Annons:
Etikettbeteende-temperament
Läst 574 ggr
Korre121
3/30/15, 1:06 AM

Tror de vill ut? :o

Hejsan. En av mina gerbiler har börjar försöka rymma genom att ställa sig på högre föremål i akvariet, hoppas och försöker komma över kanten. Jag hinner inte ens sätta ner händerna i buren innan jag har gerbiler på mina axlar. Är detta ett normalt beteende eller vad ska jag göra. Vill de bara upp till mig eller försöker han verkligen ta sig ut? Är lite orolig :(

Annons:
hannaj98
3/30/15, 1:19 AM
#1

Det är ett djur som innan människan hade det som husdjur, var vilt och sprang runt var de ville. Vill verkligen inte låta elak, jag förstår att folk vill ha dem, de är fina djur. Men för mig låter det som ett väldigt normalt beteende att han vill ut. Det finns i hans natur att ta sig ut om han är fast någonstans.

Cochon
3/30/15, 7:32 AM
#2

Hur stor bur har du? Men ja, gerbiler är väldigt nyfikna av sig, vissa mer än andra. Så ser inget onormalt i det hela. Kan som exempel berätta att jag har en gerbil som tycker det är ganska spännande att rymma, medans min andra tjej tycker att akvariumet är den bästa platsen på jorden och skulle nog aldrig få för sig att rymma. :-P Men prova att lägga på ett lock annars. :)

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[erika.tornlycke]
3/30/15, 1:58 PM
#3

Nu kan jag inte så mycket om gerbilern, men mina degusar har en väldigt stor bur men dem vill gärna ut och springa av sig lite, så vi har en hage som dem är i (för att hålla dem säkra från sladdar osv). För även om man har stor bur så tror jag den flesta djur uppskattar variation, en hage kan man ju flytta runt eller lägga in nya leksaker så blir det extra spännande:)

Anne.K
3/30/15, 2:15 PM
#4

Vissa gerbiler är mer överaktiva och blir lättare uttråkade i buren. Dessa behöver man stimulera mer med vistelse utanför buren, samt mer aktiviteter i buren etc. Får de den stimulans de behöver så kommer även de mest aktiva gerbilerna bli mer harmoniska.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Korre121
3/30/15, 4:31 PM
#5

Mitt akvarium är 140 l så de hat ju gott om plats och de är bara två #2 Men vi har handlat mer aktiverande möbler till buren så får se om det blir bättre :) tack för alla svar :)

ForeverEmma_
3/30/15, 5:37 PM
#6

Det du beskriver låter som mina gerbiler ibland. Och kan med säkerhet säga att dem vill ut och springa av sig. Så om jag var du så skulle jag få låta dem små liven få springa av sig :)

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Annons:
Yohanna96
4/9/15, 1:35 PM
#7

har du tillräckligt med spån och gnag-vänligt material? 

Ena min hane kan göra så om jag har för lite spån i deras akvarium. Jag har ett ca 350liter till 3 hanar och så har dom 45cm spån i hela. om jag inte har så mycket blir dom jätte rastlösa.

Upp till toppen
Annons: