Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1193 ggr
[masken123]
11/29/15, 1:21 PM

Hur mycket per månad?

Vad kostar era gerbiler varje månad? Skriv gärna hur många gerbiler ni har och vad ni köper på ett ungefär!

Annons:
lollynonna
11/29/15, 1:40 PM
#1

Svårt att säga. 

Jag har 7 burar som är igång, ca 14 gerbiler men antalet ändras i princip varannan vecka. Då jag väl köper saker så köper jag mängder, inte ett hus och en vattenflaska. 6 vattenflaskor och 10 hus. 2 spånbalar och 5 paket mat. Alltså är det svårt att säga exakt, men skulle jag gissa kanske max 100 kr, det är svårt att veta vad man ska räkna med🤪

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Anne.K
11/30/15, 8:53 AM
#2

Det är verkligen jätte svårt att svara på. Jag har 19 gerbiler fördelade på 8 burar. Jag köper aldrig något varje månad. Utan det jag köper oftast är ingredienser till mitt egenblandade foder och det gör jag bara varannan månad då jag alltid blandar storsatser med foder. Spån köper jag i stora hästbalar brukar jag då köpa 2 stycken åt gången. Det blir kanske ett inköp per halvår bara kanske ca 4-6 månad som jag köper spån. Vattenflaskor köper jag också i mängd när jag väl köper. Men det köper jag kanske 1 gång om året nya reservflaskor, det beror dock på hur slitaget är på de som redan finns hemma. Ibland behövs det köpas oftare. Hus köper jag typ aldrig utan snickrar ihop egna samt använder även kartonger som hus så det är ingen kostnad jag räknar med. Sand till gerbilernas sandbad köps i stor säck, som kan variera i hur ofta jag behöver köpa. Men ca 1 säck i månaden - varannan månad går det väl åt. Så det är nog sanden som kostar mest hemma hos mig. 

så jag vet inte vad månadskostnaden kan tänkas bli om jag skulle slå ut alla stora inköp över varje månad. Men någonstans runt 100-200 kr i månaden krasst räknat.  och då är ju inte eventuell veterinärvård inräknad eller mediciner.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

molam
11/30/15, 4:40 PM
#3

Jag har nu 12 GErbiler fördelade på 6 burar, och som ovanstående säger, så är Sanden det dyraste, Jag köper ny Chinchilla sand sa 1 gång i månan, det kostar 89 Kronor, Sen Om man inte räknar med massinhandeln för mat och sånt så går det ca 1-2 Matsäckar per månad (750G tror jag, blandar dock egen nu), De kostar 69 Kronor/Styck, Hus köper jag Aldrig nästan, dom Skiter ändå oftast i husen och sover i Gropar i spånet :p flaskor köper jag massinhandel av om dom Ätit upp sina flaskor, så det tänker jag inte räkna med, spån köper jag med Ca 2-3 månaders mellanrum för 69 kr, Vilket innebär att Med spån blir det kanske 23 kr per Månad, om man hårddrar det hela :p Så snabt ihopräknat om man går efter detta så kostar det ca  181-251 kr per månad.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[masken123]
11/30/15, 8:26 PM
#4

Vilka bra svar! Jag ska skaffa två stycken, så det borde inte bli alls dyrt? Tror ni att jag kan klara mig på 50-100 kr per månad? Ska försöka hitta billigt spån och göra mat själv!

molam
11/30/15, 8:59 PM
#5

DEt borde du göra om du hittar en stor spånsäck (t.ex. Yesbox från granngården) MEd bara två borde det räcka ännu längre med (beroende på hur stor buren är) OCh då går det långt ifrån lika mycket mat, och mycket mindre sand, så rent Generellt så borde det räcka för bara 2 ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[masken123]
11/30/15, 9:58 PM
#6

Vad bra! Jag vill inte ta slut på hela min månadspeng på gerbilerna (jag får 300kr), men en hundralapp låter jättebra! Jag ska ha en 60x40 cm bur, så ganska liten, men jag tycker att det räcker som förstabur. Den är 96 liter tror jag, om ni undrar!

Annons:
molam
11/30/15, 10:46 PM
#7

DÅ räcker en Stor bal med spån LÄÄÄÄNGE trots att dom ska ha KAnska tjockt med spån :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[masken123]
11/30/15, 10:49 PM
#8

Det låter bra! Räcker det att man storstädar(tömmer ut allt spån) var tredje vecka, eller behövs varannan?

molam
11/30/15, 10:53 PM
#9

Jag kollar inte på Att dett ska gå antal Veckor eller så, jag kollar på spånet se det Skitigt och "äckligt" ut så tömmer jag ur allt spån och lägger in nytt ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[masken123]
11/30/15, 11:00 PM
#10

Aha, okej!

lollynonna
12/1/15, 7:20 AM
#11

Och lukten. Om det luktar illa byter jag. Om de har haft spånet länge men det är fräscht ändå så byter jag. För att då har grrbilerna grävt omkring så mycket att spånet har gått sönder,bara damm. Det går inte att gräva i :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

molam
12/1/15, 7:23 AM
#12

Ja det förståss! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Anne.K
12/1/15, 8:40 AM
#13

#6 tänk på att ha pengar även för oförutsedda kostnader. Tex. om gerbilerna blir sjuka och behöver veterinärvård. Eller ställer dina föräldrar upp med säkerhet på sådana tillfällen? Det är viktigt att kunna erbjuda veterinärvård om det skulle behövas. Kan man inte det så får man vänta med att skaffa djur tills man har råd med att djuren blir sjuka också. För tyvärr kan oturen vara framme och det är super viktigt att ha en buffert för sjukdomar och olyckor.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Tsunamis
12/1/15, 9:12 AM
#14

Ja du bör prata med dina föräldrar och fråga att de med säkerhet ställer upp om det år så att gerbilerna blir sjuka och behöver åka till veterinären. Kan bli en kostnad där på 400-1500 för ett besök om det vill sig illa.

MvH  Tsunamis

[masken123]
12/1/15, 9:27 AM
#15

Ja, ska fråga, alternativt om jag och mina föräldrar kan dela på kostnaden! Tack för att ni påminde mig, det är ju en viktig, men tråkig kostnad…

lollynonna
12/1/15, 2:30 PM
#16

Ja precis,jag fick betala 200 bara för att prata med vet i telefon för att min gerbil var sjuk. Så jag har börjat "utbilda" mig själv att bota sjukdomar,har räddat 4 gerbiler pga det!:D

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[masken123]
12/1/15, 4:37 PM
#17

Okej! Är det någon som har två gerbiler som kan berätta hur mycket det kostar per månad?

ForeverEmma_
12/1/15, 5:29 PM
#18

Jag har två burar sammanlagt 4st gerbiler och min månadskostnad är mellan 200-300kr beroende på om jag behöver köpa nytt spån den månaden eller inte.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[masken123]
12/1/15, 6:45 PM
#19

Okej! Var köper du spån och sand? Tänkte eftersom att du hade lite dyrare per månad! Har ni några tips på hur man kan dra ner kostnaden, är inte överdrivet rik, och ska betala själv ( fast mamma och pappa betalar nog om det krisar!)

ForeverEmma_
12/2/15, 7:33 PM
#20

#19 Köper spån på granngården 69kr/st och brukar köpa två åt gången så jag slipper åka så ofta. Sen sanden kostar 69kr/st  och då köper jag 3st per gång så lagret räcker ett tag och det köper jag från CRT Zoologiska en djurbutik som finns bara i Stockholm.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har aldrig själv haft någon jätte bra budget när jag skaffade mina gerbiler. Gick andra året på gymnasiet när jag skaffade mina så fick bara då 1050kr per månad och det överlevde jag på då gick det 200-300kr åt djuren plus att jag betalde min egna mobilräkning som låg i början på ca 300kr då jag köpte en helt nu själv men som ligger idag på 213kr. 

Så man klarar sig på så inte mycket pengar. Men jag har ju alltid prioriterat gerbilerna före mig själv också och har sett till att jag minst alltid har haft 1000kr på mitt bankkonto just för nödfall i fall det skulle hända något. 

Men nu i dag när jag är arbetslös och får pengar på försäkringskassan som är runt 3000kr så får jag lite mera pengar och kan även unna mig själv med att shoppa lite saker elelr som nu i fredags så beställde jag hem ett par hörlurar som var halva priset på då det var Black Friday.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: