Annons:
Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 940 ggr
gerbil123
4/8/15, 12:37 PM

Tumör, vad ska jag göra?

Hej! Min ena pojke har fått en tumör på Doftkörteln. Jag har varit bortrest under veckan och nu när jag kom hem märkte jag en knöl på hand mage. Den har inte spruckit och han verkar inte vara jätteirriterad på den, men den ser lite blodig ut och han vill inte att jag pillar på den för mycket. Vad ska jag göra nu? Han är över 3 år så en operation känns onödigt riskfyllt och stressande för honom:( ska jag bara kolla till den och när han börjar bita på den och det blir värre låta honom somna in? Och ska jag tvätta den med en tops eller bara låta den vara? Jag undrar även vad som är bäst för hans bror som isf kommer bli kvar ensam? Super tacksam för alla svar Kram

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

Annons:
Wony
4/8/15, 12:45 PM
#1

Om han är över 3 år så skulle jag nog personligen låta honom leva som vanligt om det inte blir värre eller förändras på något sätt. Om du tänkt fortsätta ha gerbiler kan du ju i så fall sätta ihop en unge med brodern, men samtidigt är brodern ju inte heller någon ungdom.

gerbil123
4/9/15, 12:09 PM
#2

Jag har tyvärr inte tänkt att fortsätta ha gerbiler, det blir lite svårt att hinna med just nu.. Jag tänkte så oxå, att han får leva som vanligt och om jag märker att han börjar må dåligt av den så låter jag han somna in:( tack för svaret

Mvh

kika gärna in på min blogg www.ellasylvander.devote.se

linneapopcool
4/9/15, 12:25 PM
#3

Synd att den har fått en tumör :(

redsteinedrose
5/20/15, 10:01 PM
#4

Man brukar göra så att man låter dom gå med det (om dom är gamla) tills dom tycks ha ont, om den blöder och läker och sedan blöder igen. biter gerbilen på den ska man genast tänka på att avliva. tumören kan ju också tyvärr vara toppen på isberget så håll koll på allmäntillstånd osv. hoppas han får njuta av livet länge :)

linneapopcool
5/22/15, 6:34 PM
#5

:(

[selmatelma1]
5/23/15, 8:23 AM
#6

Åk te veterinären så veterinären får ta bort den .

Annons:
lollynonna
5/23/15, 8:39 AM
#7

#6 Gerbiler är över 3 år gammal,och det är en hyffsat hög ålder på en gerbil. Skulle veterinären ta bort den så måste man söva gerbiler,och eftersom han är så gammal så är det stor risk att han dör av det.

Så det bästa är nog att låta den sitta kvar så länge han inte störs av den.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[selmatelma1]
5/23/15, 9:44 AM
#8

De skulle inte jag göra.

lollynonna
5/23/15, 9:46 AM
#9

#8 Vad skulle inte du göra? Skulle du döda honom istället då eller?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[selmatelma1]
5/23/15, 10:35 AM
#10

Skulle låta veterinären ta bort den.

Wony
5/23/15, 10:43 AM
#11

Men riskerna med det är väldigt stora när gerbilen är såpass gammal. Risken att den dör på operationsbordet är ganska så stor. Då är det väl bättre att låta gerbilen leva med den så länge den faktiskt mår bra?

[selmatelma1]
5/23/15, 10:57 AM
#12

Ta bort den så fort som möjligt.

lollynonna
5/23/15, 11:08 AM
#13

#12 Du får ge dig nu. I flera trådar så tror du dig veta ditt och datt och vägrar erkänna att du har fel. Kan du inte erkänna att du har fel så är det en väldigt dålig ide att vara på ett forum. Och TS ska inte ta bort sin gerbil,han mår inte dåligt av tumören. Så länge de inte störs av den kan de leva ett gott liv,men börjar den vara jobbig så måste man tyvärr ta bort dem,
Men nu är det inte så vad jag har förstått,och då kan man låta gerbilen vara som den är.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Wony
5/23/15, 11:27 AM
#14

#13 Jag tolkade det som att det menades ta bort tumören, inte gerbilen. Förhoppningsvis, i alla fall. Även om en operation på en så gammal gerbil är förenad med stor risker.

 Avliva tycker i alla fall jag att man bara ska göra om gerbiler lider, dvs så länge den mår bra behöver man inte vidta åtgärder.

lollynonna
5/23/15, 11:29 AM
#15

#14 Jaha,jag trodde att hen menade ta bort gerbilen😛 Men i vilket fall som helst så är det stor riks att gerbilen dör under operationen, men om gerbilen lider så ska man ju självklart ta bort den. (gerbilen då)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Wony
5/23/15, 11:34 AM
#16

#15 Ja precis. Om den lider är det en sak, har själv fått avliva en gerbil med doftkörteltumör. Det var inte alls ett kul beslut men han mådde lite bra, helt enkelt. Har fått avliva flera gerbiler genom åren pga olika orsaker. Det är lika hemskt varje gång och man vänjer sig nog aldrig. Men måste man så måste man.

Däremot valde jag att låte gerbilen med tumör leva tills han inte verkade må lika bra som innan. Han fick ha ett skönt lugnt liv med sin bror tills det blev dags.

[selmatelma1]
5/23/15, 12:18 PM
#17

13# sluta va dum mot mig. Har inte gjort några fel alls. El skriver fel .

lollynonna
5/23/15, 1:02 PM
#18

#17 jag är inte alls dum mot dig. Men i en annan tråd så skriver du att man ska ha 2 gerbiler tillsammans,även om dem hatar varandra,är aggressiva,stressade osv. NEJ det finns undantag.
och nu skriver du att personen ska ta bort en tumör på en 3 år gammal gerbil,som inte ens störs av den? Gerbilen dör ju? Inte alltid men stor risk. Det är farligt att söva smådjur. Störs gerbilen av den och är så gammal så måste man tyvärr avliva,men som jag förstått så störs den inte av den. 

Läs på innan du rättar personer som är mer kunniga. 

Förlåt för OT TS,ska sluta nu:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[selmatelma1]
5/23/15, 1:12 PM
#19

18# lägg av nu. Säg inte åt nej vad jag ska göra o inte göra . Acepter inte de. 😠😠😠😠😠😠😠😠😠

lollynonna
5/23/15, 1:26 PM
#20

#19 Acceptera inte det då,men sluta säga felaktiga saker.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
[selmatelma1]
5/23/15, 1:31 PM
#21

De gör jag inte heller . Je dig.

lollynonna
5/23/15, 1:34 PM
#22

#21 Nähe okej. Ok då ger jag mig då🙂

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Upp till toppen
Annons: