skulle må dåligt men jag vet inte.. När han är ute på golvet så springer han runt och sitter gärna och myser på mina ben när jag sätter mig ner. Tror ni det är något konstigt eller är det normalt?

Annons:
Anne.K
2016-04-27 08:02
#1

Hur gammal är den gerbilen som har detta beteende? 

Andas han normalt? Äter och dricker han normalt?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

shooper
2016-04-27 10:03
#2

Han är 4 år i juni! Så ganska gammal men han har aldrig varit sjuk eller något utan det var nu jag uppmärksammade att han var lite nedstämd nästan. Han äter som vanligt, tror han dricker också men det är ju svårare att märka. Han andas normalt också

Anne.K
2016-04-27 10:46
#3

#2 med tanke på hans ålder så tror jag han börjar visa ålderstecken. Därav mer trött och så. Han är helt enkelt gammal. Och så länge du inte märker några andra symptom på att det är sjukdom som ligger bakom hans trötthet så är det ålderströtthet han troligen har. Kan vara ett tecken på att han inte kommer hänga kvar så länge till. Så njut av honom mycket nu och umgås nu när han är på ålderns höst.

Han kan såklart ticka på ett bra tag till, men min personliga erfarenhet är att det brukar inte vara så länge kvar när de verkligen börjar visa ålderssymptom. Men behöver ju såklart inte vara likadant för din herre. Han kanske lever vidare ett bra tag till med lite tur. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

thea_thea
2016-04-27 11:08
#4

Det är nog åldern precis som #3 skriver. Han är gammal, men med lite tur lever han lite längre!

shooper
2016-04-27 16:33
#5

Okej jo det låter nog troligt! Tack för era svar! Han är lite piggare ibland och ibland blir han sådär, det har varit så sen helgen som sagt men då behöver jag kanske inte vara lika orolig.

shooper
2016-04-27 17:54
#6

Nu märkte jag att det klickar när han andas, googlade lite och fick fram att hans symptom stämmer överens med luftvägsinfektion, kan det stämma tror ni? Jag ska ringa veterinär imorgon, de hade stängt nu men hur botar man det? Någon som haft en gerbil som fått det?

Annons:
Anne.K
2016-04-27 18:18
#7

#6 är det luftvägsinfektion så behöver han antibiotika kur för att bli bra. Så se till att försöka få veterinär tid så snabbt som möjligt då det kan snabbt bli illa, speciellt på gamla gerbiler.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

shooper
2016-04-27 21:23
#8

okej, hur snabbt? min mamma är i stockholm till imorgon så kommer inte kunna komma till veterinär förrän allra tidigast fredag och han har varit dålig sen helgen, finns det något jag kan göra så länge?

Anne.K
2016-04-28 07:32
#9

#8 Hur snabbt beror på gerbilen. Så det är svårt att säga. 
Men det du kan göra under tiden är om han går på kutterspån just nu så byt till annat strö som är dammfritt, detta underlättar för hans luftvägar, då kutterspån är dåligt för gerbiler som fått luftvägsproblem. När du fått han på annat underlag så kan du fixa en varm hörna i buren med en värmande lampa. OBS! placera den värmande lampan enbart vid ett hörn och se till så att inte hela buren blir uppvärmd, gerbilen ska ha möjlighet att välja om den vill ha värme eller inte.

Sedan är det väl tyvärr bara att vänta på att du får komma till veterinär så snart som möjligt och under tiden se till att han får i sig mat och vatten. Men detta är iaf något du kan göra för att han ska få det bekvämare under tiden ni väntar. Och självklart ska kompisen fortfarande vara kvar i samma bur som den sjuka gerbilen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

shooper33
2016-04-28 11:39
#10

Jag fixade lampa men vad är kutterspån? Är det "vanligt" spån? Jag matade honom med havregrynsgröt och vetegroddar igår och vi har fått tid hos veterinären imorgon så vi hade tur! Tack för svaren!

shooper33
2016-04-28 12:23
#11

En fråga till, ska man ta med båda gerbilerna eller bara den sjuka?

Anne.K
2016-04-28 13:54
#12

Ta med båda. då får den sjuke trygghet av den andre.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

shooper
2016-04-28 15:41
#13

Okej tänkte att det nog var bäst

Annons:
Upp till toppen
Annons: