Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 661 ggr
Guinea piggis!
2015-10-07 10:13

Hur mycket hö?

Hur mycket hö ska man egentligen ge gerbilerna? Mina äter och gnager upp det väldigt fort så jag brukar ge en tuss 2-3 gånger per dag så de alltid har tillgång. Är det onödigt mycket? Sen undrar jag också hur ni städar sandskålen och hur ofta. Byter ni ut all sand eller bara tar upp pluttarna?

Annons:
Anne.K
2015-10-07 11:18
#1

Gerbiler har inget större behov av hö. Lite av det äter det, men det mesta gnags bara sönder och används till boande eller annat bygge. Så det är mest sysselsättning höet ger och detta kan man lika väl byta ut till toalettpapper, halm eller dylikt. Så just hö behöver man inte ge hela tiden. Jag personligen ger i princip aldrig hö till mina gerbiler. Jag gör det ytterst sällan, bara som bur berikning någon gång då och då för att de tycker det är kul. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ForeverEmma_
2015-10-07 18:07
#2

Som #1 säger hö är inte något som gerbilerna behöver. Hö är en föda för kanin, marsvin, chinchilla och degu (tror degu har det som basföda) och hö slipar ner deras tänder. Men gerbiler slipar sina tänder genom att tugga på träinredning och kvistar. Sen äter dem bara det som är längst ut på toppen av höet resten kan dem bara tugga sönder och göra buren stökig av.  Jag ger mina halm dagligen, kan proppa 1/4 del av buren som inte består av spån och inredning med halm och halmen är väldigt uppskattat dem kan sitta och tugga och tugga och jag bara städar och städar bort halmen dem inte tuggar på. Kan gå säker upp till 1 eller till och med 1 och en halv stor halm påse i månaden (har två burar)  för dem tycker det är kul att tugga på. Dem boar även lite med halmen också. 

Sandskålen rensar jag 3 gånger per dag, alltså silar den bort från kissklumpar och bajs. En gång på morgonen, en gång när jag kommer hem från jobbet och en gång innan jag går och lägger mig. Sen så byter jag sanden varannan dag. Men jag luktar alltid i skålen om jag tycker sanden ser fräsch och om det inte luktar så kan det få stå en extra dag sen blir den äcklig. Men för det mesta byter jag varannan dag.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Guinea piggis!
2015-10-07 18:34
#3

Okej, jag har en rätt stor sandskål, måste jag byta ut allting då? Det känns lite onödigt..

lollynonna
2015-10-07 18:59
#4

#3 Ja, kanske inte allt, men åtminstone ta bort kiss och bajs.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

ForeverEmma_
2015-10-07 21:21
#5

#3 Du kommer att se när sanden behövs bytas. När den inte är lika fin som den var från början och sen när den definitivt börjar lukta. Nu vet jag inte hur stor sandskål du har men jag skulle åtminstone byta sanden MINST två gånger i veckan.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Guinea piggis!
2015-10-08 07:06
#6

Ok, tack för svar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: