Annons:
Etikettmat-utfodring
Läst 1187 ggr
CalippoTwisterTulo
2015-03-29 13:55

Djuraffärer, inte utbildade rätt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Är det bara jag som stör mig sjukt mycket på att folk som jobbar på T.ex djuraffärer som säljer saker som ska vara till för gnagare och gerbiler, men så inneller de saker som de verkligen inte ska äta? Jag har sett flera gånger saker på T.ex tassar och morrhår och grizzly zoo som innehåller paprika, stenfrukt och citrusfrukt som ska rikta sig till gerbiler.. Jag vill bara skrika till de i djuraffärrn att saltsten är livsfarligt för små gnagare och att det faktiskt inte är så uppiggande med citron i mineralstenar som man kan tro! Om man ska jobba på en djuraffär tycker jag att man ska veta vad som är bra och vad som är dåligt för de små liven, och inte BARA bry sig om pengarna. De som jobbar i djuraffärer borde få bättre utbildning, tycker jag. Vad tycker ni om detta?

Annons:
hannaj98
2015-03-29 14:04
#1

Det gäller inte bara sm gnagare kan jag säga. Jag har hund och katt. Där jag bor så är veterinären alltid irriterad på djuraffären. Varje gång man säger till veterinären att djuraffären rekommenderat ett foder för mitt djur eller sagt något annat, så suckar veterinären och säger att de har fel.

Jag ringer alltid veterinären om jag vill rådfråga om något angående mitt djur, aldrig djuraffären.

CalippoTwisterTulo
2015-03-29 14:06
#2

Ja, ungefär samma sak har hänt mig ett par gånger med mina katter också.. #1

Anne.K
2015-03-29 14:16
#3

Det är i slutändan djurägarens ansvar att se till att vara påläst om djurarten man äger. Informationen är idag lätt att nå via internet, forum och uppfödare. Sedan kan det ju ändå vara lite pilligt att sålla ut vilken information som är bra och respektive dåligt. Men om djurägarna började ta mer ansvar över sitt egna djurägande så skulle tillslut inte djuraffärerna tjäna något på att sälja sådant som är skadligt för våra djur. Så det är främst hos djurägarna man får börja, de är dessa som är konsumenterna.

Men sedan hade det ju inte skadat om de som jobbar inom djurbutik eller som startar webbshoppar, faktiskt ser till att få en bra och genomgående utbildning om de djurslag som man säljer produkter till. Idag är väl dessa utbildningar ganska magra i innehåll och skrapar väl mest bara på ytan när de gäller de olika djurarterna. Och en webbshop kan ju vem som helst starta utan någon utbildning bakom sig. De är ju främst om man säljer djur i butik som utbildningarna finns (som jag förstått det, rätta mig om jag har fel).

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
2015-03-29 14:37
#4

Djuraffärer är ju tyvärr ett företag vars syfte är att vara vinstdrivande och tjäna pengar. På att sälja levande djur tjänar de inga pengar, det år på burar och tillbehör de gör det.

MvH  Tsunamis

CalippoTwisterTulo
2015-03-29 16:02
#5

Usch vad dåligt.. #3 #4

-Aida-
2015-03-29 16:06
#6

Man får ta allt med en nypa salt när man läser på nätet om diverse tillbehör eller lyssnar på dom som jobbar i djurbutiker.
När jag hade praktik i djurbutik så mådde jag dåligt över att se vad kunderna köpte för skadliga tillbehör och mat till sina djur och personalen lyfte fram de som är bra med produkterna för att sälja, kunderna var okunniga i ämnet och lyssnar ju på dom som arbetar där för att de är ju deras yrke och dom ska ha kompetens inom de.
De va inte att personalen va okunnig, dom säljer de dom ska sälja, de är en butiks kedja och dom köper in sina varor från en leverantör med specifika varor, dom sa att "hade de funnits bättre alternativ så hade vi köpt in de istället." men de gör det inte,  dom saker som tillverkas är sällan för djurets bästa, de är för att sälja, därför måste djurägare själva ta ansvar och plugga på om tillbehör och mat, vad som är bra och dåligt, tyvärr gör inte alla så.

Annons:
[erika.tornlycke]
2015-03-30 13:55
#7

Vi har två djuraffärer där jag bor, den ena så kan personalen verkligen ingenting -.- den andra däremot så är ägaren oerhört kunnig, med inriktning foder (främst hund och katt). Sen i den affären är personalen ärliga och säger till när dem inte är säkra, och gör klart att allt dem säger är deras åsikter (även åsikter baserade på fakta kan ju skilja sig, vad en hund tycker om behöver inte en annan tycka om osv) och det finns en veterinär i byn som dem rekommenderar att man går till om man har frågor. Så finns både bra och dåliga djuraffärer

ElisabethB
2015-04-06 20:03
#8

Det finns tack och lov djuraffärer där personalen bryr sig och vill göra rätt (jag har själv sett ett sådant exempel med egna ögon och jag kan lova att jag talade om för personalen vad bra jag tyckte att deras djur hade det! Råttorna hade en bur där de kunde klättra, gerbilerna där de kunde gräva, fåglarna satt inte i mini-burar o.s.v.) Problemet är att det är ingenting man tjänar stora pengar på, folk tenderar till att i större omfattning handla där djuren har det dåligt, tyvärr.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Upp till toppen
Annons: