Annons:
Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 862 ggr
sharpasasyringe
2015-07-31 14:56

Skaffa Gerbil? Information tack!

Hej.

Jag är väldigt sugen på att skaffa Gerbil, men jag vill ha lite hjälp. 

Jag känner att det är enklare att göra ett inlägg såhär där man kan diskutera istället för att bara läsa information.

Är det något speciellt man bör tänka på?

Jag försökte leta efter ett liknande inlägg men jag hittade ingenting.

Dessutom blev jag precis medlem här på iFokus, så jag kan inte så mycket om den här sajten.

Annons:
lollynonna
2015-07-31 15:17
#1

Det är lite svårt (och långt) Att skriva allt på samma gång,är det något speciellt du vill veta? Tex mat,boende,vad de får och inte får ha? Ungar eller kanske skötsel? Det är lite lättare att svara på frågor eller kategorier istället för att berätta allt på en gång🙂

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[[dvärgkaniner]]
2015-07-31 15:19
#2
lollynonna
2015-07-31 15:20
#3

#2 Man måste ge rent vatten och mat varje dag,inte när det behövs.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sharpasasyringe
2015-07-31 15:28
#4

Tack för svaren!

Jag tänkte lite på vad man ska tänka på för speciellt för just gerbiler.

I bas är det ju ungefär samma sak att ta hand om vilket djur som helst, Dem behöver mat, vatten, aktivitet och kärlek osv.

Vad får och får inte gerbiler ha i sin bur? Tänker på gnagning.

Finns det någon rekommendation på vilken bur man bör ha? Plast, galler, terrarium/akvarium? Har läst någonstans att dem kan gnaga sönder plasten och smita.

Till att börja med :)

lollynonna
2015-07-31 15:33
#5

Gerbiler får inte ha hjul, vadd/bommul,tyg,plast i sin bur. De ska inte ha gallerbur,eller gerbilarium. Inte heller en duna,då de ej kan ha nog mycket spån i den.

De får ha trä,kartonger,toarullar,toapapper. Och de ska ha mycket spån i buren (ca 15-20 cm) Allra bäst a´är ett akarium på minst 100 liter (gärna större) Eller samla lådan från ikea. Den största sorten (130 L). Och ett nätlock :)

Är det något mer du undrar,fråga på!:D

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[[dvärgkaniner]]
2015-07-31 16:04
#6

Jag menade att man måste ge rent vatten varje dag och mat när det behövs.

Annons:
lollynonna
2015-07-31 16:09
#7

#6 Men man ska fortfarande ge mat varje dag? Eller hur menar du?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sharpasasyringe
2015-07-31 16:20
#8

#5

Nyfiken på varför dem inte får ha hjul.

Och varför man inte bör ha dem i ett gerbilarium. (Vilket låter som att det hör till en gerbil)

:)

ForeverEmma_
2015-07-31 16:28
#9

#8 Hjul ska man inte ha då gerbiler svans är en förlängning av ryggraden och när dem springer i hjulet formas deras ryggrad till ett U och du kan ju tänka dig själv att i längden blir det ju påfrestningar i ryggen, man får ont osv.

Varför man inte ska ha gerbilarium är för att den översta delen är i galler och galler burar ska man inte ha då de flesta gerbiler sätter sig och tuggar på gallret och det gör att dem får sår runt munnen.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[[dvärgkaniner]]
2015-07-31 16:41
#10

#7 Om matskålen redan är full så behöver väl man inte fylla på nytt? 🤔

lollynonna
2015-07-31 16:44
#11

Exakt som #9 säger så böjs ryggen och de får ryggproblem. sen om det är en galler hjul så kan de även fastna med tassar eller svans i hjulet,och det är ju inte så bra.

#10 Uhm jag har inte matskål åt mina gerbiler.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sharpasasyringe
2015-07-31 16:44
#12

#9

Åh, jag hade aldrig tänk på det.

Skulle det fungera med ett "större" hjul? Jag tänker, större hjul är inte lika hårt vinklade.

Okej! Tack så mycket för svaren!

lollynonna
2015-07-31 16:47
#13

#12 Nej,helst inte. Det finns inga hjul där gerbilen kan springa helt rak,och bäst är att undvika farorna :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
[[dvärgkaniner]]
2015-07-31 20:20
#14

#11 Ja har matskål åt alla mina gerbiler förutom Pepsi och Leora de gräver ändå bara ner sina skålar.

sharpasasyringe
2015-08-01 14:39
#15

Ni som inte har matskål, strör ni ut maten och "gömmer" det i spån och liknande?

lollynonna
2015-08-01 14:41
#16

#15 Ja jag stör ut maten. De får mer motion och i vildmarken får de inte mat serverad i skål. Jag vet att detta är långt ifrån vildmarken,men jag tycker att de gott kan unna sig med att leta rätt på sin mat :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

sharpasasyringe
2015-08-04 20:23
#17

Jag har sett att det finns hur många olika matpåsar som helst och det står kanin, marsvin, råtta, kanin och hamster, råtta och hamster och en hel del olika blandningar till olika djur osv osv. Är det någon sort som dem inte bör äta? Tex att kaninmaten är för stor eller så.

Det känns som att det är lite samma sak i alla.

lollynonna
2015-08-05 10:10
#18

#17 gerbiler nature är ett jättebra foder. Köp det!:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[pusselbit]
2015-08-18 17:14
#19

Hur är gerbilen i förhållande till dvärghamstern i sättet? Mer aktiv?… m.m

lollynonna
2015-08-18 17:21
#20

#19 Gerbilen är aktiv dygnet runt, sover endast korta stunder utspritt över hela dagen. De vaknar oftast då du öppnar buren, och de är väldigt nyfikna, så om du håller ner handen tar det inte länge förrän de sitter i den. 

Har aldrig ägt en hamster, men en liten kort beskrivning kan du ju få jämföra med :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
[pusselbit]
2015-08-18 18:07
#21

#20 Är de lätta att hålla i grupp/par utan tjafs? hur många helst?

lollynonna
2015-08-18 18:36
#22

#21 Nej, hanar kan du väl ha 3 stycken. Honor ska varken vara mer eller mindre än 2. Det kan funka att ha 3 honor, men det rekomenderas inte till orefarna.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: