Annons:
Etikettbilder-berättelser
Läst 1285 ggr
aliiciaj
2015-04-22 13:08

Vild gerbil

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min mamma brukar alltid slänga ut bröd till fåglarna vid ett träd i trädgården. Igår såg jag vad jag först trodde var en ekorre springa och hämta en brödbit men såg såg sen att det mer såg ut som en stor mus. Sen sprang den nerför vår trädgård in i ett hål. Idag såg jag den igen och blev helt paff för det såg verkligen ut som en gerbil! Samma storlek, en stor svans som var hårig. Jag har passat både gerbiler och råttor och så jag vet ju skillnaden på dessa. Sen plötsligt kom min katt från ingenstans och attackerade den, jag sprang så fort jag kunde ut och schasa bort katten och gerbilen eller vad det var sprang ner i ett av hålen. Kan det vara en gerbil som bor i min trädgård? Borde jag fånga in den? Tror dock at det är helt omöjligt att fånga den. Skickar med bilder på hur bohålen ser ut, det är flera stycken.

Annons:
Anne.K
2015-04-22 14:20
#1

Troligen är det en sork du sett. Dessa gräver gångar under marken precis som gerbiler gör. Och vissa arter av sork har långa håriga svansar. Tex, skogssorken.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2015-04-22 14:21
#2

En gerbil uppfödd i fångenskap skulle inte överleva i sverige i det vilda särskilt länge.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

aliiciaj
2015-04-22 15:12
#3

#1 Både jag och min mamma tyckte verkligen det såg ut som en gerbil. Den var mycket ljusare än vad en sork brukar vara, den var gul. Sen rörde den sig precis som en gerbil, den hoppade fram precis som gerbiler gör. Sen var den så orädd för allt. #2 Jag tror inte den bott här så länge i så fall, och tror inte den kommer överleva speciellt länge till med så mycket katter som springer omkring där jag bor heller för den är såpass orädd.

Anne.K
2015-04-22 15:37
#4

Ja om det är en gerbil så tycker jag absolut ni ska försöka fånga in den. En gerbil hör inte hemma i det vilda här i sverige. Så för dens skull så tycker jag ni ska försöka få fatt på den och sedan om det nu verkligen är en gerbil ni får tag på annonsera efter ägaren i erat område.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
2015-04-22 15:39
#5

Kan ju i så fall (om det nu är en gerbil) vara att ägaren saknar gerbilen, att den råkat rymma. För nu när det är fina dagar så är det säkert många som vill ta ut sina djur i gräset och då kan ju olyckor hända att någon råkar rymma.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lollynonna
2015-04-22 20:17
#6

Ja försök fånga den i en levande fälla eller så. Annars är det nog en skogssork eller liknande.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Disyerto
2015-04-23 13:48
#7

Som #6 kan ni använda er av någon sorts levande fälla. Här är en bra tråd med flera exempel på den typen av fälla:
http://mus.ifokus.se/discussions/4f097b5988f47250c50204a6-levande-humana-fangstfallor

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

ulrikame
2015-04-24 17:42
#8

hur går det för er?

aliiciaj
2015-04-24 23:00
#9

#8 Vi har gjort en fälla men hittills har han inte nappat på den. Dock tycker rådjuren att fällan är en jättebra matkälla… Vi har sett honom en gång till men vi ser på så långt håll varje gång att det är svårt att veta om det är en gerbil eller inte. Nu är det helg så nu är jag hemma lite mer och kan hålla utkik lite mer :)

Upp till toppen
Annons: