Annons:
Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 618 ggr
jennyark
2015-03-27 21:45

Gerbilhona söker sällskap

Hejsan,

Jag söker sällskap till min gerbilhona på 2 1/2 år. Tyvärr har hennes syster nyligen gått bort, vilket innebär att hon har blivit ensam. Jag kan tänka mig att köpa en jämnårig gerbil eller skänka bort henne, huvudsaken är att hon får sällskap. Då jag har tänkt att upphöra med gerbiler vill jag inte införskaffa gerbilungar.

Finns i Uppsala.

Om du kan erbjuda en lösning hör gärna av dig.

Annons:
[Stockholmsbruden]
2015-03-27 21:54
#1

Det kan låta hårt, men hur länge har hon vart ensam för mina smådjur, om de är lika gamla brukar inte vara ensamma mer n några timmar innan den andra också går bort.

Anne.K
2015-03-28 07:57
#2

#1 Gerbiler brukar oftast leva vidare även om burkamraten gått bort. De finns väl få individer som möjligen sörjer sig till döds. Men oftast ser jag att gerbilerna mår ändå bra trots förlusten och brukar i de flesta fall klara av väntan på en ny burkamrat. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lizzie20
2015-03-28 15:13
#3

#0 Jag är i samma situation som du, fast med en gerbil hane. Jag skickade ett pm till dig. :)

//Lisa :)

[[dvärgkaniner]]
2015-03-29 15:54
#4

#0 Du kan inte ta dig till Sundsvall?🙂

Disyerto
2015-03-29 16:21
#5

Ang. #3 vill jag bara informera om att det inte är lämpligt att låta honan bo ihop med en hane innan hon är 3 år. Då är oddsen för att hon ska vara steril större, men fortfarande då inte 100% säkert.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

[selmatelma1]
2015-03-30 14:03
#6

Söker du kompis el skänker du bort honan?? Skicka pm i så fall ..

Annons:
lizzie20
2015-03-30 18:45
#7

#5 Jaha, jag trodde att jag hade läst att det var vid två års ålder… Då får jag nog lösa det på något annat sett!

//Lisa :)

Anne.K
2015-03-30 20:33
#8

#7 Ja det är tyvärr många som säger redan vid 2 år ålder. Men jag säger precis samma som Disyerto att man bör vänta tills honan är minst 3 år om man ska ha henne med en hane. Och helst då ska även hanen vara gammal och aldrig förökat sig tidigare för att ytterligare minimera risken för intresse för parning samt fertilitet. Men som sagt, det finns aldrig några garantier att en hona blir steril öht i sitt liv. Så man ska vara oerhört försiktig med att sätta en hona i hög ålder med en hane, då det är riskfyllt för honan och även ungarna ifall hon skulle vara fertil.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Mmorot
2015-04-01 21:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Kontakta gärna mig. Jag har en hane på snart fyra år som bor tillsammans med en jämnårig hona som är döende (precis idag). De har båda två levt i större grupper tidigare. Hanar o honor åtskilda. Men nu var de ensamma kvar. De har inte förökat sig någongång. Därför tror jag inte att det är ngn fara för en ny, ngt äldre hona, att flytta ihop med honom. Bor i Knivsta. Www.facebook.com/Mariagardensdjur

Upp till toppen
Annons: