Annons:
Etikettburar-inredning
Läst 476 ggr
Yellow12
5/30/15, 6:16 PM

Om gerbilstädningen! (orolig:()

Hej! Har nu 2 gerbiler som nyss har fått sina ungar. 5-6 tror jag dem är, har inte gått ut ur buren ännu. Men man måste ju städa, och jag är orolig om jag ska städa ännu om inte mamman blir arg… Och sen undrar jag hur jag ska städa nu när dem fått ungar? Ska jag ta ut ungarna ur buren och ta bort allt spån vilket är himla mycket eller ska jag låta dem vara kvar när jag tar i ny spån också? Help me.

Annons:
Anne.K
5/30/15, 7:28 PM
#1

Hur gamla är ungarna?

Det bästa brukar vara att städa rent hela buren en vecka innan ungarna föds. Sedan städar man inte igen förrän ungarna är ca 3 veckor gamla (brukar vara lagom att städa då). Då brukar jag iaf städa ur hela buren och endast spara boet och lägga tillbaka materialet igen som vart i boet för att bevara tryggheten för ungarna med bekant doft som luktar hemma. Sedan brukar jag städa igen när ungarna är 6-7 veckor gamla och då på samma gång sära på könen och flytta ut hanarna ur buren. Och vid denna städningen brukar jag inte spara något av det gamla materialet utan allt blir rent och fräscht.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Yellow12
5/30/15, 10:07 PM
#2

Ja det var smart, inget jag tänkte på precis… Men hur gör du när du städar då? För att ingen unge ska kvävas eller ska tas upp med spånen….

Anne.K
5/30/15, 11:45 PM
#3

#2 föräldrar och ungar placeras under tiden i en transportbur.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Yellow12
5/31/15, 12:59 PM
#4

Det är inte så lätt när mamman bits pga att skydda sina ungar… :/ Har du nån idé?

Yellow12
5/31/15, 2:42 PM
#5

#3 .. :(

[[dvärgkaniner]]
5/31/15, 3:30 PM
#6

#5 Du kan alltid försöka att locka in henne i buren.

Annons:
Yellow12
5/31/15, 4:59 PM
#7

#6 Får försöka så gått jag kan. Nån som har mer tips? ✨

Anne.K
5/31/15, 7:22 PM
#8

Ta på dig handskar om hon är bitig.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Yellow12
5/31/15, 9:49 PM
#9

#8 Tack för tipset!

Upp till toppen
Annons: