Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 916 ggr
[dvärgkaniner]1
10/10/15, 3:40 PM

Hjälp min gerbil har fått en tumör!

Hej!
Min gerbilhona har fått ett tumör i kinden! Jag upptäckte detta igår, idag kände jag på tumöret och den känns hård. Är inte helt 100 procent säker ifall det är ett tumör men. Vad ska jag göra? Nanny beter sig helt normalt och äter och dricker som vanligt. 

Tacksam för svar!

Annons:
lollynonna
10/10/15, 4:40 PM
#1

Hur länge har den funnits där? Är den elakartad växer den fort, och då är det bäst att avliva gerbilen. Är det en godartad kan den växa långsamt, knappt märkbart. Så länge gerbilen inte lider av det är det ok att ha kvar den. Men är du verkligen helt hundra på att det är en tumör? Det kan också vara en böld, och bölder spricker. Om det är en böld bör du ta bort gerbilen innan den spricker, det är mycket smärtsamt och kan även bli en infektion om en böld spricker.

Kan man få se en bild? Hur gammal är gerbilen?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
10/10/15, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Den kom igår, iallafall hade hon inget där i förgår.  Är inte helt 100 om det är en tumör kan också vara en böld. Brukar en böld vara mjuk eller hård? 

Hon är ungefär 1 år gammal. 

Såg just att den är grön och nu när jag tänker efter är den lik en böld.

lollynonna
10/10/15, 5:44 PM
#3

#2 Det där är inte en tumör, inte en papillom och inte en böld. Är det gröna smuts, alltså går det att få bort? Eller är det huden och pälsen som är så? Söker just nu på vad det kan vara, återkommer.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
10/10/15, 5:50 PM
#4

Kan det vara en varböld? Eller en infektion?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
10/10/15, 6:18 PM
#5

#4 En varböld kan det vara. Finns det nåt att göra? 
Vi hade en valp som fick en varböld och vi stoppade bandage runt varbölden, men tror inte det går på ett så litet djur :/

lollynonna
10/10/15, 6:32 PM
#6

#5 Det är lite olika. Buktar det ut mycket? Sitter det fast? Är det som en kula eller enbart en fläck? Jag tycker att veterinären borde kolla på det där, och säga vad det går att göra. Själv finns det inget att göra, utan växer den mycket kan den spricka.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
[dvärgkaniner]1
10/10/15, 8:29 PM
#7

#6 Som en liten kula skulle jag säga. Ska fråga veterinär.

[dvärgkaniner]1
10/11/15, 8:32 PM
#8

Frågade en veterinär via datorn. Hon sa att det brukar räcka att tömma varbölden och eventuellt använda antibiotika.

lollynonna
10/11/15, 9:11 PM
#9

#8 Jo det är just det du ska göra, hos en veterinär.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: