Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1293 ggr
Amanda186
5/25/15, 8:42 PM

Hjälp! Råd/ Omplacering Shaws jird

En av mina två jirdar (Shaws jird) har dessvärre tappat de två övre framtänderna och undertänderna växer sig alldeles för långa.

Att ta honom till veterinären en gång i månaden känns inte schysst, och jag vill helst inte avliva honom heller.

Är det någon som har något råd över vad jag kan göra eller som kan ta hand om bröderna och kan klippa eller slipa tänderna själva? Självklart följer buren med.

Det är två underbara individer, väldigt tama och roliga.

Vet ni någon i närheten av Linköping som kan hjälpa till med att klippa tänderna eller åtminstone lära oss så att vi inte gör fel?

Tacksam för snabba svar, jag ska till veterinären på onsdag och de verkar inte ha för rutin att utbilda djurägarna till att klippa tänderna.

Annons:
redsteinedrose
5/25/15, 9:43 PM
#1

frågan är om dom resterande tänderna skulle behövas tas ut :/ då behöver dom dock leva på en mera lös föda. Vet inte heller hur det skulle påverka gerbilens humör och välmående. skulle nog föreslå det ändå då han slipper att åka till veterinären och bli orolig varje månad eller oftare. Det är dock bara ett förslag. Kan tyvärr inte ta hand om dem då jag redan har 13 st adopterade omplacerings gerbiler. Lycka till!!!

Amanda186
5/25/15, 10:04 PM
#2

Tack för snabbt svar!

Vi har redan pratat med roslagstull och de sade tyvärr att käkarna var alldeles för sköra för att man ska kunna ta bort tänder på så små djur.

redsteinedrose
5/26/15, 3:08 PM
#3

det var synd :/ förstår dilemmat.

Amanda186
5/26/15, 3:26 PM
#4

Ja det är väldigt synd, vi får hoppas det finns någon annan i detta avlånga land som kan klippa tänder och ta hand om honom. Du råkar inte veta någon?

redsteinedrose
5/27/15, 7:58 AM
#5

tyvärr vet jag inte någon som kan ta det ansvaret :/ jag skulle ha tagit emot honom om jag haft pengarna att klippa tänderna, haft rum,  och tid (har det körigt i skolan)

Disyerto
5/27/15, 1:37 PM
#6

Gerbilers tänder växer ut igen om de tappar dem, men vet inte hur det är med Shaws Jird gällande den saken.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Annons:
Midgårds
5/28/15, 4:25 PM
#7

Oftast när jag har haft problem med tänder på gnagare så har jag kunnat klippa tänderna som växer för fort med en liten klosax hemma. Men jag har ju även vanan att göra detta. Jag skulle kunna veta någon som kanske är intresserad av att ta hand om dem annars. Men hon bor i Stockholm.

Amanda186
5/28/15, 5:17 PM
#8

Jo det trodde veterinären också, men för någon månad sedan konstaterade hon att han inte har några anlag kvar, ingen vet dock varför. En glädjande nyhet är att vi var med honom hos veterinären igår och där sade de att vi kan klippa tänderna själva , men det var väldigt läskigt. Hur pass stressad tror ni att han skulle bli av att åka till veterinären för detta ändamål runt var fjärde eller femte vecka?

Amanda186
5/28/15, 5:25 PM
#9

Midgårds; det vore underbart, allt vi vill är ju att han ska må så bra som möjligt. De är som sagt väldigt trevliga små grabbar. Skjutsen skulle vi lätt kunna ordna. Du kanske kan prata med henne?

Amanda186
6/10/15, 2:58 PM
#10

Är det någon med kunskap om att klippa tänder som kan ta hand om honom? Om det nu inte är det och vi får klippa dem själva; någon som har något tips? Snälla vi behöver hjälp!

redsteinedrose
6/11/15, 9:55 PM
#11

Nagelsax eller nageltång ska ni använda.

den skall vara så vässad som möjligt och i bra kvalite (ingen skit sax, rent utsagt)

är den inte tillräckligt vass kan tänderna flisas upp, klipp snabbt men försiktigt.

akta underläpp och tunga! samt över läpp.

jag skulle föreslå att ni slipar dem också, med en fil.

du kan då hålla tänderna underkontroll med en fil så de aldrig blir så långa att de måste klippas. :) hoppas det hjälper

Amanda186
6/11/15, 11:07 PM
#12

Tack så mycket för tipsen, men veterinären har gett oss rådet att använda en dremel istället så att vi slipper risken för flisning utav tänderna.

Finns det någon risk att flisa tänderna genom att använda en fil och vilken fil rekommenderar du?

redsteinedrose
6/12/15, 8:09 AM
#13

en liten nagel fil skulle jag nog föreslå, men var försiktig med att inte slipa så det nuddar gerbilens andra slemhinnor då de kan rispas och bli irriterade :)

Annons:
redsteinedrose
6/12/15, 8:13 AM
#14

klipp inte till förrän läppar och tunga säkert är ur vägen. Tänderna ska vara så långa att de når strax utanför läpparna när munnen är avslappnat öppen, och över- respektive undertänder ska vara jämnlånga

hittade lite mer info som kommer från den här sidan :) :http://www.hamsterforeningen.se/dv%C3%A4rghamster/sjukdomar-2082799

Amanda186
6/12/15, 8:07 PM
#15

Som sagt så ska vi slipa hans tänder med ett speciellt verktyg men jag kan testa med att fila de med en nagelfil också.

Tack så mycket för råden!

stjernblomman77
9/8/15, 12:15 PM
#16

Hur går det? är lite nyfiken och intresserad vi bor i Örebro :)

stjernblomman77
9/8/15, 12:16 PM
#17

Jag brukar klippa min gerbilhona som har problem med tänder då använder jag skinnhandskar och ser till att tungan och läpparna är ur vägen innan jag klipper.

Amanda186
9/9/15, 7:46 PM
#18

Snällt att du hörde av dig, vi har dock en intresserad som troligtvis kommer ta emot dem men om hon ångrar sig kan jag skriva till dig.

Hur ofta och hur länge har du klippt tänderna på din gerbil? Tråkigt när det ska bli sånt trassel.

stjernblomman77
10/22/15, 11:10 AM
#19

Ja jag har klippt henne en länge tid tyckte synd om henne hon tyckte inte om det men nyss fick jag tyvärr låta henne somna in hon fick troligen hjärnblödning/ stroke 😢

Tsunamis
10/22/15, 12:43 PM
#20

😕

MvH  Tsunamis

Annons:
Upp till toppen
Annons: