Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 1055 ggr
Prenova
3/24/15, 3:22 PM

PARNING, HJÄLP!!!

Hej!

Köpte i september förra året två HANAR från djuraffären och nu vet jag iallafall att bara en är en hane..

Såg idag när jag kom hem att där är 6 ungar (vad jag sett hittills).

Jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra eller om de behöver något speciellt, så jag tar med tacksamhet emot ALL hjälp jag kan få!!

Annons:
Disyerto
3/24/15, 5:27 PM
#1

Ger dig en kort genomgång av de viktigaste punkterna.
Du behöver huvudsakligen se till att mamman får i sig ordentligt med protein, genom att exempelvis ge henne sojabönor. Tänk även på att hon kommer äta och dricka mer nu när hon diar.

Om deras bo är litet kan du lägga ned ett lite större som exempelvis en skokartong. Samt ge dem mycket extra bomaterial som toalettpapper eller annat mjukt papper. Nu antar jag att du har mycket spån åt dem, men efter några dagar behöver du byta ut det mot en liten mängd av mindre dammigt bottenmaterial, till exempel Toalätt.

Tänk på att inte störa mamman eller greja runt i deras bur nu de första dagarna då det kan stressa mamman. Du kan låta pappan bo kvar med mamman så han kan hjälpa till med ungarna. Du får räkna med att de antagligen redan parat om sig, vilket de brukar göra direkt efter ungarna har fötts. Du kan separera pappan från de andra några dagar innan det är beräknat att andra kullen kommer. Vilket blir ca 30 dagar från och med den dagen de nuvarande ungarna föddes. En hona är vanligtvis dräktig 25 dagar, men när hon redan har en diande kull fördröjs det till 30 dagar.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Prenova
3/24/15, 5:46 PM
#2

Tack så mycket för hjälpen!

Soja-bönor ska inhandlas senare ikväll och jag har redan fyllt på med mat. Tänkte att man kanske kan köpa någon vitamin eller nåt tillskott då jag läst att de kan behöva det när de diar, vad tror du om det? Mina gerbiler är rätt kräsna och äter nästan ingen färskmat..

Boet anser jag själv vara hyfsat stort, pappan ligger dessutom och sover i spånet och låter mamman vara själv med ungarna i boet som är välfyllt med toapapper.

Hur ska jag byta ut bottenmaterialet utan att flytta på eller störa ungarna?

Ringde och kollade med djuraffären, de sa att jag bl.a. kan lämna tillbaka pappan, kan jag i så fall göra det redan nu/om några dagar?

Fluffinen
3/24/15, 8:35 PM
#3

Jag fick något av liknande chock nyligen då jag upptäckte att min hona börjat lägga på sig och åt och drack mer o var rädd att hon var sjuk. Men nejdå hon är gravid, för vännen jag köpte till henne var hane. 

Jag tycker inte du ska lämna tillbaka hanen, jag skulle inte lita på att djuraffären gör rätt genom att ta tillbaka den då han troligen blir ensam, avlivas eller sätts samman med andra gerbiler och det blir stor bråk. Tycker istället att du låter hanen vara kvar och ta hand om ungarna, sen får du plocka en eller två hanar och en hona till de gerbiler du har nu så att ingen blir ensam senare och de har bra burkompisar utan att djuraffären kan göra fel igen med din hane.

Disyerto
3/24/15, 10:31 PM
#4

#2 det räcker med att du byter material först efter några dagar. Ungefär när ungarna börjar röra sig mer i buren och kravla runt eftersom det är då de utsätts mer för dammet i spånet när de bökar runt i spånet.

Håller med #3 teori om att det kanske inte är det mest ultimata att lämna tillbaka hanen eftersom djuraffärens kompetens kan anses bristfällig i och med att de har gett dig fel kön. Samtidigt kan jag förstå dig om det blir många gerbiler att ha i hemmet och det är inte alla som har den platsen eller tiden för den delen. Som alternativ kan du vid senare skede sälja någon/ några av sönerna (max 2) tillsammans med pappan vidare eller om du hellre vill sälja mamman med några av döttrarna. Detta bör ske först när du ser att alla ungarna är friska nog att säljas vidare.

Det bästa för mamman är att du låter pappan vara kvar och hjälpa till med ungarna så hon ibland kan få vila. Glöm bara inte att ta bort pappan några dagar innan det är dags för 2:a kullen att födas så de inte hinner para om sig. Då är de första ungarna så pass stora så de kommer hjälpa mamman med ungarna i 2:a kullen. Hanarna och honorna ska separeras senast vid 7 veckors ålder.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Prenova
3/25/15, 4:28 PM
#5

Har nu lämnat hanen hos djuraffären, om det var rätt beslut eller inte vet jag inte riktigt, men precis som du sa #4 så känner jag att jag varken har tid, plats eller tillräcklig kunskap - visste t.ex. inte ens om att man bara kan ha två hanar ihop med pappan, tänk så fel det kunde blivit.. 😮

De hade inte Toalätt där men jag fick med mig något annat som var helt dammfritt, det var som små, lite grövre träbitar.

Fick även med mig lite bäddningsmaterial och undrar då om det är säkert för gerbiler? Man får ju utgå från att de tuggar på det.. På den till höger är där en bild på en gerbil vilket ju får det att kännas som om det är ''gerbil-säkert'', men samtidigt stod där också att man skulle ringa veterinär om djuret fick för mycket av det i sig.. 🤔 (Skickar med bild i kommentaren nedan.)

Annars tänkte jag att man kanske kan blanda ut det tillsammans med det nya bottenmaterialet så att det inte blir lika hårt?

Prenova
3/25/15, 5:14 PM
#6
Annons:
Prenova
3/25/15, 5:15 PM
#7

Här är dem!

Prenova
3/25/15, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Fick inte med bilden innan, provar igen..

lollynonna
3/25/15, 7:02 PM
#9

Använd absolut inte vadden,det är farligt. De kan fastna med tassar och det kan visa sig runt inre organ har jag hört. Det andra borde vara ok :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

BjornKraft
3/26/15, 6:25 AM
#10

Ta vanligt oblekt toalettpapper som bomaterial. Gerbilerna delar det i små mjuka delar och boar fint med det. Strunta i färgglada och farliga produkter :-)

“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson

ScarletMajesty
3/26/15, 12:38 PM
#11

#8 carefresh är ett jättepopulärt bottenströ för hamstrar, har haft egengjord själv och jag tror det blir jättebra till bottenströ för ungarna så de inte andas in spåndamm senare :) ge mamma ordentligt med papper att boa med :) jag har gett toapapper/tidningspapper och liknande så ungarna får det varmt och mysigt i boet

Anne.K
3/26/15, 2:32 PM
#12

Vad jag förstått det som så innehåller carefresh bakpulver. och detta tycker inte jag låter som något man bör ha ner i en bur. Utan det är bättre att göra som #10 sa och använda av vanligt toalettpapper att boa med. Mycket bättre och snällare för de små liven.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

ScarletMajesty
3/26/15, 2:45 PM
#13

#12 aldrig hört att carefresh ska innehålla bakpulver, vart har du hört det? Kan vara bra att veta. Har enbart använt hemgjord carefresh till min hamster, och det är bara vatten + toapapper som knådas och sedan torkas.

Annons:
Anne.K
3/26/15, 4:53 PM
#14

#13 här är en länk där just detta med carefresh diskuteras: http://svenskahamsterforeningen.ifokus.se/discussions/54b78cc5ce12c4296100025a-nya-carefresh-med-bakpulver?discussions-2

Jag själv använder aldrig carefresh så jag kan inte själv uttala mig av egen erfarenhet. Men finns det risker med att använda carefresh så anser jag att man såklart då bör undvika det. Men gör man hemmagjort carefresh med enbart papper och vatten så är det ju en annan sak. Men att köpa carefresh tycker jag man bör undvika då man inte vet vad det kan innehålla.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Prenova
3/26/15, 4:54 PM
#15

På baksidan står ingen innehållsförteckning vad jag kan se tyvärr.. Men jag gick in på animail.se för att se vad de skrivit om det där, och där står det bl.a. att det är tillverkat av naturliga cellulosafibrer och naturligt och biologiskt nedbrytbart material av trä. ''Ett säkert alternativ till hamstervadd.''

Låter ju ändå rätt bra, eller? 🤔

Anne.K
3/26/15, 4:59 PM
#16

#15 som det näms i tråden som jag länkade till så behövs det tydligen inte skrivas ut i innehållsförteckningen att det innehåller bakpulver för att det ändå inte ska ätas och då är det väl antagligen inte lika hårda regler gällande över vad som bör stå med. Men som sagt jag vet inget med säkerhet utan detta är bara vad jag hört och läst.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Prenova
3/26/15, 6:05 PM
#17

Oj! Missade helt den länken, förlåt!

Gick in på hemsidan som de i tråden länkade till (petsmart.com). Där länkar de till Carefresh Advanced Odor Control och där står i beskrivningen att det innehåller bakpulver.. Dock så är det ju inte den sorten jag har, så jag sökte på Carefresh Colors och där stod det inget om bakpulver.. Så frågan är om det kanske inte finns i den sorten jag har?

Usch.. Blir så förvirrad och besviken över att företag ska hålla på att mörka innehåll såhär istället för att det står klart och tydligt på paketen.. 😡

ScarletMajesty
3/27/15, 12:04 AM
#18

Det är möjligt att det bara gäller den som är luktreducerande, företag stoppar mycket skit i såna produkter, då de ska "lukta gott" plus så drar bakpulver (bikarbonat snarare) åt sig dofter väligt bra

BjornKraft
3/27/15, 6:13 AM
#19

En enkel regel som jag försöker tillämpa när det gäller mina barn och mina djur. Är du osäker, välj något annat.

“Om mänskligheten skulle försvinna så skulle världen pånyttfödas i det rika balanserade stadium som existerade tiotusen år sedan. Om insekterna skulle försvinna så skulle miljön störta samman i kaos.” -Edward O. Wilson

Anne.K
3/27/15, 9:23 AM
#20

#19 mycket bra sagt. så gör jag också. Är jag osäker på någon produkt som mina djur eller mitt barn ska ha, då skippar jag helt enkelt produkten. Deras hälsa och välmående är inte värt att riskeras i onödan.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Annons:
Prenova
3/27/15, 9:25 PM
#21

Det har ni såklart rätt i, fortsätter ge dem vanligt toapapper och struntar i carefresh. :)

Upp till toppen
Annons: