Annons:
Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 858 ggr
Thessan_H
11/29/15, 2:58 PM

Bebisar önskas

Någon uppfödare i Skåne som ska ha en kull snart? Har två killar födda juni men vill ha två till. Mina döttrar har vars en och den ena vill inte riktigt bli handtam. Han är för nervöst lagd. De skänker mycket glädje ändå så vi tänkte dubbla glädjen. Gärna två hanar, trygga och handtama. Tänkte de alla skulle få bo tillsammans, har ett jättestort akvarium som räcker gott till.

Annons:
Anne.K
11/30/15, 4:19 PM
#1

Jag rekommenderar inte att sätta in ytterligare 2 hanar i en befintligt han-par. Då kan ursprungshanarna börja bråka med varandra om de inte från början har gjort upp rangen sinsemellan (det kan bli knackigt även om de nya hanarna bara är bebisar, ju fler man placerar tillsammans desto mer ökar risken för eventuell osämja då det är fler viljor som ska samsas. Hanar överlag brukar ändå vara ganska vänliga mot varandra, men man ska ändå inte ta saker för givet). 

Men vill man ändå utöka så rekommenderar jag att man utökar med en åt gången. Så det ni får göra i så fall om ni vill utöka era befintliga är att bara skaffa en hane till i så fall. Och då är det ju som sagt viktigt att det är en bebishane. 

Sedan är det viktigt att ni har en rymlig och stor bur om ni vill kunna hålla flock för att minimera riskerna för framtida osämja sedan när bebis blir vuxen.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Thessan_H
11/30/15, 9:00 PM
#2

Ok. Tack för ditt svar Anne K. Det är ett akvarium på 250 L. Men tar absolut till mig era erfarenheter och tips.

Anne.K
12/1/15, 8:42 AM
#3

Storleken på ditt akvarium fungerar jätte bra. :)

Men som sagt, ska du utöka, så är det säkrast att göra det med en gerbilunge åt gången. :) Sedan är det delad bur metoden som gäller. Detta finns det artiklar om här på forumet att läsa om hur man går till väga för att sätta ihop gerbiler.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Thessan_H
12/1/15, 6:24 PM
#4

Vad är dina erfarenheter med fler än två? Blir lite osäker på om jag ska utöka… Vill ju det bösta för våra gossar, och den lille nye då också. Är det bättre för dom att bara vara två så får det vara så.

Anne.K
12/2/15, 9:24 AM
#5

Jag har ju goda erfarenheter av att ha fler än två. Men då har det främst varit grupperingar bestående av pappa med söner och då har dom ju växt upp tillsammans. Men jag har ju även erfarenheter av att placera in en unge bland 2 vuxna hanar också och det har också gått bra. Men jag tycker att om man är ganska ny med gerbiler (om dessa två är era första gerbiler?) så rekommenderar jag att ni låter era två hanar få vara två. För det är dumt att riskera att ett fungerande duo ska bli osams bara för att man vill ha större flock. Vill man ha en större flock så är det bättre att köpa en befintlig flock från början som man vet fungerar. För man bör kunna läsa av gerbilernas kroppspråk om man ska ge sig på att utöka ett befintligt par man redan har. 

Så mitt råd är att låta era två killar vara lyckliga tillsammans. Så kan ni satsa på flock i framtiden istället. Tex. när en av era hanar gått bort och den andra är ensam kvar, då kan man passa på att köpa 2-3 ungar som kompisar till den ensamma så får man en liten flock.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Thessan_H
12/2/15, 12:21 PM
#6

Okej. Jag får ha ett samtal med döttrarna och förklara för dom. Våra två är våra första och de fungrar bra tillsamnans och har gjort upp sin rang. Vi håller det nog som det är. Det är ocskå tidskrävande med ihopsättningen och sen ha fortsatt koll och jag jobbar 80 % och är inte hemma på dagarna så då är dom ensamma hemma. Om vi ska ha fler blir det en bur till 😊 Stort tack för dina tips och råd.

Annons:
Anne.K
12/2/15, 12:38 PM
#7

Låter förnuftigt. Lycka till! :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Upp till toppen
Annons: